Astro Foorumi

Muita keskusteluaiheita => Kirja- ja linkkivinkit => Aiheen aloitti: sideman - 08.10.2013 23:51:50



Otsikko: Kirja vastoinkäymisten siunauksellisuudesta
Kirjoitti: sideman - 08.10.2013 23:51:50


The Review, Vol. 29, #2, October 2, 2013
Copyright 2013, Maharishi University of Management
Headlines
Draft of Comprehensive Master Plan for Campus Now Complete, Available Online
Hugh Jackman, Barbara Walters to Headline Fundraiser
Top Speakers Come for Green Business Symposium; Talks Online
Rotating U Courses to Head to Hawaii, Colombia Dec. 27
New Course Offers Maharishi Vedic Organic Agriculture
New Library Director Joins MUM Faculty
Avery Travis Named National Merit Semifinalist
Norman Rosenthal Publishes New Book

<snip>

Norman Rosenthal Publishes New Book
Bestselling author Norman Rosenthal has recently published The Gift of Adversity: The Unexpected Benefits of Life's Difficulties, Setbacks, and Imperfections.
His previous book, titled Transcendence: Healing and Transformation through Transcendental Meditation, presented a readable overview of research on the Transcendental Meditation technique, including many anecdotes and case studies of how people's lives were changed as a result of practicing the technique.
In his latest book, he discusses how adversity can be a teacher, using stories from his own life as well as case studies and discussions with well-known figures such as David Lynch.
Dr. Rosenthal is a psychiatrist and scientist who in the 1980s first described winter depression or seasonal affective disorder (SAD) and pioneered the use of light therapy for its treatment. He spent 20 years as a researcher at the National Institute of Mental Health where he studied the disorders of mood, sleep, and biological rhythms.
In 2011, he gave the commencement address at the MUM graduation ceremony. He has also conducted research on the influence of the Transcendental Meditation technique on Post Traumatic Stress Disorder (PTSD).


Otsikko: Vs: Kirja vastoinkäymisten siunauksellisuudesta
Kirjoitti: sideman - 09.10.2013 20:43:24
TM tutkimuksessa on eräs tavallaan kammottava piirre. Vaikuttaa siltä että tutkijat ovat pimahtaneet yhteen ainoaan mietiskelytekniikkaan ja yhteen ainoaan metafyysiseen maailmankuvaan. Täten tieteellistä tutkimusta käytetään tukemaan ja julistamaan pimahtamisen kohteen kelvollisuutta ja sen oman maailmankuvan kelvollisuutta.

Tämähän ei poikkea paljonkaan siitä miten materialistit käyttävät tiedettä omalla tahollaan.

En toki odota vastausta kieli pitkällä mutta en malta kuitenkaan olla utelematta,
notta oletko joskus harrastanut tee-ämmää?

Ehkä olet sen jo aiemmin myöntänyt, mutta ei tule ihan heti tuo mieleen...

 ::)



Otsikko: Vs: Kirja vastoinkäymisten siunauksellisuudesta
Kirjoitti: sideman - 10.10.2013 09:36:00
Mieli on sitten kummallinen. Käytit 'myöntää' sanaa, ikäänkuin kyseessä olisi jotain jonka ihminen on häveten pitänyt salassa.


TM-liike on viime vuosina ulkoisilta puitteiltaan degeneroitunut sellaiseksi sirkuspelleilyksi,
että useimpia luultavasti nolottaa myöntää harrastavansa / harrastaneensa TM:ta.

Välillä tuli takavuosina mieleen, että älyttömän suurilla hinnankorotuksilla ja naurettavilla
pukeutumiskoodeilla yms:lla MMY halusi tuhota elämäntyönsä, tai vähintäänkin jarruttaa
TM:n leviämistä, koska hän saattoi havaita
maailman kollektiivisen karman olevan summaltaan niin vahvasti negatiivisen, että sen
purkautuminen liian nopeasti voisi johtaa katastrofaalisiin seurauksiin, kuten ison paiseen
puhkaiseminen voinee johtaa ikäviin seurauksiin!

Mutta tuo on vain meitsin spekulaatiota eikä välttämättä pidä kutiaan miltään osin...


Otsikko: Vs: Kirja vastoinkäymisten siunauksellisuudesta
Kirjoitti: Eklektikko - 10.10.2013 10:26:21
Olen käynyt itse yhden meditaatiokurssin, mutta vain huomatakseni että minulle kinesteettisesti orientoituneelle ihmiselle istumameditaatio ei ole se juttu. Silti voin tässä kurssin ja lukemani kirjallisuuden perusteella antaa ihan pätevät yksinkertaiset ilmaiset ohjeet kelle vaan istumameditaatiota varten, ilman että tarvitsee liittyä mihinkään liikkeeseen, klubiin tahi kerhoon:

Tärkeintä on tietää mitä meditaatio EI ole. Ei ole mitään vaatimuksia, mitä vaan saa tapahtua siinä istuessa. Saa itkeä, nauraa, keho saattaa haluta liikkua, kädet saavat pistellä tai puutua, saa tulla ajatuksia jne. Ei ole vaatimuksia että täytyisi olla täysin liikkumatta, yksi ihmisparka oli luullut ettei saa liikkua yhtään, edes nielaista ja sitten häiritsi kun kuola valui leualle.  ;D Kaikki on sallittua ja mikä tahansa on normaalia. Jossain kirjassa oli pitkä lista - sivukaupalla yksi ilmiö per rivi - asioita joita on tapahtunut ja voi tapahtua meditoinnin aikana ja se kaikki on normaalia. Tärkeää on vain hyväksyä kaikki mitä tapahtuu.

Siis vain istutaan alas mukavaan asentoon rauhalliseen paikkaan vaikka pari-kolme kertaa päivässä  ja ollaan siinä varttitunti tai enemmän. Kun mieleen tulee ajatuksia, ne saavat tulla ja mennä, niihin vain ei tartuta kiinni niin että muodostuisi ketju ajatuksia jostain aiheesta. Jos huomaa tarttuneensa kiinni johonkin ajatukseen voi sitten vain toistaa hiljaa mielessään yhden kerran jonkin itse valitsemansa mantrasanan - joka voi olla yhtä hyvin 'peruna' kuin vaikkapa 'om'  Sanalla ei ole väliä, kunhan se tuntuu itsestä mukavalta. Homma ehdollistuu sitten pikkuhiljaa niin, että se valittu sana alkaa toimia tehokkaasti ajatusketjuista irtipäästämisen välineenä, vaikka alussa sitä voi joutua toistelemaan enemmän. Ja ennen pitkää mieli hiljenee yhä helpommin ja helpommin.

Siinä kaikki. MIhinkään  ei tarvitse uskoa, mitään kursseja ei tarvitse käydä, eikä tarvitse kuulua mihinkään klubiin.

MInulle ei istumameditaatio sovi, minun mieleni hiljenee monimutkaisella fyysisellä toiminnalla tai laualmisella. Mutta hyvin monille sopii ja ylläolevalla pääsee hyvin alkuun.


Otsikko: Vs: Kirja vastoinkäymisten siunauksellisuudesta
Kirjoitti: sideman - 10.10.2013 11:00:07
Olen käynyt itse yhden meditaatiokurssin, mutta vain huomatakseni että minulle kinesteettisesti orientoituneelle ihmiselle istumameditaatio ei ole se juttu. Silti voin tässä kurssin ja lukemani kirjallisuuden perusteella antaa ihan pätevät yksinkertaiset ilmaiset ohjeet kelle vaan istumameditaatiota varten, ilman että tarvitsee liittyä mihinkään liikkeeseen, klubiin tahi kerhoon:

Siis vain istutaan alas mukavaan asentoon rauhalliseen paikkaan vaikka pari-kolme kertaa päivässä  ja ollaan siinä varttitunti tai enemmän. Kun mieleen tulee ajatuksia, ne saavat tulla ja mennä, niihin vain ei tartuta kiinni niin että muodostuisi ketju ajatuksia jostain aiheesta. Jos huomaa tarttuneensa kiinni johonkin ajatukseen voi sitten vain toistaa hiljaa mielessään yhden kerran jonkin itse valitsemansa mantrasanan - joka voi olla yhtä hyvin 'peruna' kuin vaikkapa 'om'  Sanalla ei ole väliä, kunhan se tuntuu itsestä mukavalta. Homma ehdollistuu sitten pikkuhiljaa niin, että se valittu sana alkaa toimia tehokkaasti ajatusketjuista irtipäästämisen välineenä, vaikka alussa sitä voi joutua toistelemaan enemmän. Ja ennen pitkää mieli hiljenee yhä helpommin ja helpommin.


Ihan pätevät ohjeet muutoin, mutta meditaatiossa käytettävä äännejono saisi mieluiten
olla sellainen, jolla ei ole semanttisen tason merkitystä merkitystä, esim.

bo-bo-bo-boing-boing-bo-bo-boing

 ;D


Otsikko: Vs: Kirja vastoinkäymisten siunauksellisuudesta
Kirjoitti: Eklektikko - 10.10.2013 11:47:50
Semantiikasta, kuulemma en saisi saamaani mantrasanaa kertoa kenellekään, mutta sillä ei ole väliä koska istumameditaatio ei minulle sovi: Minä sain ajatustenkarkoitus-mantrasanakseni sanan 'sham' (varmaan sitten sanskriittia tai jotain kun sitä  perinnettä se kurssi oli).

Valitettavasti englannin kielen sana sham = huijaus.  ;D
Suomi-englanti kaksikielisenä en voi tuota sanaa nähdä tai kuulla ilman että ensimmäiseksi mieleeni tulee sen merkitys englannin kielessä.

Että eipä auta mitään vieraskielisten muka mitään tarkoittamattomien sanojenkaan antaminen mantrasanoiksi, ellei ensin varmisteta etteivät ne tarkoita mitään millään kielellä jonka se sanan saaja osaa. Jollekin täysin englantia osaamattomalle tämä sanskriitin sana olisi toiminut tosi  hyvin varmaan.


Otsikko: Vs: Kirja vastoinkäymisten siunauksellisuudesta
Kirjoitti: sideman - 10.10.2013 12:30:27
Että eipä auta mitään vieraskielisten muka mitään tarkoittamattomien sanojenkaan antaminen mantrasanoiksi, ellei ensin varmisteta etteivät ne tarkoita mitään millään kielellä jonka se sanan saaja osaa. Jollekin täysin englantia osaamattomalle tämä sanskriitin sana olisi toiminut tosi  hyvin varmaan.

Tuskin semanttisen tason merkitys mikään ylikäymätön este on meditaatiossa tavoitellun
tilan saavuttamiselle, mutta se saattaa ainakin hidastaa mielen hiljenemistä.

Pitemmälle ehtineille funtsareille transsendoitumisen hidastuminen on luultavasti jopa etu: ikäänkuin sukeltaessa on tilaisuus tarkastella maisemia eri syvyyksillä pitempiä aikoja. Todennäköisesti siksi TM:n jatkotekniikat sisältävät sanoja, joilla on selkeähkö semanttinen merkitys, esim. 'namaH'.