Otsikko: Mihin levitaatio perustuu? Osa 1 Kirjoitti: sideman - 02.01.2010 11:35:12 MaharSi Patañjalin (n. 200 eaa??) yoga-suutrissa on ainakin kaksi aforismia,
jotka antavat vihjeitä siitä, kuinka voi saattaa fyysisen kehonsa ilmaa keveämmäksi. Yksi, jota Jeesus Nasaretilainen mahdollisesti käytti järvellä sulan veden aikaan käppäillessään, perustuu praaNan alalajin, udaanan hallintaan (udaana-jaya; udaana < ut = ylös[päinen], aana = hengitys, eli siis ylöspäin virtaava praaNa, jonka häiriön oire esim. röyhtäily muistaaksemme on, ::)). Toinen, jota Maharishi Mahesh Yogin eli "Biitles-gurun" länteen tuoman Transsendenttisen Meditaation(R) harrastajat yleensä käyttävät, on kai nimeltään aakaasha-gamana eli aakaashaan meno, tjsp. Suutra, jossa vinkit tekniikan suorittamiseksi piilevät, männöö näinikkäästi: kaayaakaashayoH saMbandha-saMyamaal laghutuulasamaapattesh caakaasha-gamanam. (Sama ilman sandhia: kaaya+aakaashayoH saMbandha-saMyamaat; laghu-tuula-samaapatteH; ca+aakaasha-gamanam.) Noh, saMyama (lausu osapuilleen 'sañjama') on meditaatiotekniikka, jonka P-jali määrittelee YS:n kolmannen kirjan eli vibhuuti-paadan alussa tälleen: 1. desha-bandhash cittasya dhaaraNaa. 2. tatra pratyayaika-taanataa dhyaanam. 3. tadevaartha-maatra-nirbhaasaM svaruupa-shuunyam iva samaadhiH. 4. trayam ekatra saMyamaH (eli 1, 2 ja 3 yhdessä muodostavat saMyaman). Pata siis kehottaa ensiksi "suorittamaan" saMyaman jonka "deshana" on kaayaakaashayoH saMbandhaH eli kehon ja aakaashan suhde (vrt. ruotsin samband! :o). Tuon jälkeen "suoritetaan" samaapatti, joka kohdistuu puuvillakuidun keveyteen. Well, samaapatti-n Pata määrittelee YS:n ekan osan, eli samaadhi-paadan suutrassa 41: kSiiNa-vRtter abhijaatasyeva maNer grahiitR-grahaNa-graahyeSu tatstha- tadañjanataa samaapattiH. Taimnin käännös kirjasta The Science of Yoga: In the case of one whose citta-vRttis have been almost annihilated, fusion or entire absorption in one another of the cognizer, cognition and cognized is brought about as in the case of a transparent jewel (resting on a coloured surface.) Otsikko: Vs: Mihin levitaatio perustuu? Osa 2 Kirjoitti: sideman - 03.01.2010 10:37:54 Käsityksemme mukaan länsimaisen kosmologian viimeisimpien tutkimustulosten mukaan lähes kaikki universumin massa koostuu ns. Pimeästä Aineesta (Dark Matter, n. 30%) sekä Pimeästä Energiasta (Dark Energy, n. 70%). Rgvedan ns. puruSa-suuktan (mandala X, suukta 90, värssy 3, rivit c ja d) tämä suhde on 25/75:
paado 'sya vishvaa bhuutaani tripaadasya amRtaM divi Macdonell'in käännös: A fourth of him [puruSa -- side] is all beings, three-fourths of him are what is immortal in heaven. MaharSi Baadaraayanan aka KRSNa dvaipaayanan laatimien brahma-suutrain aka vedaanta-suutrain aka shaariiraka-suutrain mukaan brama(n) on mm. aakaashas tallin.gaat (lausu talling-gaat) Sana 'brahman' voi tarkoittaa useita asioita. Kun se on maskuliini- sukuinen, sen yksikön nominatiivi ilman sandhii on 'brahmaa'. Tällöin se viittaa hindujen trinityn (brahmaa, vishnu ja shiva) Luojaan. "Neutrisukuisesti" taivutettaessa sen yksikön nominatiivi on 'brahma', siis lyhkäsellä loppu-aalla. Länsimaisissa teksteissä tuo Absoluuttiin viittaava muoto on useimmiten Brahman, koska muodon Brahma käsitetään viittaavan Luojajumaluuteen, vaikka se siis tarkkaan ottaen viittaakin lyhyellä loppu-aalla varustettuna Absoluuttiin, kuten käy ilmi vaikka tittelistä 'brahma-suutra' (ei siis 'brahman-suutra'). (Kuten latinassa, sanskritissakin neutrisukuisia ovat sanat, joiden nominatiivi ja akkusatiivi ovat morfologisesti identtiset.) Viitatessaan Absoluuttiin sanaa 'brahma', vaikka onkin neutrisukuinen, käsitellään Monier-Williamsin sanakirjan mukaan kuin se olisi maskuliinisukuinen. Tuo tarkoittanee sitä, että persoonapronominin muoto, jota käytetään viittaamaan brahma(a/[nii])n on 'saH' (useimmiten poikkeuksellisen sandhin takia muodossa 'sa', siis myös soinnittomien konsonanttien edellä; vain kaiketi absoluuttisessa lopussa, siis kun seuraa tauko, muodossa 'saH'), eikä 'tat', joka on toisesta vartalosta muodostettu persoonapronominin kolmannen persoonan neutrimuodon yksikön nominatiivi ja akkusatiivi. Otsikko: Vs: Mihin levitaatio perustuu? Osa 3 Kirjoitti: sideman - 03.01.2010 11:05:12 Kun veda-kulttuurin luojat, muinaiset arjalaiset, Siperian jänkhillä mm. nykyisten
suomalaisten esi-isien, siperialaisten mammutinmetsästäjien kanssa ajoittain kosketuksissa ollen vaelsivat ilmaston muutosta pakoon kohti nykyisiä asuinalueitaan mm. Pakistanissa ja Intiassa, heillä näytti olevan aikaa mietiskellä syntyjä syviä. Niinpä heidän Väinämöisensä hiffasivat intuitiivisesti sen, että maailmankaikkeus laajennee ikuisesti yhä kiihtyvällä nopeudella, kunnes sen faartti ylittää valonnopeuden, jolloin näyttää jokaisesta yksittäisestä galaksista muualle universumiin töllättäessä siltä, että asutamme ainoata galaksia äärettömässä tyhjässä avaruudessa! ::) Tuo arjalaisten oivallus käynee ilmi mm. siitä, että verbijuuri, johon sana 'brahma(n)' perustuu, nimittäin 'bRh', tarkoittaa mm. laajenemista: bRh 2 or %{bRMh} cl. 1. P. (Dha1tup. xvii , 85) %{bRMhati} (also %{-te} S3Br. and %{bRhati} AV. ; pf. %{babarha} AV. ; A. p. %{babRhANa4} RV.) , to be thick , grow great or strong , increase (the finite verb only with a prep.): Caus. %{bRMhayati} , %{-te} (also written %{vR-}) , to make big or fat or strong , increase , expand , further , promote MBh. Katha1s. Pur. Sus3r. ; %{barhayati} see %{sam-bRh}: Intens. %{barbRhat} , %{barbRhi} see %{upa-bRh}. 3 bRh 3 prayer. see %{bR4has-pati}. Noh, kuten edellä tuli mainittua, brahma-suutrain mukaan brahma on mm. aakaashas tallin.gaat eli siis brahma(n) on aakaasha tunnusmerkkien (lin.ga) perusteella, tai jotai. (tallin.gaat < tat + lin.gaat; muoto lin.gaat on yksikon ablatiivi, pañcamii vibhakti, jota suutra-kirjallisuudessa ja muuallakin usein käytetään osoittamaan jonkinlaista kausaalista tai konsekutiivista -- vai mikä se ny o -- suhdetta.) Koska 'brahman' on "kaikki", se on siis myös Pimeä Aine ja Energia. Voitaneen olettaa, että käsite 'aakaasha' viittaa erityisesti siihen, että käytännössä kaikki universumin massa koostuu siitä. Näinollen tuntuu loogiselta, että aakaashaa manipuloimalla voidaan vaikuttaa gravitaatioon. Kun siis ns. joogalentosuutrassa kiinnitetään huomiota siihen, että keho koostuu loppuviimeksi vain aakaashasta, ja tuota aakaashaa manipuloidaan mentaalisesti keveyden mielikuvaa hyväksikäyttäen, jolloin sen värähtelytaso saadaan ehkä nousemaan, saadaan myös keho kenties ennen "pitkää" nousemaan ilmaan, ainakin hetkellisesti, ja mahdollisesti vuosien harjoittelun myötä myös vähän pitemmäksi aikaa! ------------------------------- Tuota ylläolevaa ei sitten ole tarkoitettu otettavaksi haudan vakavasti. Kunhan aikani kuluksi naputtelin mitä "sylki suuhun tuo"... ::) Otsikko: Vs: Mihin levitaatio perustuu? Osa 3 Kirjoitti: Freelancer - 06.01.2010 20:24:40 Kun siis ns. joogalentosuutrassa kiinnitetään huomiota siihen, että keho koostuu loppuviimeksi vain aakaashasta, ja tuota aakaashaa manipuloidaan mentaalisesti keveyden mielikuvaa hyväksikäyttäen, jolloin sen värähtelytaso saadaan ehkä nousemaan, saadaan myös keho kenties ennen "pitkää" nousemaan ilmaan, ainakin hetkellisesti, ja mahdollisesti vuosien harjoittelun myötä myös vähän pitemmäksi aikaa! Hyvää tekstiä.. kumpa vain kompetenssi riittäisi ymmärtämään. :) Näen toistuvasti unia tilanteesta jossa yhtäkkiä tajuan osaavani leijua. Unessa yhtäkkiä tajuan, tunnen ja ymmärrän kristallinkirkkaasti että kaikki periaatteessa on vain "harhaa", että atomitaso on vain haijaste ajatustasosta, tuon jälkeen huomaan pystyväni leijumaan ja lentämään ja unessa se tapahtuu puhtaasti tahdon voiman kautta, käytän aina 3:tta chakraa eli ihan automaattisesti lentäminen ei suju. Viime unessani kävin leijumalla pelastamassa kissan puusta. :) t.Free |