Otsikko: TV:n lääkemainonta ja "käänteinen plasebo-efekti"? Kirjoitti: sideman - 01.04.2010 13:27:29 Luultavasti lääkkeiden TV-mainonnan päätarkoitus on luoda tai vahvistaa
ns. muotivaivoja. Tämä tapahtunee pääasiassa tehokkailla visuaalisilla, voimakkaasti alitajuntaan vaikuttavilla jutskilla. Viime aikojen kenties paras esimerkki tuollaisesta "muotivaivojen" provosoinnista on Panadol Zapp - mainos, jossa ihmiset esittävät miimisesti, tai silleen, miltä tuntuu, kun päätä särkee. Olennaista tuossa on, että ei käytetä sanoja, vaan vaikutetaan kehon kielellä paljolti alitajunnan kautta suoraan ihmisen sosiaalisiin tarpeisiin. Toisin sanoen, jotta tuntisit kuuluvasi "porukkaan", sinulla on hyvä olla päänsärky tai jokin muu vaivaa, jota parasetamolilla voi yrittää lievittää. Toinen mainio esimerkki tuosta ovelasta "turhien tarpeiden" luonnista on perävaivalääke AC3 Comfort. Hauskin kohta siinä lienee se, kun vanhahko nainen tekee ristinmerkin ennen WC-pöntölle istahtamista! Mikä sitten on paras antidootti noille efekteille! Lienee kiistatonta, että se on mainosrahoitteisten kanavien katselun lopettaminen. Noh, astroloogian harrastajat harvoin lienevät TV:n "suurkuluttajia". Ehkä Astro-TV:tä tulee silloin tällöin kuikuiltua... Noita pähkäillessä kannattaa pitää mielessä se, että taitava hypnotisti pystyy saamaan suggestiolla aikaan vaikkapa pahahkon "palovamman" ihmisen iholle! Esim. päänsäryn aikaansaaminen lienisi huomattavasti helpompaa. Siihenhän ei tarvitse arkielämässä muuta kuin esim. tieto siitä, että anoppi on tulossa kylään. Toisille tuo voi lyödä päälle vaikkapa astmakohtauksen tai nokkosrokon lärviin! ::) PS. Täytyypä panna merkille, näytetäänkö tuontyyppisiä mainoksia pääasiassa Täyden Kuun tempporaalisessa proksimiteetissa! ;) Otsikko: Vs: TV:n lääkemainonta ja "käänteinen plasebo-efekti"? Kirjoitti: zeusx - 07.04.2010 22:39:30 Luultavasti lääkkeiden TV-mainonnan päätarkoitus on luoda tai vahvistaa ns. muotivaivoja. Tämä tapahtunee pääasiassa tehokkailla visuaalisilla, voimakkaasti alitajuntaan vaikuttavilla jutskilla. Viime aikojen kenties paras esimerkki tuollaisesta "muotivaivojen" provosoinnista on Panadol Zapp - mainos, jossa ihmiset esittävät miimisesti, tai silleen, miltä tuntuu, kun päätä särkee. Olennaista tuossa on, että ei käytetä sanoja, vaan vaikutetaan kehon kielellä paljolti alitajunnan kautta suoraan ihmisen sosiaalisiin tarpeisiin. Toisin sanoen, jotta tuntisit kuuluvasi "porukkaan", sinulla on hyvä olla päänsärky tai jokin muu vaivaa, jota parasetamolilla voi yrittää lievittää. Toinen mainio esimerkki tuosta ovelasta "turhien tarpeiden" luonnista on perävaivalääke AC3 Comfort. Hauskin kohta siinä lienee se, kun vanhahko nainen tekee ristinmerkin ennen WC-pöntölle istahtamista! En tiedä noista lääkkeistä, mutta toisilla sattuu kyllä olemaan päänsärkyä ja muitakin vaivoja. Samalla lailla sitä buranaa yms. mainostetaan. Ei se ole mikään "muoti-ilmiö" tai nuo mitään "muotivaivoja". Eihän lääkkeitä osteta edes turhan takia! Ehkä nykyisin uskalletaan vain mainostaa vielä enemmän myös intiimimpiä tuotteita. Toisaalta se on vain hyvä asia. Parhaiten kun juuri mainostus tuntuu tuovan asioita esille. Tuohon "muotivaiva"-tilanteeseen voisi lisätä kyllä myös vatsaongelmat mm. maitohappobakteereita on mainostettu nykyisin todella "aggressiivisesti". Toisaalta pidän mainostusta ihan hyvänä asiana, sillä en ole kuullut lääkäreiden juuri noita "mainostavan" tai edes suosittelevan. Otsikko: Vs: TV:n lääkemainonta ja "käänteinen plasebo-efekti"? Kirjoitti: zeusx - 07.04.2010 22:56:51 Aivan yhtä hauska mainos on se, missä syytetään närästyksen aiheuttajaksi sitä mahahappoa ja ikään kuin ohitetaan se tieto, mikä niitä lisää tai mikä saanee mahassamme ne ikään kuin "kiehumaan". Jolloin ihmiset eivät tietenkään muuta mitenkään ravintotottumuksiaan, koska onhan olemassa se lääke, joka auttaa sellaiseen vaivaan, johon muka itse ei mitenkään voi vaikuttaa. Eli se tavallinen klisee, kun on niin laiska pitämään huolta omasta kropastaan. ;D Pitää muistaa ettei se aina auta vaikka kuinka yrittäisi pitää kropastaan huolta. Sen takia lääkkeet on myös tehty että niistä jotakin apua olisi. Toisaalta ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä ja sen olen huomannut, että jos ei ole tietynlaisia vaivoja niin usein niitä vaivoja vähätellään. Tämä johtaakin siihen ajattelutapaan että "näillä konsteilla parannut". Tämä voi pitää paikkaansa kyseisen henkilön kohdalla mutta ei välttämättä jonkun toisen. Otsikko: Vs: TV:n lääkemainonta ja "käänteinen plasebo-efekti"? Kirjoitti: zeusx - 10.04.2010 07:30:13 Ei toki pidäkään aina, mutta tuossa mainoksessa tuotiin kyllä ihmisiltä itseltään esiin mm. ne ruuat sekä juomat, jotka tuohon närästykseen vaikuttaa, mutta ne sivuutettiin oitis. Eli annettiin siitä juuri mielikuva, ettei EDES tarvitse siitä kehonsa huolenpidosta kantaa huolta, koska "Apteekki kyllä kaiken korjaa". Joten ainakin itse näkisin tuollaisen mainnonan olevan juuri sellaista "mustaa magiaa", jolla vaikutetaan asenteisiin ehkä väärälläkin tavoin, koska annetaan ymmärtää, ETTEI voi itse mihinkään kehossaan vaikuttaa. Ellei siis pistä nappeja tai jonkin sortin lääkettä suhun. :) Mutta tokihan ateekkareidenkin pitää elää, joten ei millään pahalla heitä kohtaan, koska tekeväthän he hyvääkin työtä joskus - ja lääketehtaat. Tulikohan nyt kaikille sanottua jotenkin niin, että kukaan tästä nyt ei suutu? ??? Ei siis ollut tarkoitus yleistää mihinkään pysyvään sairauteen tai muuhun vaan puhe oli mainoksista ja siitä, mitenkä niillä juuri yritetään ihmisen omaa huolenpitoa tavallaan estää. Eli ne on kaksi eri asiaa. Mielestäni tuo on varsin hyvin tehty mainos, koska siinä annetaan esimerkkeinä yksinkertaisia tilanteita missä kyseistä lääkettä voi tarvita. Eihän se nyt tarkoita etteikö itsekin voisi vaikuttaa kyseisiin tilanteisiin. Aina vain tuokaan ei ole mahdollista. Otsikko: Vs: TV:n lääkemainonta ja "käänteinen plasebo-efekti"? Kirjoitti: zeusx - 12.04.2010 15:09:44 Ainahan asioita katsotaan siltä kannalta, mikä on itselle eduksi ja näin, että tuo mainos nimenomaan oli tarkoitus olla lääkkeen syömisen eduksi - ei todellisuudessa ihmisen terveydelle tai sen edistämiselle hyväksi. Onhan kaikille mainontaa ja mainonnanpsykologiaa koskaan opiskeille tai tutkineille sekin selvää mikä on mainonnan tarkoitus eli luoda uusiakin tarpeita ja saada siten lisättyä jonkun uuden tarpeellisen tai tarpeettomankin tuotteen kulutusta niin, että joku siitäkin saa itselleen hyötyä jollain tapaa. Joten, jos ihminen, joka siellä mainoksessakin vastaili aivan oikein siihen mahanpolton alkusyyksi, jättäisi esim. silloin kahvinsa juomatta tai rasvaisten ruokien syömisen niin jäisi ilman myöskin mahahappojen poltetta. Jotenka tästä puhuin - ei siitä oliko mainos hyvä jollain toisella tapaa. Mutta täytyy kyllä myöntää sekin, että toki mainnon psykologiaa - ja sen myötä mainoksiakin - on kehitelty toki niin pitkälle, etteivät ihmiset aina edes huomaa, mitä kaikkea heille on "syötetty". :D 8) Mainoksethan ovat vain lyhyitä esittelyitä jostakin tuotteesta. Tietysti niillä on tarkoitus herättää kuluttajan mielenkiinto, mutta samalla ne tuovat myös tuotteen esille koska muuten lääkkeistä ja varsinkaan uusista sellaisista on vaikeaa saada tietoa. Lääkkeiden kohdalla tarve on yleensä olemassa jo valmiiksi, ei niitä osteta "huvikseen". Tietysti onhan joitakin "lääkkeitä" tai luontaistuotteita, joille ei välttämätöntä tarvetta ole, mutta silti niiden käytöstä voi olla hyötyä enemmän kuin haittaa. |