Otsikko: Jooga-meditaation perusteita, osa 1 Kirjoitti: sideman - 06.01.2007 11:11:58 Näin lauantai-aamuisin, kun pörssi ei ole auki, tahtoo aika tulla pitkäksi. Siksi ajattelimme tässä hieman raottaa jooga-meditaation "salaisuuksien" verhoa aikaa tappaaksemme. Tarkoitamme jooga-meditaatiolla tässä yhteydessä lähinnä tekniikkaa, jota Maharshi Patañjali Yoga-suutra -opuksessaan kutsuu nimellä saMyama (lausu: sañjama; kuulostaa joskus miltei sajjamalta, kun eka 'j' äännetään vähän klyyvarin puolella...) Tekniinkan perusedellytys näyttää Yoga-suutran mukaan olevan neljäs (caturthaH) praaNaayaama. Yoga-suutra (II 51) määrittelee sen näin: baahyaabhyantaraviSayaaksepii caturthaH (ilman sandhia: baahya; abhyantara; viSaya; aakSepii caturthaH) Bhoja-devan kommentaarista saa sellaisen käsityksen, että tuo tarkoittaa suomeksi sanottuna hengityksen (lähes?) täydellistä pysähtymistä. (TM-meditaation yhteydessä tehdyissä kokeissa on kai havaittu, että vaikka hengitys näyttää ajoittain pysähtyvän esimerkiksi minuutin ajaksi, se on todellisuudessa niin "pientä", että sitä on mahdoton havaita muutoin kuin asianmukaisilla laitteilla. En ole tuosta kuitenkaan satavarma...) Seuraava suutra (II 52; numerointi vaihtelee hieman laitoksesta riippuen) toteaa näin: tataH kSiiyate prakaashaavaraNam (prakaasha+aavaraNam) Kirja Idän viisautta kääntää tuon näin: Sen avulla katoaa valon edessä oleva peite. (Jos kiinnostaa, mitä tuo tarkoittaa, melko perusteellinen kommentti löytyy esim. I.K.Taimnin kirjasta The Science of Yoga) Seuraava suutra väittää: dhaaraNaasu ca yogyataa manasaH Idän viisautta: Ja mieli (manas) tulee kiinteäksi keskittymistä (dhaaraNaa) varten. Noh, saMyama käsittää "vaiheet" dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi. Niistä tarkemmin joskus "toiste"...? Otsikko: Vs: Jooga-meditaation perusteita, osa 1 Kirjoitti: sideman - 07.01.2007 14:51:20 Noh, saMyama käsittää "vaiheet" dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi. Niistä tarkemmin joskus "toiste"...? Oletamme esim. haTha-yoga -opettajilla olevan yleisesti edelleen sellainen käsitys, että samaadhin "saavuttaminen" on vuosikausien meditaatioharjoituksen takana. Kuitenkin monet kokevat kSaNika-samaadhin jo ensimmäisen TM-meditaation aikana. Sen "saavuttamisen" perusedellytys on täydellinen "effortlessness". Voi jopa sanoa niin, että jokainen tietoisuudentilan muutos tapahtuu turiiyan eli neljännen tietoisuudentilan (valvetilan, unennäkötilan ja syvän unen ollessa kolme muuta) kautta, neljännen tilan, joka on itse asiassa sama tila kuin samaadhi. Se on kuitenkin niin silmänräpäyksellinen, että siitä ei normaalisti henkilö ole tietoinen. Tämän vuoksi jokainen ihmisyksilö, joka ainakin joskus suorittaa nukkumista etenee henkisen kehityksen polulla kohti valaistumisen tilaa. Tätä etenemistä voidaan aimo harppauksin nopeuttaa tekemällä harjoituksia, jotka lisäävät olennaisesti "puhtaan olemisen" eli samaadhin kokemisen kertoja ja kestoa. Kehitystä voidaan edelleen eksponentiaalisesti kiihdyttää harjoittamalla vaikkapa jooga-suutran kolmannessa kirjassa esiteltyjä siddhitekniikoita, erityisesti ns. joogalentoa, koska nämä harjoitukset tavallaan "haastavat" samaadhitilan, ja totuttavat hermoston tietyn osan pysymään samaadhissa voimakkaankin fyysisen tahi psyykkisen aktiviteetin aikana. Yksi nopeimmista teistä valaistumiseen lienee "kuNDalinii-yoga", mutta sen harjoitukset ovat potentiaalisesti vaarallisia erityisesti mielenterveyden kannalta vähänkin virheellisesti tai "ennenaikaisesti" suoritettuina, että niitä ei pitäisi tehdä muutoin kuin kokeneen gurun valvovan silmän alla. (En jaksa ryhtyä tuota virkettä parantelemaan. Toivottavasti se ei ole turhan hankala...krääk!) :laugh: |