Otsikko: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: sideman - 22.09.2013 11:35:02 Tällä haavaa minulla on sellainen käsitys, että kaikki yksilön aikojen saatossa kasaantunut
karma on jonkilaisessa "kosmisessa tietokannassa", josta se kypsyy koettavaksi sellaisten periaatteiden mukaan, jotka ovat tavallisen kuolevaisen käsityskyvyn yläpuolella. Jos noin on asian laita, ennen syntymän ja kuoleman oravanpyörästä vapautumista yksilöllä lienee odotettavissa vuoroin sekä positiivista että negatiivista karmaa kypsyväksi. Mikäli siis esim. tämänkertaisen inkarnaation aikana kypsyy pääsääntöisesti hyvää karmaa, yksilön elo ja olo tällä planeetalla on enimmäkseen joka suhteessa mukavata ja helppoa. Silloin lienee parempi olla ajattelematta sitä, että ilmeisesti lähes väistämättä jossain tulevassa inkarnaatiossa (tai jopa meneillään olevan ruumiillistuman aikana?) myös negatiivista karmaa kypsyy koettavaksi, jolloin elinolosuhteet saattavat edustaa helppous- ja mukavuusakselilla miltei toista ääripäätä. Jos tilanne on tuollainen, posi-karma on itse asiassa pahempaa kuin negakarma, koska negakarman aikana voi elätellä toiveita, että joskus huono onni väistämättä lakkaa piinaamasta itseä, ainakin joksikin aikaa?? ??? Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Eklektikko - 22.09.2013 11:50:19 Tässä omia (melko paljolti Kryon-kanavoinneista omaksuttuja) käsityksiäni karmasta:
Karmassa ei ensinnäkään ole mitään mystistä. Se on yksinkertainen syyn ja seurauksen laki: Joka kerran kun puutut toisen ihmisen vapaaseen tahtoon, muodostuu karmaa, eli hän saa joskus myöhemmin puuttua sinun vapaaseen tahtoosi samalla tavoin. Siinä kaikki. Karmaa syntyy vain ihmisten välille, tai sitten ihminen tekee sitä itselleen, eli kun ryyppää tulee krapula. Ei ole mitään mystistä laskentakoneistoa, ihmissielut nyt vain maksavat potut pottuina, paitsi silloin kun valitsevat ei maksaa; voi valita olla maksamatta karmaa takaisin, eli antaa armon asiassa. Positiivista tai negatiivista karmaa, ei mitenkään mystisesti 'kypsy', vaan sitä tehdään ihan itse omilla valinnoilla ihmisinkarnaatioiden kuluessa. Pikkuhiljaa sitä oppii tekemään sitten vähemmän tai ei ollenkaan, kun sielu huomaa ettei se takaisin maksaminen ole niin kovin hauskaa. Nykytilanne: Harmonisen konvergenssin 1987 jälkeen on tullut mahdollisuus sanoutua irti kaikesta karmastaan. Hiljenny ja sano sitten: Hengen nimeen, korkeimman minän kautta, täten sanoudun irti kaikesta karmastani. Kerta riittää. Minä tein tämän joku 5 vuotta takaperin ja kovasti ovat ihmisten väliset konfliktit helpottaneet, suorastaan lähes kandonneet elämästäni. Toiseksi: Ihmiset saattavat luulla sielunsa tänne itselleen valitsemia oppituntejaan karmaksi. Ei köyhä elämä esimerkiksi ole karmaa välttämättä ollenkaan, vaan se voi olla sielun itselleen haluama oppitunti siitä miltä köyhä elämä tuntuu. Karmallinen se köyhä elämä olisi, jos olisi itse aiemmassa inkarnaatiossaan vaikka huijaamalla syössyt jonkun perheen köyhyyteen, niin myöhemmin pääsee sitten itse kokeilemaan miltä tuntuu kun toinen tekee sen itselle. Ja vielä: Sielu suunnittelee ihan itse omasta tahdostaan inkarnaationsa. Sekin kuinka paljon karmaa jossain inkarnaatiossa aikoo maksaa takaisin on oma valinta: välillä voi pitää lepoelämän ja maksella vähemmän, samoin välillä voi pitää lepoelämän niistä ei-karmallisista oppitunneista. Mikään karma ei siis ole niin hyvää kuin pahaakaan, eikä mitään siitä kerry ilman omia tekojamme ja se toimii vain ihmiste välillä. Eli: Kaikki mikä näyttää karmalta ei välttämättä ole karmaa ja sen makselun määrä on tasan itse valittu per inkarnaatio. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: sideman - 22.09.2013 12:28:22 Tässä omia (melko paljolti Kryon-kanavoinneista omaksuttuja) käsityksiäni karmasta: Karmassa ei ensinnäkään ole mitään mystistä. Se on yksinkertainen syyn ja seurauksen laki: Joka kerran kun puutut toisen ihmisen vapaaseen tahtoon, muodostuu karmaa, eli hän saa joskus myöhemmin puuttua sinun vapaaseen tahtoosi samalla tavoin. Siinä kaikki. Itse diggaan ajatella karmaa Newtonin III lain jonkinlaisena "johdannaisena" (Wiki): Mekaniikan III peruslaki[muokkaa] eli voiman ja vastavoiman laki (myös Newtonin III laki) Newtonin kolmas laki sanoo, että jos kappaleeseen vaikuttaa toinen kappale jollain voimalla, niin samanaikaisesti kappaleen täytyy vaikuttaa toiseen kappaleeseen yhtä suurella, mutta suunnaltaan vastakkaisella voimalla. MMY taitaa kuitenkin kuvata karmaa vähän kuin kaikuna, joka heijastuu joko hyvin lähellä olevasta pinnasta ("instant karma") tai sitten erittäin kaukana, valovuosien päässä olevasta pinnasta... Jos huudat vaikkapa Grand Canyonin reunalla "haist' v*ttu", on todennäköistä, että kanjoni vastaa melko samalla tavalla. ::) Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Eklektikko - 22.09.2013 12:33:31 Minä taas tykkään ajatella karmasta tavalla, joka ei johda masennukseen, ahdistukseen ja epäoikeudenmukaisuuden kokemukseen.
Sillä Newtonin kolmatta lakia soveltaen jos olet jossain elämässä onnellinen, täytyy sen 'vastavoimana' tulla joku onneton elämä joskus, ansaitsipa sellaista tahi ei. Tällaiseen uskominen ei edistä elämäniloa tai tunnetta siitä, että oman vapaan tahdon käytöllä on mitään merkitystä. Tästä syystä valitsen olla uskomatta moiseen ja uskon voimaannuttavampaan ja elämäniloa tuovempaan käsitykseen. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Lilli - 22.09.2013 13:23:24 Karman kertyminenhän riippuu itsestä, mutta kyllähän sitä ruukkaa tulla inkarnaatiokierrossa.
Minä et tykkää yleisesti ottaen kanavoinneista, mutta Michaelin opetuksia on tullut välillä luettua. Siellähän on annettu paljonkin kuvauksia sieluniästä ja kuhunkin sielunikään liittyvistä tasoista. Sielunikiä olisi 7, joista käytännössä vain 5 inkarnoituu säännöllisesti. Kukin sielunikä sisältää vielä 7 alatasoa ja yhden tason selvittäminen vie yleensä 1-muutaman elämän verran. Joku voi olla esim. vaikkapa nuoren sieluniän 4. tasolla ja 4. tasoon liittyy omat teemansa, jotka selviävät alla olevasta kaaviosta: http://www.michaelteachings.com/soul_age_levels.htm Tarkkasilmäinen huomaa, että karmisimmaksi koettu taso on taso 6 jokaisessa sieluniässä. Eli jos nyt on karmisessa vaiheessa, niin seuraavaa saa kyllä odotella tovin. Tosin jos karminen vaihe ei ole yhdessä elämässä selvitetty, niin seuraavassa jatketaan. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Avicii - 23.09.2013 08:37:14 Jos karma nyt on olemassa (hieman olen vielä erimieltä) niin eikö tuolloin karman takaisin maksaminen pitäisi olla iloinen asia?
Jotenkin nää kielteiset, raskaaksi muodostuneet odotukset ja käsitykset koko asiasta vaikuttaa jotenkin ns alistavalta. Itse ajattelen niin että karma on vain heijastus omasta sisäisestä elämästäni ja tämä heijastaa ja saa aikaiseksi ulkoisen elämäni. Jos alkaa oikein tökkimään niin tuolloin olen vain eksynyt hetkeksi pois tieltäni. En ole oikein koskaan tajunnut että toisille elämä on yhtä kärsimystä ja tuskaa, raskasta ja täynnä epätoivoa. Tajuan että niistäkin voi jotain oppia mutta en tiedä, olen ehkä vain tylsän optimistinen, liiankin joskus. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Lilli - 23.09.2013 08:50:28 Jos karma nyt on olemassa (hieman olen vielä erimieltä) niin eikö tuolloin karman takaisin maksaminen pitäisi olla iloinen asia? No en ainakaan itse millään ilveellä voi taikoa karmaa, eli minun ajatusmaailmassani syyn ja seurauksen lakia olemattomiin. Eikä kaiken tarvitse olla peräisin entisistä elämistä, toimiihan se ihan lyhyelläkin ajanjaksolla, mihin sideman varmasti viittasi pikakarma-termillään. Itselläni on usein ihmissuhteisiin liittyneet sotkut tulleet selvitettäväksi n. 7 vuoden kuluttua tapahtuneesta. Hieman tapauksesta ja sekä omasta että toisen asenteesta riippuu, onko sotkujen selvittely iloinen asia. Yleensä ei, mutta on niissä silti tullut tunne, että tilit ovat tasoittuneet ja mahdollinen katkeruus ja pakottava vetovoima poistuvat. Sittenhän on vielä tämä itseen liittyvä karma, jossa omat kipukohdat vievät aina uudestaan ja uudestaan samanlaisiin tilanteisiin. Siinä saakin sitten harjoittaa itsetutkiskelua, tutkia oma-apu -kirjallisuutta tai istua terapeutin sohvalla, jotta niistä asioista selvittäisiin. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Avicii - 23.09.2013 09:11:19 Niin, ehkä teille tämä on yksinkertaisempaa kun uskotte karmaan mutta en tiedä. Eikö olisi vain helpompaa ajatella että olemme vapaita sieluja ja tulimme yhdessä oppimaan muiden kanssa ja se että kasvaa omaksi aintulaatuiseksi itsekseen ja siihen toki tarvitaan muitten ihmisten apu mutta kaikenlainen tällainen ajattelu vain alistaa ajattelemaan " tää on karmaa ja raskasta ".
Minä itse havaitsin että elämä minussa on elämä ulkopuolisessa ja tietyssä määrin kun tämä hyväksyy ja uskaltaa olla aito oma itse niin tietää jo miten tämä homma pelittää. Jäin miettimään tätä että nyt voi karmasta vapautua tässä elämässä mutta miten jostain voi ihan aikuisten oikeasti vapautua jos uskoo karmaan? Tulloinhan vain " saa kaiken anteeksi " tai siirtää seuraavaan elämään. Mutta joo, selvästi huomaa että suurin opinkappaleeni on todellakin vapaus mutta jotenkin koen tämän " ei nyt oikein iske " ajatuksella. Jonkinlainen systeemihän tässä on takana, kenties oivallan sen joku päivä ;D Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Eklektikko - 23.09.2013 09:17:30 MInä ajattelen karmaa sellaisena kuin sen itse ymmärrän (viestini edellä) puhtaasti oppimisen välineenä: Sen avulla oppii, että toisten vapaaseen tahtoon ei kannata puuttua, koska sen joutuu aina maksamaan takaisin. Eli yhdessä oppimisestahan juuri on kyse. ;)
Mikään muu, kuin ihmisten väliset jutut eivät minulle ole karmaa ollenkaan, ne ovat sielujen itselleen tilaamia oppitunteja, joissa toki muut sielut ihmishahmoissa voivat olla eri tavoin apuna. Lainaus Jäin miettimään tätä että nyt voi karmasta vapautua tässä elämässä mutta miten jostain voi ihan aikuisten oikeasti vapautua jos uskoo karmaan? Tulloinhan vain " saa kaiken anteeksi " tai siirtää seuraavaan elämään. Kryon-kanavoinneissa on kerrottu että nyt ensimmäistä kertaa koko ihmiskunnan historiassa karmastaan voi sanoutua irti (ei kuitenkaan ole pakko, eli voi halutessaan jäädä mukaan karmasysteemiin edelleen), koska värähtelyt ovat niin korkealla ja koko ihmiskunnan tietoisuuden taso nousussa. Kyse EI ole siitä, että ko. karma siirtyisi seuraavaan elämään, se poistuu kokonaan. Ja kyse EI ole mistään anteeksiantamisesta, koska koko anteeksiantamisen käsite vaatisi, että kyseessä olisi jotain persoonallista johon liittyy vielä dualistinen hyvä/paha ja oikein/väärin tyyppinen harha. Karma on automaatti, joka auttaa oppimaan olemaan puuttumatta toisten vapaaseen tahtoon ilman mitään oikein/väärin arvoarvostelmia, nyt vain ko. automaatin piiristä pääsee irti ja voi siirtyä kehityksen seuraavaa vaiheeseen, eli kanssaluomiseen. Mutta ei ole pakko: voi jäädä edelleen mukaan siihen saippuaooppera-automaattiin, jota myös karmaksi kutsutaan. Sitä että omat käsittelemättömät traumat vievät yhä uudelleen ja uudelleen samankaltaisiin tilanteisiin mutta eri ihmisten kanssa en itse käsitä lainkaan karmaan kuuluvaksi. Kyseessä on sielun itse itselleen valitsema oppitunti siitä miten käsitellä omat traumansa ja siitä, mitä tapahtuu jos niitä ei käsittele. Ne muut ihmiset ovat niissä jutuissa sivuosanäyttelijöitä, vaikka toissijaisesti toki moisia tilanteita voi myös käyttää karmanmaksuun. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Avicii - 23.09.2013 09:33:11 Kiitos, jotakuinkin ajattelen samanlailla :)
Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: sideman - 23.09.2013 09:54:22 MInä ajattelen karmaa sellaisena kuin sen itse ymmärrän (viestini edellä) puhtaasti oppimisen välineenä: Sen avulla oppii, että toisten vapaaseen tahtoon ei kannata puuttua, koska sen joutuu aina maksamaan takaisin. Eli yhdessä oppimisestahan juuri on kyse. ;) Suomen kielessä sana karma helposti assosioitunee sanaan karmea, mutta itse asiassa se on semanttisesti hyvin neutraali, eli substantiivi, jonka juurena on verbi kR (kri), tehdä, toimia. Siis sanan karman [sic!]denotaatio eli assosiaatiovapaa ydinmerkitys on 'toiminta, teko', jne. Eri filosofiset ja uskonnolliset systeemit sitten liittävät tuohon sanaan omia konnotaatioitaan? karman n. action, deed, work, esp. holy work, sacrifice, rite; result, effect; organ of sense; the direct object (g.); fate, destiny. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Lilli - 23.09.2013 10:04:00 Sitä että omat käsittelemättömät traumat vievät yhä uudelleen ja uudelleen samankaltaisiin tilanteisiin mutta eri ihmisten kanssa en itse käsitä lainkaan karmaan kuuluvaksi. Kyseessä on sielun itse itselleen valitsema oppitunti siitä miten käsitellä omat traumansa ja siitä, mitä tapahtuu jos niitä ei käsittele. Ne muut ihmiset ovat niissä jutuissa sivuosanäyttelijöitä, vaikka toissijaisesti toki moisia tilanteita voi myös käyttää karmanmaksuun. Joissain lähteissä tästä käytetään kuitenkin nimitystä self-karma, mikä sitten olisi paras suomenkielinen käännös? Ihmiset näyttävät käsittävän koko karma-sanan hyvin eri tavoin, joten siitä kai sitä vääntöä tulee. Minulle se on lähinnä kausaliteettia eli syy-seurassuhde, eli kahden tapahtuman suhde jossa toinen tapahtuma aiheuttaa toisen (Wikipediasta suoraan kopsattu lause). Oman kokemukseni mukaan karmaan ei tarvitse uskoa, se toimii joka tapauksessa. Sen sijaan jos tuntee kausaliteetin toiminnan säännöt, niin karman kypsyessä tilanteen huomaa ja siinä voi miettiä (jos on aikaa), miten toimia. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Lilli - 23.09.2013 10:17:16 Tässä vielä pieni selitys self-karmasta:
http://www.michaelteachings.com/self-karma.html Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Eklektikko - 23.09.2013 10:31:21 Minä pidän parempana ei-käyttää sanaa karma mistään muusta, kuin tästä ihmisten välisestä systeemistä sen vuoksi, että juuri sekava käyttö saa aikaan sen että koko käsite hämärtyy.
Karma on seuraus omasta teosta joka puuttui toisen ihmisen vapaaseen tahtoon mutta voihan toki se seurata myös omasta teosta joka kohdistui omaan itseen eli mukana ei ole muita ihmisiä - tai tekemättä jättämisestä, eli sikäli voisi ajatella että käsittelemätön trauma on kyllä self-karmaa. Minä vain en käytä sitä nimeä sen vuoksi, että kaikki muut jutut paitsi se karma ovat ikään kuin sielun omia juttuja vaikka toiset voivat niissä apuna ja sivuosanäyttelijöinä olla ja jotka on tehty aivan puhtaasti oppiminen tavoitteena: Se että joku trauma tuli jossain elämässä, se että kärsii siitä että ei käsittele sitä, se että sitten lopulta käsittelee sen ja siten sielu on lopulta oppinut miten kyseisen kaltaisesta traumasta pääsee eroon ja sitä ennen jo ehti oppia kuinka kurjaa sen käsittelemättömän trauman kanssa oli elää. Lähinnä minua tökki tämän ketjun aloituksessa se ajatus että hyvästä elämästä pitäisi jonkun Newtonin lakien perusteella seurata vastaavasti sitten ikävämpi elämä. Ei se niin automaatti tämä systeemi ole, vaan kaikkein tärkein vaikuttava tekijä ovat ne omat teot. Se on se tärkeä juttu; emme ole minkään mystisten voimien heiteltävinä, vaan kaikki on itse valittua - jopa se kuinka paljon karmoja jossain tietyssä inkarnaatiossa valitsee maksaa takaisin; joskus menee överiksi ja homma liian raskaaksi ja sitten jää koko inkarnaatio kesken, sitäkin voi sattua sielulle joka koettaa liian kiireellä yhdessä inkarnaatiossa maksella paljon. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Avicii - 23.09.2013 10:42:11 Minusta tämä menee ihan liian montimutkaiseksi.
Uskon kyllä että jokinlainen systeemi ylläpitää ja pyörittää tätä showta. Olen tullut seuraavaan johtopäätökseen omassa itsessäni. Tajusin että olen itse elämä, joten minussa elää elämä ja kaikki mitä tunnen, ajattelen jne. heijastuu ulkopuolisessa. Tää on tätä omaa ja aitoaa vastuunkantamista, se että tajuaa että koko minun pienoismaailmani on seuramus mitä ulkopuolisessa tapahtuu. Ja kyllä, vapaata tahtoa voidaan alkaa ottamaan tietoisesti ja rohkeasti käyttöön. Ja toinen juttu. You maybe be pissed of mutta tajusin että olen tullut tänne tietyn porukan kanssa tekemään töitä ja meitä ei sido mitkään karmat eikä uskonnot. Eli on todellakin niitä sieluja jotka ovat vapaita. Ainoa ongelmaksi meidän porukassa on muodostunut juuri nämä ihmissuhde sotkut jota en todellakaan enää jaksa. Tästä lähtien otan paljon tietoisemman askeleen elämässäni ja jätän taakseni kaiken tämän paskan ja ne tunteet jotka nousee pintaan, nouskoon ja sitten yritän työstää ne pois. Omaan ahdinkoon kun on niin helppo jäädä. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Eklektikko - 23.09.2013 10:59:38 You maybe be pissed of mutta tajusin että olen tullut tänne tietyn porukan kanssa tekemään töitä ja meitä ei sido mitkään karmat eikä uskonnot. Eli on todellakin niitä sieluja jotka ovat vapaita. Ainoa ongelmaksi meidän porukassa on muodostunut juuri nämä ihmissuhde sotkut jota en todellakaan enää jaksa. Ja mistä tiedät, että ne teidän ihmissuhdesotkunne eivät ole karman makselemisia? ;) :) Systeemi on minusta aivan erinomaisen yksinkertainen: 1) Karma kahden ihmisen välillä, toinen puuttuu toisen vapaaseen tahtoon ja toinen saa tehdä saman takaisin myöhemmin 2) omakarma (selfkarma) itselle omista vapaan tahdon valinnasta seuraava tila, esim. kun jättää trauman työstämättä vaikka on tietoinen sen olemassaolosta 3) Sielun itselleen valitsemat oppitunnit joissa muut ihmiset voivat olla joko ihan vaan sivuosanäyttelijöinä tai sitten yhdistyvät 1 ja 3, eli sivuosanäyttelijä oppimiskokemuksessa maksaa samalla takaisin vanhan karman Kohtaan 3 menee siis kaikki, jossa ei ole mitään 2 ihmisen välistä interaktiota ja myös jotkin sellaiset asiat joissa sitä interaktiota on. En näe monimutkaisuutta myöskään sen vuoksi, että riittää olla tietoinen vapaan tahtonsa merkityksestä ja seurauksista ja toimia sen mukaisesti tilanteessa kuin tilanteessa: Vapaan tahtoni käyttö muiden vapaata tahtoa estämään tuottaa velan ja vapaan tahtoni käyttö itseäni kohtaan tuottaa myös seurauksia. Siinä kaikki. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Avicii - 23.09.2013 11:15:41 Ihan hyviä pointteja. Tiedän että kirjoittamani saattaa vaikuttaa uhmakkaalta ja lapselliselta mutta kun kaikki tämä on vain vastoin sitä mitä nousee minussa luonnollisesti ja on minulle itsestään selvää. Ymmärrättekö?
Ei ole olemassa mitään karmaa minulle, minun sisäisyyteni on vapaa ja luon sen minkä minussa nousee luonnollisesti esille ja sisäisyydestäni. Itse ajattelen asiaa niin että meillä jokaisella sielulla on oma ainutlaatuinen tie ja tämä avautuu jokaiselle jossain vaiheessa omalla tavalla. Olen myös havainnut että näyttää olevan eri sielunryhmillä omat opetukset ja omanlaisensa oppimissysteeminsä. Mutta joo, jatkan opiskeluja. Kiitos kaikille kärsivällisyydestä, olen mahdoton, myönnän sen ;D Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Eklektikko - 23.09.2013 11:23:50 Ei minullakaan ole enää olemassa karmaa, sillä olen irtisanoutunut siitä jo viitisen vuotta sitten. (Elämä helpotti ihan kummasti, eritoten ihmissuhdesotkut, jotka katosivat saman tien täysin.)
Sinä olet ehkä vain jo valmiiksi seuraavassa kehittymisen vaiheessa, eli kanssaluomisessa, jolloin sinulla ei myöskään ole mitään karmaa, vaan oppiminen tapahtuu ihan muilla tavoilla. Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: Avicii - 23.09.2013 11:29:34 No tällä hetkellä minulle nousee ihan luonnostaan sen että on aika jättää menneet taakse ja luoda ihan omanlainen elämä ja tiedän että uudet ihmiset odottaa että astun uuteen. Mutta eihän tää millään helpolla ole tullut, sen myönnän ja eikä tää nyt ihan tuosta noin vain luonnistu vaan päivittäin pitää tehdä töitä. Mutta joo, en tiedä. Ehkä tämä on vain tällainen käännekohta mun elämässä ja ihan hyvä niin. Luoja sitä tuskan määrä mitä itsessään on ollut ja mitä olen muissa nähnyt. Never again kiitos :smitten:
Otsikko: Vs: Hyvän karman varjopuolia? Kirjoitti: sideman - 23.09.2013 22:53:10 Hindujen "uusi testamentti" on Mahaabhaaratan (hindujen "Kalevala") osa nimeltä nimeltä Bhagavad-giitaa. Sen voi kääntää esimerkiksi seuraavasti: "Herran (Krishnan) laulu". Jokainen sen 18:sta luvusta on nimeltään jonkin sortin jooga (yoga). Esimerkiksi eka luku on nimeltään arjuna-vishaada-yoga (Arjunan masennuksen jooga), koska aikansa suurin Jousimies, Arjuna, marmattaa siinä vaununajajalleen Krishnalle (Vishnu-jumalan inkarnaatiolle) kovaa kohtaloaan, kun joutuu dharman palauttamiseksi Tellukselle listimään omia sukulaisiaan ja tuttaviaan. Kolmas luku on nimeltään karma-yoga (toiminnan jooga). Voitaneen todeta, että siinä esitetään kompaktisti hindujen karma-käsityksen ydinkohdat. Seuraavassa Maharishi Mahesh Yogin yhdessä sanskritisti Vernon Katz'in kaa laatima käännös tuosta luvusta: Arjuna said: If Thou considerest knowledge superior to action, O Janardana [Krishna], why dost Thou spur me to this terrible deed, O Keshava [Krishna]? With these apparently opposed statements Thou [Krishna] dost, as it were, bewilder my intelligence. So, having made Thy decision, tell me the one by which I may reach the highest good. The Blessed Lord said: As expounded by Me of old, O blameless one, there are in this world two paths: the Yoga of knowledge for men of contemplation and the Yoga of action for men of action. Not by abstaining from action does a man achieve non-action; nor by mere renunciation does he attain to perfection. No one, indeed, can exist even for an instant without performing action; for everyone is helplessly driven to activity by the gunas born of Nature. He who sits, restraining the organs of action, and dwelling in his mind on the objects of sense, self-deluded, he is said to be a hypocrite. But he who, controlling the senses by the mind, without attachment engages the organs of action in the Yoga of action, he excels, O Arjuna. Do your allotted duty. Action is indeed superior to inaction. Even the survival of your body would not be possible without action. Excepting actions performed for yagya, this world is in bondage to action. For the sake of yagya engage in action free from attachment. In the beginning, having created men along with yagya, the Lord of Creation said: By this yagya shall ye prosper and this shall bring forth the fulfilment of desires. Through yagya you sustain the gods and those gods will sustain you. By sustaining one another, you will attain the highest good.Page 14 Satisfied by the yagya, the gods will certainly bestow the enjoyments you desire. But he who enjoys their gifts without offering to them is merely a thief. The righteous, who eat the remains of the yagya, are freed from all sins. But the unrighteous, who prepare food for themselves alone, truly, they eat sin. From food creatures come into being; from rain is produced food; from yagya comes forth rain and yagya is born of action. Know action to be born of Brahma (the Veda). Brahma springs from the Imperishable. Therefore the allpervading Brahma is ever established in yagya. He who in this life does not follow the wheel thus set revolving, whose life is sinful, whose contentment lies in the senses, he lives in vain, O Partha. But the man whose delight is in the Self alone, who is content in the Self, who rejoices only in the Self, for him there is no action that he need do. Neither has he any profit to gain in this life from the actions he has done or from the actions he has not done; nor is there any living creature on whom he need rely for any purpose. Therefore, remaining unattached, always do the action worthy of performance. Engaging in action truly unattached, man attains to the Supreme. By action alone, indeed, Janaka and others gained perfection. Moreover, even looking to the welfare of the world, you should perform action. Whatsoever a great man does, the very same is aIso done by other men. Whatever the standard he sets, the world follows it. Lue (tai älä lue) lisää täältä: http://sanskrit.safire.com/pdf/GITAMMY.PDF |