Otsikko: Joogalento Yoga-tattva-upanishad'in mukaan Kirjoitti: sideman - 03.12.2011 12:50:40 MaharSi Patañjalin Jooga-suutran (n. 200 eaa??) ohjeita noudattamalla joogalento "saadaan aikaan" absoluuttisen pinnistelemättömästi keskittyen avaruudellisuuden (aakaasha) ja keveyden (laghutaa) mielikuviin. Huomattavasti myöhäisemmässä opuksessa, Yoga-tattva-upanishad'issa (yogatattvopaniSat; a + u > o), sama siddhi näytään saatavan aikaan jonkinlaisella hengitystekniikalla (kevala-kumbhaka: tietynlainen hengityksen pidättäminen?). Pätkä tuosta upanishadista, kuvaten se joogalennon vaiheita ja muutamia efektejä: yatheshhTavaayudhaaraNaadvaayoH siddhyetkevalakumbhakaH . kevale kumbhaka siddhe rechapuuravivarjite .. 50.. na tasya durlabha.n ki~nchittrishhu lokeshhu vidyate . prasvedo jaayate puurvaM mardana.n tena kaarayet.h .. 51.. tato.api dhaaraNaadvaayoH krameNaiva shanaiH shanaiH . kampo bhavati dehasya aasanasthasya dehinaH .. 52.. tato.adhikataraabhyaasaaddaardurii svena jaayate . yathaa cha darduro bhaava utplunyotplutya gachchhati .. 53.. padmaasanasthito yogii tathaa gachchhati bhuutale . tato.adhikatarabhyaasaadbhuumityaagashcha jaayate .. 54.. padmaasanastha evaasau bhuumimutsR^ijya vartate . atimaanushhacheshhTaadi tathaa saamarthyamudbhavet.h .. 55.. na darshayechcha saamarthya.n darshana.n viiryavattaram.h . svalpa.n vaa bahudhaa duHkha.n yogii na vyathate tadaa .. 56.. alpamuutrapuriishhashcha svalpanidrashcha jaayate . kiilavo dR^ishhikaa laalaa svedadurgandhataanane .. 57.. etaani sarvathaa tasya na jaayante tataH param.h . tato.adhikataraabhyaasaadbalamutpadyate bahu .. 58.. yena bhuuchara siddhiH syaadbhuucharaaNaa.n jaye kshamaH . vyaaghro vaa sharabho vyaapi gajo gavaya eva vaa .. 59.. si.nho vaa yoginaa tena mriyante hastataaDitaaH . kandarpasya yathaa ruupa.n tathaa syaadapi yoginaH .. 60.. tadruupavashagaa naaryaH kaa~Nkshante tasya sa~Ngamam.h . yadi sa~Nga.n karotyeshha tasya bindukshayo bhavet.h .. 61.. varjayitvaa striyaaH sa~Nga.n kuryaadabhyaasamaadaraat.h . yogino.a~Nge sugandhashcha jaayate bindudhaaraNaat.h .. 62.. Kuten huomannemme, teksti on melko vaikeasti avautuvaa, ellei ole selvillä melko suurella varmuudella siitä, missä yksittäisten sanojen rajat ovat. Aika ajoin tulee eteen useampia mahdollisuuksia jakaa saMhitaa-teksti (eli teksti jossa sandhit ovat toteutetut) yksittäisiin sanoihin. Tällöin tuo ratkaisu täytyy tehdä sen perusteella, mitä kuvittelee laatijan yrittäneen kertoa! (Usein teksteistä on saatavilla myös versio, jossa sandhit on eliminoitu; esim enkussa muodon I'm muuttaminen muotoon I am olisi tuollainen sandhin eliminointi). Ollen noin, en kykene - ainakaan sanakirjaan turvautumatta - kääntämään tuota tekstiä sanasta sanaan, mutta luulen omaavani jonkinlaisen kuvan siitä, mitä tuo sisältää. (jatkuu seuraavassa "numerossa"?) Otsikko: Vs: Joogalento Yoga-tattva-upanishad'in mukaan Kirjoitti: Yep - 03.12.2011 14:56:45 MaharSi Patañjalin Jooga-suutran (n. 200 eaa??) ohjeita noudattamalla joogalento "saadaan aikaan" absoluuttisen pinnistelemättömästi keskittyen avaruudellisuuden (aakaasha) ja keveyden (laghutaa) mielikuviin. Huomattavasti myöhäisemmässä opuksessa, Yoga-tattva-upanishad'issa (yogatattvopaniSat; a + u > o), sama siddhi näytään saatavan aikaan jonkinlaisella hengitystekniikalla (kevala-kumbhaka: tietynlainen hengityksen pidättäminen?). Pätkä tuosta upanishadista, kuvaten se joogalennon vaiheita ja muutamia efektejä: yatheshhTavaayudhaaraNaadvaayoH siddhyetkevalakumbhakaH . kevale kumbhaka siddhe rechapuuravivarjite .. 50.. na tasya durlabha.n ki~nchittrishhu lokeshhu vidyate . prasvedo jaayate puurvaM mardana.n tena kaarayet.h .. 51.. tato.api dhaaraNaadvaayoH krameNaiva shanaiH shanaiH . kampo bhavati dehasya aasanasthasya dehinaH .. 52.. tato.adhikataraabhyaasaaddaardurii svena jaayate . yathaa cha darduro bhaava utplunyotplutya gachchhati .. 53.. padmaasanasthito yogii tathaa gachchhati bhuutale . tato.adhikatarabhyaasaadbhuumityaagashcha jaayate .. 54.. padmaasanastha evaasau bhuumimutsR^ijya vartate . atimaanushhacheshhTaadi tathaa saamarthyamudbhavet.h .. 55.. na darshayechcha saamarthya.n darshana.n viiryavattaram.h . svalpa.n vaa bahudhaa duHkha.n yogii na vyathate tadaa .. 56.. alpamuutrapuriishhashcha svalpanidrashcha jaayate . kiilavo dR^ishhikaa laalaa svedadurgandhataanane .. 57.. etaani sarvathaa tasya na jaayante tataH param.h . tato.adhikataraabhyaasaadbalamutpadyate bahu .. 58.. yena bhuuchara siddhiH syaadbhuucharaaNaa.n jaye kshamaH . vyaaghro vaa sharabho vyaapi gajo gavaya eva vaa .. 59.. si.nho vaa yoginaa tena mriyante hastataaDitaaH . kandarpasya yathaa ruupa.n tathaa syaadapi yoginaH .. 60.. tadruupavashagaa naaryaH kaa~Nkshante tasya sa~Ngamam.h . yadi sa~Nga.n karotyeshha tasya bindukshayo bhavet.h .. 61.. varjayitvaa striyaaH sa~Nga.n kuryaadabhyaasamaadaraat.h . yogino.a~Nge sugandhashcha jaayate bindudhaaraNaat.h .. 62.. Kuten huomannemme, teksti on melko vaikeasti avautuvaa, ellei ole selvillä melko suurella varmuudella siitä, missä yksittäisten sanojen rajat ovat. Aika ajoin tulee eteen useampia mahdollisuuksia jakaa saMhitaa-teksti (eli teksti jossa sandhit ovat toteutetut) yksittäisiin sanoihin. Tällöin tuo ratkaisu täytyy tehdä sen perusteella, mitä kuvittelee laatijan yrittäneen kertoa! (Usein teksteistä on saatavilla myös versio, jossa sandhit on eliminoitu; esim enkussa muodon I'm muuttaminen muotoon I am olisi tuollainen sandhin eliminointi). Ollen noin, en kykene - ainakaan sanakirjaan turvautumatta - kääntämään tuota tekstiä sanasta sanaan, mutta luulen omaavani jonkinlaisen kuvan siitä, mitä tuo sisältää. (jatkuu seuraavassa "numerossa"?) Antaa toisten yrittää :D Onko tää nyt joku salaliittoteoria? Mitä sinulla on joogalentäjiä vastaan? Otsikko: Vs: Joogalento Yoga-tattva-upanishad'in mukaan Kirjoitti: sideman - 04.12.2011 10:09:29 Olenkin aina ihmetellyt että mitä se joogalento oikein on kun en ole koskaan nähnyt sitä käytännössä. Tuossa se nyt tuli selvitettyä ihan jetsulleen - kelle tuli. Mie oon edelleen huuli pyöreenä ihmetyksestä jos sallitaan mutta kiintoisa aihe todellakin. National Geographic'in video joogalennosta, sen daardurii-vaiheesta, eli sammakkomaisesta pomppimisesta lotusasennossa (dardura = sammakko): http://www.youtube.com/watch?v=NHwhGUo90jw Yllä olevassa tekstin pätkässä kuvataan siis joogalentotaidon kehittymisen vaiheita: 1. keho alkaa täristä (praaNan voimakkaan virtaamisen johdosta??) 2. pitkäaikaisen harjoituksen (adhikatara-abhyaasa) jälkeen joogi alkaa pomppia kuin sammakko (dardura), lootusasennossa (padma-aasana-stha). 3. edelleen viäläkin pitempiaikaisen harjoituksen jälkeen seuraa irtiotto maasta (bhuumi-tyaaga: leaving the ground). Harjoituksen seuraksena joogi saa yliluonnollisia voimia, pystyy mm. tappamaan leijonan tai tiikerin paljain käsin (mikäli oikein tekstin ymmärsin). Kenties kiintoisin, hieman "shovinistinen" vaikutus kuvataan seuraavassa: tadruupavashagaa naaryaH kaa~Nkshante tasya sa~Ngamam.h . Koska joogi tulee miehekkään vavhaksi, naiset haluavat kiihkeästi yhtyä häneen eli siis harrastaa seksi joogin kaa. yadi sa~Nga.n karotyeshha tasya bindukshayo bhavet.h .. 61.. Joogia varoitetaan ryhtymästi panopuuhiin, koska siitä seuraa bindu-kSaya (ilmeisesti tarkoittaa yksinkertaisesti sperman menettämistä ja sen negatiivisia vaikutuksia). varjayitvaa striyaaH sa~Nga.n kuryaadabhyaasamaadaraat.h . Varjeltuaan (varjayitvaa) itsensä naisiin (striyaaH) yhtymiseltä (saMgam) suorittakoon (kuryaat) harjoituksia (abhyaasam) tunnollisesti (aadaraat). yogino.a~Nge sugandhashcha jaayate bindudhaaraNaat.h .. 62.. Joogin keho alkaa tuoksua mitä mainioimmalta (su-gandhaH...jaayate) sperman pidättämisen vuoksi (bindu-dhaaraNaat). (Muistikuvani mukaan eräässä toisessa yoga-upanishadissa juuri tuon hyvän tuoksun sanotaan tekevän naiset kiimaisiksi. Omalta joogalentokurssiltani Helsingin E-instituutissa jäi elävästi mieleen kun eräs nainen "hyökkäsi" puolalaissyntyisen TM-opettajan ja arkkitehdin, Wojtek Skalskin kimppuun kovasti naureskellen. Nykyään naiset ja miehet saanevat opetuksen omissa erillisissä tiloissaan. Huomautettakoon, että itse en harjoita enää joogalentoa, koska sen tuntuu liian voimakkaalta meditaatiotekniikalta. Ajoittain teen suutran ykkösosaa (sanskritiksi: kaayaakaashayoH saMbandhaH), koska siitä tulee vain aimo "ilmava" olo ilman pomppimista, joka on siksikin hankalaa, että se kuuluu voimakkaasti allaolevaan huoneistoon vanhan, heikosti äänieristetyn kerrostalon lattian läpi...) Otsikko: Vs: Joogalento Yoga-tattva-upanishad'in mukaan Kirjoitti: sideman - 04.12.2011 10:48:31 Kiitos linkistä :) Oon vähän pettynyt. Tuohon pystyy tai ainakin ois pystyny kuka tahansa liikkuvainen tenava täällä silloin kun olin nuori. Treenatuilla resilihaksilla ja kimmoisalta alustalta tuo sujunee keneltä vaan tarpeeksi laihalta ettei paino oo esteenä. Minulla oli toiveikas mielikuva enempi semmoisesta levitointilennosta. :'( Olennaista tuossa on se, että nuo "joogalentäjät" kykenevät tekemään tuota pompottelua esim. puoli tuntia putkeen erityisemmin hengästymättä, eli siinä lihasten toiminnalla näyttää olevan vain melko vähäinen rooli. Maharishi Mahesh Yogin mukaan se, kykenevätkö joogapompottelijat varsinaiseen levitaatioon, riippuu olennaisesti ns. kollektiivisen tietoisuuden tilasta. Itse en usko näkeväni tämän elämäni aikana varsinaista joogalentoa, koska maailman kollektiivinen tietoisuus näyttää menevän päivä päivältä huonompaan suuntaan. Vaan ei kai tuota varmana voi sanoa. Tilanne taitaa olla vähän kuin esim. urheilun haamurajojen kanssa: kun yksi juoksija on kipittänyt satasen alle 10 sekunnin, melko pian useat muutkin ovat kyenneet tekemään sen. Pomput ovat kuitenkin joskus melko korkeita ja tapahtuvat usein synkronoidusti: http://www.behind-the-tm-facade.org/Transcendental_Meditation-myths.htm |