Otsikko: Höh: annaM brahma? Kirjoitti: sideman - 20.02.2017 09:49:54 http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-loysivat-ruokavalion--joka-auttaa-masennuksen-hoidossa/YUqDCQ7y
Tutkijoiden mukaan on tärkeää huomata, että noin 95 prosenttia kehon serotoniinista tuotetaan ruoansulatuskanavassa. Samalla aletaan ymmärtää, miten paljon kaikenlaiset mikrobit vaikuttavat terveyteemme ja hyvinvointiimme. Jossain upaniSat'issa (upanishadissa) muistaaksemme todetaan mm. seuraavaa: annaM brahma elikäs: ruoka [on] brahma(n). Mainitaan siinä toki edelleen muistaaksemme monta muutakin seikkaa jotka ovat brahma(n). Muuten, taisi olla seitkytluvulla kun MMY arveli että soma (sooma) saattaa olla serotoniini, jota valaistunut hyypiö hyödyntää eri tavalla kuin tavan tallaaja. Rgveda toteaa mm. apaama** somam, amRtaa abhuuma (joimme soomaa, kuolemattomiksi tulimme) aganma jyotir, avidaama devaan (menimme valoon, näimme jumalolennot) (Taisi RSi [rishi eli Näkijä] olla vähän pöllyissään kuin tuon värssyn hokasi...LOL!) Monet TM-funtsarit ja erityisesti jookolentäjät ovat kokeneet, että harjoituksen aikana kielen kärjelle muodostuu makea tippa; soman epiteetti on madhu* eli hunaja... repikää siitä! ;D * vrt. sm. mesi - meden ** verbijuuresta paa (juoda), part. perf: piita (juonut); vrt. viron piima (maito) Otsikko: Vs: Höh: annaM brahma? Kirjoitti: sideman - 20.02.2017 11:54:27 Jossain upaniSat'issa (upanishadissa) muistaaksemme todetaan mm. seuraavaa: annaM brahma elikäs: ruoka [on] brahma(n). Näköjään ainakin taittiriiya (Tittiri-nimisen jäbän koulukunnan upanishad?): (Addenda) Jep; Wiki: The Taittirīya Upanishad (Devanagari: तैत्तिरीय उपनिषद्) is a Vedic era Sanskrit text, embedded as three chapters (adhyāya) of the Yajurveda. It is a mukhya (primary, principal) Upanishad, and likely composed about 6th century BCE.[1] The Taittirīya Upanishad is associated with the Taittirīya school of the Yajurveda, attributed to the pupils of sage Tittiri (literally, "Partridge" [peltopyy?]).[2] It lists as number 7 in the Muktika canon of 108 Upanishads. SECTION 2 –THE BODY AS BRAHMAN annaM brahmeti [annaM brahma iti -- sidis] vyajAnAt . annAd.hdhyeva khalvimAni bhutAni jAyante . annena jAtAni jIvanti . annaM prayantyabhisa.nvishantIti . tadvij~nAya . punareva varuNaM pitaramupasasAra . adhIhi bhagavo brahmeti . ta{\m+}hovAcha . tapasA brahma vijij~nAsasva . tapo brahmeti . http://sanskritdocuments.org/doc_upanishhat/tait.itx He realised that food is Brahman; for from food, verily, are these beings born; by food, when born, do they live; into food do they enter, do they merge. Having realized this, he approached his father again and said: "Venerable Sir, teach me Brahman." To him, the son, he said this: "Seek to know Brahman by means of austerities. For austerities are the means of knowing Brahman." http://www.esamskriti.com/essay-chapters/Taittiriya-Upanishad~-Petal-9-1.aspx |