Otsikko: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: sideman - 17.04.2013 15:35:40 Syvämeditaatiolla tarkoitan tekniikoita joiden päämääränä on turiiyan eli neljännen tietoisuudentilan "kokeminen" (kyseessä ei varsinaisesti ole kokemus, koska turiiyassa kokija, kokeminen ja kokemisen kohde ovat yhdentyneet, saMhita). Tunnetuin ja luultavasti ylivoimaisesti helpoiten opittava syvämeditaatiometodi tahi -tekniikka lienee Maharishi Mahesh Yogin (MMY) länteen tuoma transsendenttinen (syvä-) meditaatio eli TM (MMY kutsui TM:ta alunperin fraasilla 'transcendental deep meditation'). Otsakkeen kysymykseen napakasti vastatakseni, mielestäni suomalaisilla on alitajunnassaan negatiivista kamaa keskimäärin selvästi enemmän kuin monilla muilla kansallisuuksilla. Syvämeditaatio tuppaa tuomaan noita alitajunnan syövereissä lymyäviä negatiivisia, torjuttuja "saMskaaroja" tietoisuuden piiriin. Jos niitä joskus sattuu ryöpsähtämään pintaan oikein aimo pläjäys, sen kestäminen saattaa koetella psyykeä sangen voimallisesti. Tuossa vaiheessa moni lopettaa meditaatio- harrastuksen, vaikka sitä olisi useimmiten viisasta jatkaa kaikesta huolimatta. :skorpioni: Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: Avicii - 17.04.2013 17:00:24 Miksi pitää mennä sitten liian syvälle? :P
Kyllä kait jokaisella on oma tapa päästä käsiksi korkeampaan energiaan, jos siitä nyt puhutaan. Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: Corvus Leonis - 17.04.2013 19:15:19 Laulu nimeltä "Täällä Pohjantähden alla" ja mikä tahansa Eppu Normaalin biisi selventää, miksi. ::)
Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: Iko - 17.04.2013 21:07:52 Otsakkeen kysymykseen napakasti vastatakseni, mielestäni suomalaisilla on alitajunnassaan negatiivista kamaa keskimäärin selvästi enemmän kuin monilla muilla kansallisuuksilla. Kunnioitusta herättävä näkemys sinänsä ... mutta olisiko asia sittenkään noin. Olen ymmärtänyt että suomalaisessa sielussa alempi kynnyksenvartija on vaan enempi esillä, ja se aiheuttaa juuri tuota negatiivisuutta, haluttomuutta jne...kaikilta se kuitenkin löytyy. Se on vain kohdattava, siten että pystyy katsomaan omaa vartijaa kuin se olisi tuossa rinnalla, ja muuttamaan sitä, vastaan ei kannata taistella.. ei varmasti johda minnekään. Samoista aineksista meidät kaikki on kuitenkin leivottu Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: sideman - 17.04.2013 23:58:06 Miksi pitää mennä sitten liian syvälle? :P Kyllä kait jokaisella on oma tapa päästä käsiksi korkeampaan energiaan, jos siitä nyt puhutaan. Osaankohan minä ollenkaan tätä selittää? Kröhöm... Olemme luultavasti inkarnoituneet Homo sapienkseiksi siksi, että olemme, suhteellisesti ottaen, sangen pitkällä mitä tulee vaellukseen kohti vapautumista syntymän, kukoistamisen, rappeutumisen ja tyhjän potkaisemisen noidankehästä eli spirituaaliseen evoluutioon. Upanishadien mukaan ainoa metodi tuohon vapautumiseen on ns. valaistuminen eli neljännen tietoisuuden tilan vakiintuminen systeemiin niin vahvasti, että se on kaiken aikaa "kokemuksellisesti" läsnä muiden relatiivisten tietoisuuden tilojen (päivätietoisuus, unennäkö ja syvä uni) ohella. Kun tuo valaistumisen alkeellisin taso (turiiyaatiita [turiiya-ati-ita], TM:ssä kosminen tietoisuus) on saavutettu, on "enää" jäljellä kehittyminen kohti Ykseystietoisuutta (braahmii cetanaa). Välivaiheena on jumaltietoisuus. Kun kosminen tietoisuus on "saavutettu" (eli verho sen edestä on poistunut), aistikokemukset kalpenevat tuon tietoisuudentilan autuaallisuuden rinnalla niin maan perusteellisesti, että halu (kaama, abhiniveSa) inkarnoitua rommaa (kuten Talvivaaran pörssikurssi on vaarassa tehdä?) nollaan?? Jokainen siirtyminen tietoisuuden tilasta toiseen kulkee tuon puhtaan tietoisuuden eli turiiyan eli neljännen kautta, ja hippunen sitä tarttuu tuolloin mukaan systeemiin. Tuolla tavalla valaistumisen saavuttaminen kestänee kuitenkin ziljoonien vuosien ja lukemattomien inkarnaatioiden ajan. Tuota prosessia voi huomattavasti nopeuttaa oppimalla sellaisen syvämeditaatiotekniikan, joka mahdollistaa tuon neljännen tilan "kokemisen" (kyseessä ei siis ole varsinaisesti kokemus) merkittävästi pitempiä jaksoja kuin on mahdollista esim. yöunen aikana, jolloin tietoisuuden tila muuttuu nukahtamisen, unennäön ja syvän unen välillä joitakin kertoja yhden yön aikana. ??? Edit: pörssin avautumista pinna kireällä (Nokian tulosjulkistus n. klo 13.00) odottaessa useita typo-korjauksia ja lisäyksiä... Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: sideman - 18.04.2013 11:07:37 Näin maaNDukyopaniSat (maandukya-upanishad) kuvaa neljättä tietoisuuden tilaa (turiiya tahi caturtha; lausu: tshaturtha; vrt.
venäjän 'tshetyre'): nAntaHpraj~naM na bahiShpraj~naM nobhayataHpraj~naM na praj~nAnaghanaM na praj~naM nApraj~nam.h | adR^iShTamavyavahAryamagrAhyamalakShaNaM achintyamavyapadeshyamekAtmapratyayasAraM prapa~nchopashamaM shAntaM shivamadvaitaM chaturthaM manyante sa AtmA sa vij~neyaH .. En löytänyt sananmukaista käännöstä, mutta tässä eräänlainen parafraasi: The Fourth according to the wise is beyond cognition of any form whatever. It forms the very basis of cognition that is common to all states of consciousness. It is cognition at its purest, where it is not to be related to any phenomena or experience . It is the non-dual ultimate state of bliss. It is the Ultimate Self that has to be realised. Muoks: Svaamii Krishnaananda'n sananmukaisempi käännös: 7. That is known as the fourth quarter: neither inwardturned nor outward-turned consciousness, nor the two together; not an indifferentiated mass of consciousness; neither knowing, nor unknowing; invisible, ineffable, intangible, devoid of characteristics, inconceivable, indefinable, its sole essence being the consciousness of its own Self; the coming to rest of all relative existence; utterly quiet; peaceful; blissful: without a second: this is the Ātman, the Self; this is to be realised. Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: Eklektikko - 18.04.2013 11:20:22 Tai sitten syynä on se - sanoihan Madame Blavatskykin jo aikoinaan, että pohjolasta tulee valo - että Suomeen on tällä hetkellä inkarnoitunut niin paljon kypsän ja vanhan sieluniän porukkaa, joka haluaa tehdä asiat tällä uusien korkeampien energioiden tavalla, että sellaiset vanhan enrgian ajan metodit kuin syvämeditaatio eivät kiinnosta, koska eivät kuulu sielunsuunnitelmaan. ;D
Kinesteettisesti orientoituneelle (esim. meikäläinen) mikään istumameditaatio ei muutenkaan sovi kovin hyvin. Itse pääsen meditatiiviseen tilaan tietynlaisella liikunnalla, en istumalla. Lainaus Kun kosminen tietoisuus on "saavutettu" (eli verho sen edestä on poistunut), aistikokemukset kalpenevat tuon tietoisuudentilan autuaallisuuden rinnalla niin maan perusteellisesti, että halu (kaama, abhiniveSa) inkarnoitua rommaa (kuten Talvivaaran pörssikurssi on vaarassa tehdä?) nollaan?? Tuo ylläoleva ei edes ole uudessa kanssaluomisen energiassa mikää järkevä tavoite. Me valotyöntekijät olemme täällä kohottamassa planeetan värähtelyjä ja haluamme nimenomaan tulla tänne yhä uudelleen ja uudelleen, koska sieluntasolla me haluamme olla täällä, vaikka yksittäisissä inkarnaatioissa joku saattaakin puuskahtaa, ettei aio tänne enää tulla. Aikoo silti, sieluntasolla. ;) Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: sideman - 18.04.2013 13:26:52 Tai sitten syynä on se - sanoihan Madame Blavatskykin jo aikoinaan, että pohjolasta tulee valo - että Suomeen on tällä hetkellä inkarnoitunut niin paljon kypsän ja vanhan sieluniän porukkaa, joka haluaa tehdä asiat tällä uusien korkeampien energioiden tavalla, että sellaiset vanhan enrgian ajan metodit kuin syvämeditaatio eivät kiinnosta, koska eivät kuulu sielunsuunnitelmaan. ;D Kinesteettisesti orientoituneelle (esim. meikäläinen) mikään istumameditaatio ei muutenkaan sovi kovin hyvin. Itse pääsen meditatiiviseen tilaan tietynlaisella liikunnalla, en istumalla. Itse asiassa itse tällä haavaa saan parasympatikotonuksen voimistumaan parhaiten reenaamalla sikayksinkertaisia rumpurudimentteja metronoomin tahdissa, esim. triplet paradiddle* (R L R R L R L L , aksentti, tavallaan, joka kolmannella iskulla, käsittääkseni**). Aikoinaan ei tullut rudimentteja harjoiteltua, ja sen kuulee "soitossa"! LOL! * para = R L or L R; diddle = R R or L L ** Siis kaiketi näin R(tri) L (-o-) R (-li) R (tri-) L (-o-) R (-li) L (tri-) L (-o-) .... mänköhän oekeen? Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: sideman - 18.04.2013 14:13:35 Tai sitten syynä on se - sanoihan Madame Blavatskykin jo aikoinaan, että pohjolasta tulee valo - että Suomeen on tällä hetkellä inkarnoitunut niin paljon kypsän ja vanhan sieluniän porukkaa, joka haluaa tehdä asiat tällä uusien korkeampien energioiden tavalla, että sellaiset vanhan enrgian ajan metodit kuin syvämeditaatio eivät kiinnosta, koska eivät kuulu sielunsuunnitelmaan. ;D Kinesteettisesti orientoituneelle (esim. meikäläinen) mikään istumameditaatio ei muutenkaan sovi kovin hyvin. Itse pääsen meditatiiviseen tilaan tietynlaisella liikunnalla, en istumalla. Heureka! Sinullehan olisi mitä mainioin kompromissi meditaatiotekniikka nimeltä joogalento (aakaasha-gamanam)! Siinä yhdistyvät istuma-asento ja voimaperäinen liikunta. Voisi kai sitä periaatteessa harjoittaa vaikka seisaaltaan kuten tiibettiläiset laamat reenatessaan ylipitkien (kaiketi useiden metrien tai kymmenien metrien) loikkien liikuntaansa, joka on erittäin kätsy liikuntamuoto vaikeakulkuisessa vuoristossa. ' :2funny: Otsikko: Vs: Miksi syvämeditaatio on haasteellista suomalaisille? Kirjoitti: Eklektikko - 18.04.2013 14:34:51 Heureka! Sinullehan olisi mitä mainioin kompromissi meditaatiotekniikka nimeltä joogalento (aakaasha-gamanam)! Siinä yhdistyvät istuma-asento ja voimaperäinen liikunta. Eipä vaan sovi: Minulla on löysät ligamentit (nivelsiteet ja muu sidekudos) ihan joka paikassa, myös ne jotka pitävät sisäelimiä paikallaan vatsaontelossa. Niinpä minulle ei sovi minkäänlainen hyppely ja tärähtely, ne sisäelimet kas kun ovat herkkiä hyytelöklönttejä jotka alkavat hyvin pian protestoida kun joutuvat siihen rytinään ja pompotukseen. Samoin selkä ilmoittaa heti ei-tykkäävänsä tärähdyksistä jos niitä ilmenee. Lisäksi minulla ei ole tarvetta erilliseen meditaatioon ollenkaan, Astrosepon soturin tulkintaa siteeraten: "Sinulle elämässä itsessään on tarpeeksi meditaatiota.Piste." Ne omat meditatiivisen tilan kokemukseni tietynlaisen liikunnan yhteydessä ovat olleet puhdas sivutuote, eivät tavoiteltu tila. |