Otsikko: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 1 Kirjoitti: sideman - 09.03.2012 09:15:08 Hajamietteitä karmasta... Yoga-suutra IV 7 kertoo, että joogin karma on ei-valkoista (a-shukla) ja ei-mustaa (a-kRSNa), mikä tarkoittanee sitä, että joogin (viitannee tässä yhteydessä ns. valaistuneeseen hemmoon, joka ei enää millään tasolla samaistu fyysiseen kehoonsa, vaan pitää sitä kolmen guNan - sattvan, rajas'in ja tamas'in - "temmellyskenttänä") karma on neutraalia, eli hänen tekonsa eivät enää kerrytä sen paremmin positiivista kuin negatiivistakaan karmaa, jotka kummatkin edellyttävät re-inkarnaatiota niiden hedelmien - karvaiden tahi makeain - nauttimiseksi. Yoga-suutran II 18 mukaan Näkyväinen (The Seen) on olemassa siksi, että se tarjoaisi puruSalle eli puhtaalle tietoisuudelle, joka on ihmisen todellinen sisin olemus (aatmaa eli draSTaa eli Näkijä eli Itse) mahdollisuuden kokemuksiin ja vapautumiseen (syntymän ja kuoleman oravanpyörästä?): prakaasha-kriyaa-sthiti-shiilaM bhuutendriyaatmakaM bhogaapavargaarthaM dRshyam. (prakaasha-krijaa-sthiti-shiilam bhuuteendrijaatmakam bhoogaapavargaarthan drishjam.) Taimnin käännös: The Seen (objective side of manifestation) consists of the elements and sense-organs, is of the nature of cognition, activity and stability (sattva, rajas and tamas) and has for its purpose (providing the puruSa with) experience and liberation. :buck2: Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 2 Kirjoitti: sideman - 09.03.2012 09:27:10 Karmaa lienee "veedalaisen" käsityksen mukaan (ainakin?) kolmea eri lajia (wiki): Sanchita [HK, ITRANS: saMcita; lausu osapuilleen sañtshita, "santsattu"] is the accumulated karma. It would be impossible to experience and endure all karmas in one lifetime. From this stock of sanchita karma, a handful is taken out to serve one lifetime and this handful of actions, which have begun to bear fruit and which will be exhausted only on their fruit being enjoyed and not otherwise, is known as prarabdha karma. Prarabdha [praarabdha < pra + aarabdha] Fruit-bearing karma is the portion of accumulated karma that has "ripened" and appears as a particular problem in the present life. Kriyamana is [kriyamaana; juuresta 'kR', joka on myös sanan 'karma' juuri; lausu krijamaana] everything that we produce in the current life. All kriyamana karmas flow in to sanchita karma and consequently shape our future. Only in human life we can change our future destiny. After death we lose Kriya Shakti (ability to act) and do (kriyamana) karma until we are born again in another human body. Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 3 Kirjoitti: sideman - 09.03.2012 12:26:13 Pari muuta karmaan liittyvää suutraa:
avidyaasmitaa-raaga-dveSaabhiniveshaaH kleshaaH. (II 3) (avidjaasmitaa-raaga-dveeshaabhiniveeshaah kleeshaaha [H:n eli visargan ääntämys riippuu sitä seuraavan äänteen foneettisista ominaisuuksista; mikäli se on absoluuttisessa lopussa eli sitä seuraa tauko, eikä mikään toinen äänne, se äännetään ns. kaikuvokaalin kera: RSiH - rishihi; guruH - guruhu; devaH - deevaha]) Käännös kirjasta Idän viisautta: Esteitä [kleshaaH - sidis] (ovat) tietämättömyys [avidyaa], minäisyys [asmitaa] (nautinnon yms.) kaipaus (raaga), viha (dveSa) ja elämänhalu (abhinivesha)[1]. klesha-muulaH karmaashayo dRSTaadRSTa-janma-vedaniiyaH. (II 12) Taimnin käännös tuntuu tuon osalta mielestäni järkeenkäyvämmältä: The reservoir of karmas (karmaashayaH) which are rooted in kleshas (klesha-muulaH) brings all kinds of experiences (vedaniiyaH) in the present (dRSTa: nähty) and future (a-dRSTa: ei-nähty) lives (janma: tämän muodon osalta on lukuoppositio [yksikkö, kaksikko, monikko] neutraalistunut, koska se osana samaasaa eli yhdyssanaa on neutraalissa vartalomuodossa, jossa ei ole sen paremmin sija- kuin muitakaan päätteitä ja tunnuksia). sati muule tad-vipaako jaaty-aayur-bhogaaH. (II 13) Kun juuri (muule: absoluuttinen lokatiivi) on olemassa (sati: ditto) (on myös sen aiheuttama) toteutuminen (tad-vipaakaH), (nimittäin:) kasti (jaati), elämä (so. elinaika; aayuH: absoluuttisessa lopussa, kun paussi seuraa, r-äänne muuttuu visargaksi...) ja (siinä kerätyt) kokemukset (bhogaaH). 1. [alaviite] Minäisyydellä tarkoitetaan "minä olen" -tunnetta, tunnetta erillisestä persoonallisesta minä- eksistenssistä. Elämänhalu tarkoittaa juuri tähän rajoittuneeseen olemassaoloon kohdistuvaa kaipausta. Kaikki nämä ovat esteitä yogassa. Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 4 Kirjoitti: sideman - 09.03.2012 13:21:13 Tämä ei liene kovinkaan olennaista, mutta leikitään nyt ihan huvin vuoksi,
että yksilöllinen sielu (aatmaa, puruSa) on ollut olemassa oikeastaan ikuisesti. Kun se astuu evoluution tielle, esim. omalla planeetallamme miljardeja vuosia sitten inkarnoituminen oli mahdollista vain yksisoluisten eliöiden puitteissa. Kun nuo yksisoluiset oliot kaiketi ns. sattuman kaupalla (esim. yrittäessään syödä toisiaan muun ravinnon puutteessa) alkoivat muodostaa useampisoluisia eliöitä, evoluutio sai vinhasti vauhtia, ja mahdollisti mutkikkaammat relatiivisen elämän muodot. Ensimmäinen aisti joka kehittyi, oli todennäköisesti saaMkhya-filosofiankin mukaan alkeellisin, maa-elementtiin (pRthivii) liittyvä hajuaisti. Vähitellen elämänmuodot monipuolistuvat ja saivat lisää aisteja. Lopulta kehitys johti olioon (homoon), jonka keskushermosto oli kyllin kehittynyt, jotta se voisi ottaa vastuun omasta karmastaan. Koko tuon evoluutioketjun aikana oliolle on kasautunut käsittämätön määrä karmaa, sekä "vaaleaa" että "tummaa". Se osa karmasta joka kunkin inkarnaation aikana kypsyy koettavaksi, on nimeltään praarabdha-karma. Kaiken aikaa yksilölle muodostuu lisää kriyamaana-karmaa, vaikka hän istuisi lähes koko elämänsä pylvään nokassa. Jokainen ajatus luonee joko positiivista tai negatiivista karmaa. Koko karmasäkin sisältö on nimeltään siis saMcita-karma (sañtshita-karma). Ei liene mahdollista vapautua kaikesta karmastaan sen kypsymisen myötä, koska kaiken aikaa muodostuu uutta karmaa, joko positiivista tai negatiivista, joka joskus kypsynee tämän inkarnaation aikana, mutta useimmiten edellyttänee uudelleensyntymistä, joka on ainakin hinduille miltei kirosana. Yoga-filosofian näkökulmasta ainoa tapa vapautua karman sitovasta ja uudelleensyntymistä edellyttävästä vaikutuksesta lienee hiffata se, että "sielulla" eli aatmaalla eli puruSalla ei ole mitään tekemistä prakRtin eli ilmentyneen, materiaalisen maailmankaikkeuden kanssa. Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 5 Kirjoitti: sideman - 09.03.2012 13:54:35 Yoga-filosofian näkökulmasta ainoa tapa vapautua karman sitovasta ja uudelleensyntymistä edellyttävästä vaikutuksesta lienee hiffata se, että "sielulla" eli aatmaalla eli puruSalla ei ole mitään tekemistä prakRtin eli ilmentyneen, materiaalisen maailmankaikkeuden kanssa. Tuon "wahvistaa" mielestämme ainakin tämä suutra, kenties moni muukin: draSTaa dRshimaatraH shuddho 'pi pratyayaanupashyaH. (II 20) The Seer [draSTaa: puruSa, aatmaa] is pure consciousness [dRshi-maatraH: pelkkä "näkeminen" eli itsensä viittaava, vailla sisältöä oleva, autuaallinen tietoisuus] but though [api] pure [shuddhaH] appears to see through the mind [pratyayaanupashayaH]. Tuon puhtaan tietoisuuden autuuden vahvistaa mm. tämä vedalainen kuvaus olemassaolon perimmäisestä luonteesta, eli Se on: saccidaanandaM (ilman sandhia: sat = oleminen, cit = tietoisuus, aanandam = autuus). Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 6 Kirjoitti: sideman - 09.03.2012 14:09:22 Se, että puruSalla ei ole mitään tekemistä prakRtin eli ilmenneen materiaalisen maailmankaikkeuden
kanssa, wahvistettaneen mm. tässä suutrassa ("yksinkertaisuuden" vuoksi toistamme vain suutran alkuosan): sattva-puruSayor atyantaasaMkiirNayoH pratyayaavisheSo bhogaH... (sandhi-vigraha: sattva-puruSayoH; atyanta-asaMkiirNayoH pratyaya-avisheSaH; bhogaH... Experience [bhogaH] is the result of inability to distinguish [pratyaya-avisheSaH] between the puruSa and the sattva { = prakRtin hienoin aspekti} [sattva-puruSayoH] though they are absolutely distinct [atyanta-asaMkiirNa]. Tuosta voinee päätellä sen, että kun kykenee erottamaan toisistaa sattvan ja puruSan eli on kaiketi jossain määrin valaistunut, ei enää omaa kokemuksia sanan varsinaisessa mielessä, koska kokemukset ovat vain kolmen guNan keskinäistä "leikkiä", joten uutta karmaa ei enää muodostune, kun on hiffanut tuon tärkeän eron eli eron sattvan ja puruSan välillä. Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 1 Kirjoitti: Corvus Leonis - 09.03.2012 21:37:49 Niin, joka iikka - ihmiset ja muut oliot mukaanlukien- on kerännyt karmaa ainakin yli puolen miljardin vuoden ajalta mitä elämää on tiedetty olevan tällä pallolla, ja ruumiin tavoin myös sielu ja sen kokema karma monimutkaistuu aikojen saatossa. Karma aktivoituu aina jälleensyntymässä jne.
Tuosta kierteestä vapautuminen, no -haluammeko nyt sitten todella sitä, kun käytännössä se edellyttäisi elämän päättymistä tältä planeetalta...? Ellei sitten lasketa bakteereja, sieniä ja viruksia ym. Tai sitten hindut tarkoittavat tosiaan tilaa, jossa on toisin sanoen ikäänkuin vapautunut ihmisyydestä -eikä suinkaan ihanteena pidettävästä sivistyneestä ihmisyydestä, vaan siitä leirinuotion äärellä kykkivästä, petoja ja kuvitteellisia olentoja pelkäävästä ölisevästä apina-ihmisyydestä jossa ihmiskunta pohjimmiltaan on vielä kiinni. Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 7 Kirjoitti: sideman - 10.03.2012 00:46:01 Muoks: tekstissä on useita typoja sekä muutama anakoluutti eli sisäisesti syntaksiltaan epälooginen
virke, mutta empä tohdi niitä nyt ryhtyä korjailemaan... Olettakaamme, että karma kypsyy joidenkin monimutkaisten "alkoritmien" perusteella. (Ainakin Giitaan mukaan "gahanaa karmaNo gatiH" eli "unfathomable is the course of action" [karma]). Mitä todennäköisimmin likimain kaikilla homo sapienksilla sun muilla on sekä "tummaa" (kRSNa, krishna) että "vaaleaa" (shukla) karmaa sekä näiden eriasteisia sekoituksia. Varamies Kari "Köli" Rautiaista siteerataksemme, "ei ole mitään käryä" siitä, että millä perusteella kunkin inkarnaation aikana kypsyy positiivista karmaa, jonka hedelmät nautitaan miellyttävinä kokemuksina, tahi negatiivista karmaa, jonka hetelmät nautitaan epämiellyttävinä, turhauttavina ja jopa tuskallisina kokemuksina. Nyt tulee sitten se varsinainen tämän ketjuhässäkän pointti, eli mitkä saattasivat olla "negakarman" positiivisia puolia ainakin MaharSi Kapilan saaMkhya-filosofiaan pohjautuvan MaharSi Patañjalin yoga-filosofian eli yoga-darshanan eli yoga-shaastran näkökulmasta? Maharishi Mahesh Yogin Transsendenttinen Meditaatio(R), jonka hän lanseerasi läntiseen, sivistyneeseen maailmaan tiettävästi oman Mestarinsa, Himalajalla sijaitsevan Aadi-Shankara advaita-vedaanta filosofiaa edustavan Svaamii Brahmaananda Sarasavatiin, Shrii Guru Devan, Jagadguru Bhagavaan Shankaraacaaryan kehotuksesta, perustunee valtaosiin em. Patañjalin aSTaan.ga (ashtaang-ga) yogaan eli kahdeksanosaiseen joogaan, jonka osat ovat: yama, niyama, aasana, praaNaayaama, pratyaahaara, dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi: yamaniyamaasanapraaNaayaamapratyaahaaradhaaraNaadhyaanasamaadhayo 'STaavan.gaani. (...samaadhayaH*; aSTau; an.gaani). Patañjali yoga-suutra I 18 toteaa: viraama-pratyaya-abhyaasa-puurvaH saMskaara-sheSo 'nyaH. Tuosta tuntuu löytyvän useita toisistaan sisällöllisesti poikkeivia käännöksiä, koska ensimmäisen neljän komponentin samaasan kääntäminen on todella haasteellista. Mielestämme se voisi tarkoittaa sitä, että toistuva turiiyan eli neljännen tietoisuuden tilan (normaalin päivätietoisuuden, unennäön ja syvän unen lisäksi) eli TM-terminologialla transsendenttisen tietoisuuden (lukemattomia kertoja?) toistuva kokeminen johtaa lopulta toiseen (anyaH) [samaadhiin]. Tuossa on implisiittinä sana 'samaadhiH', eli kyseessä on 'asaMprajñaata-samaadhi', jonka yhteydessä mielen sisältönä ei ole muuta kuin menneisyydessä syntyneen karman jättämät jäljet tai mitkä lie (saMskaarat). - Voi olla että tämä tulkinta on ainakin jossain määrin ns. viturallaan, mutta parempaakaan emme ole keksineet. Nythän on niin, että Maharishin mukaan jokainen siirtymä tietoisuuden tilojen välillä tapahtuu transsendenttisen tietoisuuden eli puhtaan, vailla sisältöä olevan, vain itseensä viittaavan, kaiken materiaalisen ja immateriaalisen universumin pohjalla olevan, kaiketi nykyfyssan quantum vacuum statea vastaavan tilan kautta. Siten jokainen olento, joka saa yöllä unta nuppiinsa, kehittyy vähitellen kohti valaistumista, eli transsendenttisen tietoisuuden infusoitumista muuhun olemukseensa siten, että "kokemus" siitä on kaiken aikaa läsnä ikäänkuin kaikkien muiden tietoisuuden tilojen taustalla. Tämä merkitsee mm. sitä, että valastuneella yksilöllä ei ole lainkaan alitajuntaa, vaan hän tajuaa kaiken materiaalisen ja menttaalisen häppeningin vain kolmen guNan "leikiksi", jota hän tarkkailee todellisesta itsestään käsin tiedostaen, että hänen itsellään (aatmaa, puruSa, draSTaa) ei ole mitään tekemistä tuon kolmen guNan pelin ja leikin kanssa, vaan se on hänen todellisesti ikuisesta sielustaan täysin erillinen jutska, jonka tarkoitus on suoda hänelle kokemuksi (bhoga) ja vapautuminen (apavarga) syntymän ja kuoleman oravanpyörästä . Tuo merkitsee myös sitä, että syvässä unessa valaistunut yksilö "kokee" omaa fyysistä kehoaan aivojen ollessa ns. narikassa. * dvandva-samaasan, jossa on useampi kuin kaksi komponenttia, viimeinen komponentti (tässä tapauksessa 'samaadhiH') tulee usemmiten monikkoon, vaikka merkitys onkin yksiköllinen (mon. nom: samaadhayaH). Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 7 Kirjoitti: Corvus Leonis - 10.03.2012 20:23:14 Tuossa on implisiittinä sana 'samaadhiH', eli kyseessä on 'asaMprajñaata-samaadhi', jonka yhteydessä mielen sisältönä ei ole muuta kuin menneisyydessä syntyneen karman jättämät jäljet tai mitkä lie (saMskaarat). Hmm. Tuohan ei ole ollenkaan terveellistä, paitsi ehkä jälkikäteen analysoituna, edellyttäen että tämänkaltaiset valaistumiset koetaan lähinnä hetkellisesti. Lainaus Tämä merkitsee mm. sitä, että valastuneella yksilöllä ei ole lainkaan alitajuntaa, vaan hän tajuaa kaiken materiaalisen ja menttaalisen häppeningin vain kolmen guNan "leikiksi", jota hän tarkkailee todellisesta itsestään käsin tiedostaen, että hänen itsellään (aatmaa, puruSa, draSTaa) ei ole mitään tekemistä tuon kolmen guNan pelin ja leikin kanssa, vaan se on hänen todellisesti ikuisesta sielustaan täysin erillinen jutska, jonka tarkoitus on suoda hänelle kokemuksi (bhoga) ja vapautuminen (apavarga) syntymän ja kuoleman oravanpyörästä . No perkele, mä olen jo vuositolkulla päivitellyt eräitä havaitsemiani syy-seuraussuhteita ja tästäkö se sitten johtuu. Mä olen vain kyllä funtsinut, että kaikesta on pakko olla tietoinen, koska jos ei ole, se puree persiiseen. Metsäjäniskin sen tietää. Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 7 Kirjoitti: sideman - 10.03.2012 21:55:35 Tuossa on implisiittinä sana 'samaadhiH', eli kyseessä on 'asaMprajñaata-samaadhi', jonka yhteydessä mielen sisältönä ei ole muuta kuin menneisyydessä syntyneen karman jättämät jäljet tai mitkä lie (saMskaarat). Hmm. Tuohan ei ole ollenkaan terveellistä, paitsi ehkä jälkikäteen analysoituna, edellyttäen että tämänkaltaiset valaistumiset koetaan lähinnä hetkellisesti. En toki voi taata että olen käsittänyt esim. tuon suutran likimainkaan oikein, joten parempi suhtautua meikäläisen höpinöihin siten, kuin ne olisivat lähinnä kevyttä huulen heittoa... :crazy2: Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 7 Kirjoitti: Corvus Leonis - 11.03.2012 13:53:26 En toki voi taata että olen käsittänyt esim. tuon suutran likimainkaan oikein, joten parempi suhtautua meikäläisen höpinöihin siten, kuin ne olisivat lähinnä kevyttä huulen heittoa... :crazy2: Ja minä kun pamlaan aina vakavaa asiaa. Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 8 Kirjoitti: sideman - 11.03.2012 21:46:07 Mitkä sitten ovat "tumman (kRSNa) karman" positiiviset puolet? Kuten edellä tuli todettua, mikäli olemme käsittäneet seikat oikein, jokainen sielu on matkalla kohti ns. valaistumista siinä merkityksessä, jossa sanaa käytetään esim. yoga-filosofian yhteydessä. Tällöin valaistuminen (YS:ssa 'kaivalya' eli "erillisyys", ts. käsittääksemme puruSan ja prakRtin hiffaaminen *kokemuksen* tasolla toisistaan täysin erillisiksi esim. veden ja öljyn tavoin) tarkoittaa sitä, että ns. neljäs tietoisuuden tila (turiiya) "infusoituu" yksilön olemukseen siinä määrin perinpohjaisesti, että "kokemus" siitä on läsnä kaikkien muiden relatiivisten tietoisuuden tilojen ("päivätietoisuus", unennäkö, syvä uni) "ohella" tai "taustalla", tai mitä vain. Kaiken kukkuraksi yksilö käsittää, että tuo neljäs tietoisuuden tila (puhdas tietoisuus, puruSa, aatmaa, ym.) on hänen todellinen koskaan syntymätön ja immortaali itsensä, ja fyysinen roppa sekä kaikki muut ropat (astraali-, sun muut) ovat vain välineitä tuon perimmäisen totuuden hiffaamiseksi. Jokaisen yksilön kohdalla tuo infusoitumien tapahtuu pikkuhiljaa siten, että kun tietoisuuden tila vaihtuu (valvetietoisuudesta unennäköön, unennäöstä syvään uneen, jne.), tuon vaihtumisen aikana tietoisuus "koukkaa" puhtaan tietoisuuden kautta, luultavasti vain ehkä sekunnin murto-osan ajan. Voitaneen sanoa, että puhdas tietoisuus on kaiken aikaan muiden taustalla, mutta siitä tietoiseksi tuleminen on yleensä pitkällinen prosessi, kuten vaikkapa universumimme laidalta toiselle valon nopeudella matkaten reissu kestäisi nykykäsityksen mukaan sellaiset vajaat 14 miljardia vuotta. Kuten monet ehkä tietänevät, Einsteinin suhteellisuusteoria kai edellyttää(?) ns. mustien aukkojen olemassaolon. Paljon on spekuloitu sen tiimoilta, voisiko näitä aukkoja hyödyntää ns. madonreikinä, jolloin lukemattomia valovuosia "normaalireittiä" kestävät reissut taittuisivat huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Sellaiset tekniikat, jotka mahdollistavat puhtaan tietoisuuden kokemuksen systemaattisesti ja usein selvästi pitempiä aikoja kuin vaikkapa unen puitteissa, vastannevat jossain määrin tuollaisi madonreikiä, eli sielun potenttiaalisesti tsiljoonia vuosia kestävää trippiä kohti valaistumista voidaan olennaisesti lyhentää, jos se tuntuu houkuttelevalta. Kokemuksemme mukaan (voimme toki olla "dead wrong") ihmiset, joilla on tumman karman kypsymisvuorossa olemisen vuoksi vastoinkäymisiä elämässä vaikka muille jakaa, ovat paljon motivoituneempia aloittamaan esim. meditaatioharrastuksen, kuin "valkean karman" auringonpaisteesta ylenpalttisesti nauttivat kanssamatkustajansa (kohti Valaistumis-nimistä pääteasemaa). Ainakin ns. syvämeditaatiotekniikoiden, kuten esim. Maharishi Mahesh Yogin Transsendenttisen Meditaation(R) tarkoituksena on mahdollistaa yksinkertainen ja helpostiopittava tekniikka tuon puhtaan tietoisuuden kokemiseksi tavallisesti olennaisesti pitempiä aikoja kuin esim. unenaikaisten tietoisuudentilojen vaihtumisen yhteydessä! Konets? :buck2: Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 1 Kirjoitti: Corvus Leonis - 11.03.2012 21:51:01 Pitääpä kysyä joltain joogaopettajalta kyseisestä tekniikasta.
Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 1 Kirjoitti: sideman - 12.03.2012 09:10:56 Pitääpä kysyä joltain joogaopettajalta kyseisestä tekniikasta. Käsittääkseni jooga-opettajat (haTha, aSTaan.ga-vinyaasa ["astanga"], Bikram...) eivät välttämättä ole perehtyneet juuri ollenkaan raaja-yogaan [raadza = kuninkaallinen (jooga)] filosofiana. Voin toki olla väärässä! Huom! MaharSi Patañjalin aSTaan.ga-yoga ja Pattabhi Jois'in "astanga-jooga" ovat kaksi täysin eri jutskaa! http://en.wikipedia.org/wiki/Raja_yoga Esimerkki: vain kaksi suutraa yoga-suutra -opuksessa käsittelee aasanoita, jotka "astanga-joogassa" ovat yksi tärkeimmistä komponenteista: sthira-sukham aasanam (Yoga-suutra II 46) Taimnin käännös: Posture (should be) steady and comfortable. prayatna-shaitlyaananta-samaapattibhyaam. (II 47) By relaxation of effort and meditation on the Endless (posture is mastered). Omasta mieletäni II 47 on syntaktisesti sellainen (muodostuu pelkästä duaalissa eli kaksikossa olevasta instrumentaali-sijasta: suffiksi -bhyaam), että se on saattanut alunperin kuulua samaan virkkeeseen edellisen kanssa. Tällöin merkitys voisi muuttua hintsusti siten, että (meditaatio-)asennon mukavuus saavutetaan, kun lakataan yrittämästä ja kohdistetaan huomio totaaliseen abstraktioon, tai jotain... Otsikko: Vs: "Tumman karman" positiiviset puolet? Osa 8 Kirjoitti: sideman - 12.03.2012 09:38:40 Kokemuksemme mukaan (voimme toki olla "dead wrong") ihmiset, joilla on tumman karman kypsymisvuorossa olemisen vuoksi vastoinkäymisiä elämässä vaikka muille jakaa, ovat paljon motivoituneempia aloittamaan esim. meditaatioharrastuksen, kuin "valkean karman" auringonpaisteesta ylenpalttisesti nauttivat kanssamatkustajansa (kohti Valaistumis-nimistä pääteasemaa). Ainakin ns. syvämeditaatiotekniikoiden, kuten esim. Maharishi Mahesh Yogin Transsendenttisen Meditaation(R) tarkoituksena on mahdollistaa yksinkertainen ja helpostiopittava tekniikka tuon puhtaan tietoisuuden kokemiseksi tavallisesti olennaisesti pitempiä aikoja kuin esim. unenaikaisten tietoisuudentilojen vaihtumisen yhteydessä! Tottakai ideaalinen tilanne on se, että jengi kiinnostuu meditaatiosta positiivisen karman ollessa kypsymisvuorossa! Vaikkapa Transsendenttisen Meditaation siddhi-tekniikoista kiinnostuneella ja TM-sidhikurssin(R)* käyvällä miljonäärillä on taloudelliset mahdollisuudet järjestää itselleen ja muille "jooga-lentäjille" fantsut harjoitustilat. Tällaisia veijareita taitaa Suomessakin olla muutama. Jenkkilässä heitä lienee "pilvin pimein"! * Jostain syystä MMY halusi tuon sanskritin kielisen sanan 'siddhi' (juuresta 'sidh' ja johtimesta 'ti' tulee sandhi sääntöjen soveltamisen jälkeen 'siddhi') kirjoitettavan yhdellä d-kirjaimella, kenties siksi, että siten siitä oli mahdollisuus tehdä registeröity tavaramerkki, LoL! |