Astro Foorumi

Muita keskusteluaiheita => Henkimaailman ilmiöitä => Aiheen aloitti: sideman - 19.02.2020 13:25:49



Otsikko: Läppää lin.gasta ja vähän a-lin.gastakin
Kirjoitti: sideman - 19.02.2020 13:25:49
(Ajantappoa kun Nokian kurssi näyttää jämähtäneen nelkun tienoille ties kuinka pitkäksi ajaksi, eikä siten tarjoa viihdettä tylsiin päiviin...toki
rumpuharjoitukset olisivat mieleisempiä, mutta ei viitsi kovin paljon naapureiden hermoja koetella edes keskipäivän aikaan! Varsinkin fysiikkaan
liittyvät spekuloinnit kannattaa ottaa siltä kannalta että ne ova täyttää skeidaa, lol!)

Alustusta: latinalaisissa aakkosissa ei ole ns. velaari-nasaalia[1], jota suomen kielessä kutsutaan äng-äänteeksi (ŋ). Niinpä suomessa
yksittäinen äng-äänne esitetään n-grafeemilla jota seuraa k-grafeemi tai geminaatta-k,  esim. honka, jonka, lonka, lanka; punkka, r*nkku, sinkku, jne.
Geminaatta-äng-äänne (ŋŋ) puolestaan esitetään sekvenssillä ng, esim. vingahtaa [lausu: viŋŋahtaa, EI vin-gahtaa!], singahtaa, pingoittaa.
Huomaa, että vaikka suomen kielen kirjoituksessa esiintyy grafeemi g, sitä tavallisimmin vastaava äänne (esim. eng. get, ruåtsin gå) esiintyy
vain lainasanoissa!

Noh, devanaagarii-merkistössä, jolla sanskritia useimmiten kirjoitetaan, esiintyy erillinen merkki myös velaarille nasaalille: . On lukuisia eri tapoja esiittää
tuo äänne sanskritin latinalaisessa translitteraatiossa. Yksi suosituista(?) lienee n. eli n, jota seuraa piste. CDSL:ssä (Cologne Digital Sanskrit Lexicon) käytetään hieman hätkähdyttävää translitteraatiota liGga! Lainauksissa olemme "korjanneet" sen muotoon lin.ga.

------

Sanskritin sana lin.ga (lausutaan: ling-ga; EI siis kuten suomen Ringa!)

Sanan lin.ga juuriverbin (dhaatu) arvellaan olevan lag[2]. Kuten huomaamme, sen primaari merkitys on merkki. Kaiketi siis heppiä pidetään miessukupuolen tärkeimpänä merkkinä, koska esim. yhdyssanassa shiva-lin.ga sana viittaa (erektiossa olevaan p*llusta [yoni] esiin nousevaan[!]) fallokseen.

Yoga-suutrassa sanat lin.ga ja sen vastakohta(?) alin.ga näyttävät esiintyvän yhteensä vain kolme kertaa:

sUkShmaviShayatvaM chAli~NgaparyavasAnam .. 1\.45..

(~ suukshma-vishayatvañ tsha alin.ga-parjavasaanam )

Muutama käännös (liittyen [?saMprajñaata-] samaadhin hienousasteisiin; siis hienoin taso on määrittelemätön?):

[HA]: Subtlety Pertaining To Objects Culminates In A-Linga Or The Unmanifested.

[VH]:

And the subtlety of objects extends to the alinga-the unmanifest state of primary matter.

[BM]: The subtlety of objects results in their being free of defining marks.

[SS]: The subtlety of possible objects of concentration ends only at the undefinable.

[SP]: Behind all subtle objects is Prakriti, the primal cause.

[SV]: The finer objects end with the Pradhana (= prakRti - sidis)


Kenties tuo (meditaation) objektien [3] alin.ga-taso vastaa esim. länsimaisen fyssan quantum vacuum state'ä, tai "kvanttivaahtoa", tai sitten ei kumpaakaan...

 Seuraava suutra männöö tälleen:

taa eva sabiijaH samaadhiH. (taa eeva sa-biidsas samaadhihi)

[HA]: These Are The Only Kinds Of Objective Concentrations.

[VH]:

These particular (sampatti-cognitive blendings) constitute sabija-samadhi-cognitive absorption with seed.

[BM]: Those modes of contemplative poise are the contemplation that bears seeds.

[SS]: All these samadhis are sabija (with seed), which could bring one back into bondage or mental disturbance.

[SP]: These kinds of samadhi are said to be “with seed.”

[SV]: These concentrations are with seed.

Tuo tarkoittanee sitä, että jopa a-lin.ga (kvantti?)-tason samaadhi on siemenellinen, eli EI nir-biija (siemenetön), joten
se ei tuhoa jälleensyntymään johtavia saMskaara'ita (jälleensyntymän siemeniä)??

(Read more http://sivanandaonline.org/public_html/?cmd=displaysection&section_id=932 )

(tall. kesk. er...)

1. kieli estää kitapurjeen (velum) kohdalla ilman kulun suitse, jolloin ilman virta kulkee nenitse.

2. lin.ga   n.[...] prob. fr. %{lag} ; cf. %{lakSa} , %{lakSaNa}) a mark , spot , sign , token , badge , emblem , characteristic (ifc. = %{tal-liGga} , `" having anything for a mark or sign "') Up. MBh. &c. ; any assumed or false badge or mark , guise , disguise MBh. Ka1v. &c. ; a proof , evidence Kan2. Ka1tyS3r. Sarvad. ; a sign of guilt , corpus delicti Ya1jn5. Sch. ; the sign of gender or sex , organ of generation Mn. Hariv. Pur. &c. ; the male organ or Phallus (esp. that of S3iva worshipped in the form of a stone or marble column which generally rises out of a %{yoni} , q.v. , and is set up in temples dedicated to S3iva ; formerly 12 principal S3iva-lin3gas existed , of which the best known are Soma-na1tha in Gnjara1t , Maha1-ka1la at Ujjayini1 , Vis3ve7s3vara at Benares &c. ; but the number of Lin3gas in India is estimated at 30 millions IW. 322 n. RTL. 78 , 1 ; 90)

3. Ainakin Transsendenttisen Meditaation n. 20 minsan istunnon aikana meditaation objekti (merkityksetön äännesekvenssi) hienontuu optimaalisessa tilanteessa
alin.ga tasolle, ja parhaimmillaan transsendoituu Puhtaaseen, sisällyksettömään/ajatuksettomaan tietoisuuden tilaan, turiiyaan eli Neljänteen!