Otsikko: Kai Valjan syvä uni! Kirjoitti: sideman - 27.08.2021 09:55:45 Johdanto
Syvämeditaatiotekniikoiden perimmäinen tarkoitus lienee nitya-samaadhi eli pysyvä (24/7) Puhtaan Transsendenttisen (ajatuksettoman) Tietoisuuden eli todellisen Itsemme kokemus muiden tilain (päivätietoisuus, unennäkö, syvä uni) "alla". Tunnetuin ja luultavasti ylivoimaisesti yksinkertaisin ja helpoiten opittava syvämeditaatiotekniikka lienee Maharishi Mahesh Yogin omalta gurultaan tiettävästi oppima ja suurille massoille levitykseen (tavallisten pulliaisten kouluttaminen TM:n opettajiksi) kehittelemä tekniikka joka alkuun kulki nimellä Transcendental Deep Meditation mutta myöhemmin simplifioitiin kulkemaan nimellä Transcendental Meditation®. Suomessa sitä opetettiin aluksi nimellä Transsendenttinen mietiskely, mutta sitten havaittiin että sana mietiskely on harhaanjohtava joten nimeksi tuli lopulta Transsendenttinen meditaatio®. TM:n toiminta perustuu mielen taipumukseen mennä kohti mielihyvää, mielipahaa välttäen. Mitä syvemmälle tietoisuuden alkulähteen suuntaan mennään, sitä enemmän energiaa ja iloa ja autuutta koetaan, joten mieli luonnostaan pyrkii "vajoamaan" kohti alkulähdettään jos sille annetaan siihen tilaisuus. Arkielämässä jossain määrin analoginen kokemus voi olla esim. hyvän kirjan lukeminen. Tekstiin keskittyy niin intensiivisesti että ulkomaailma ja ajan kulku katoavat miltei tyystin. Kirjan lukeminen tai jokin muu vastaavanlainen kokemus ei kuitenkaan voi tarjota kovin syvällistä meditaatiokokemusta koska mieli pysyy suht. karkealla tasolla esim. kirjan tapauksessa runsaan semanttisen informaation takii. Aluksi syvämeditaation tyypillisesti tarjoama Puhtaan Tietoisuuden kokemus on hyvin lyhytaikainen, ehkä jopa sekunnin murto-osia. Yleensä TM:ää harjoitetaan 20 minsaa aamuin ja illoin (esim. kuuden kantturoilla). Tuon 20 minsan aikana voidaan kokea useampi lyhyt sukellus kSanika-samaadhiin eli hetkelliseen samaadhiin (neljänteen tietoisuudentilaan, turiijaan/turiiyan; ei pidä sekoittaa Ilmari Turjaan...) Toki meditaatiokokemuksen syvyys riippuu luultavasti esim. Kuun vaiheesta, joten välillä voi olla kertoja jolloin ei tunnu tapahtuvan juuri mitään, mutta harrastusta ei silti missään nimessä ole syytä lopettaa. Eiväthän esim. kaljoittelukerratkaan aina ole yhtä fantsuja; joskus ne voivat olla jopa vastenmielisiä? Syvämeditaation lopullinen päämäärä on se että toistuva kSaNika-samaadhin kokemus alkaa (useimmilla?) pitkään jatkuneen päivittäisen funtsailun jälkeen jäädä päälle (tai alle) niin että meditaatiotila tuntuu jatkuvan aluksi esim. puoli tuntia funtsisession päättymisen jälkeen. Lopulta, jos olemme onnekkaita, tuo tila jää pysyvästi päälle, jolloin TM:n jargonissa puhutaan Kosmisesta Tietoisuudesta (yogasuutrassa kaivalja, Erillisyys), mikä viitannee juurikin lähinnä siihen että se on kokemuksen piirissä myös syvän unen (nidraa) tilassa. Toki monilla voi olla sellainen tilanne että funtsimista (tai jotain muuta metodia) täytyy jatkaa jossain tulevassa inkarnaatiossa, mutta kehittyneemmältä tasolta tokia aloittaen. Edelläolevasta voi herätä kysymys: eikö aika tule helvatan pitkäksi jos olet syvän unenkin aikana jollakin tapaa tietoinen, vaikka et mistään ulkoisista kohteista tai fyysisestä tai muustakaan ropasta, vaan tavallaan Tietoisuudesta itsestään? :crazy2: Oletettavasti syvä uni jollakin tapaa vastaa Mustaa Aukkoa. Jo perusmeditaation aikana Ajan kokemus voi muuttua radikaalisti: voit kuvitella istuneesi funtsimassa jopa vain esimerkiksi minuutin tai pari, ja 20 minsaa onkin kulunut kuin tyhjää vain, tai jotain. Mustassa Aukossahan ajan ajatellaan pysähtyvän totaalisesti, perustuen se Alpun suhteellisuusteorian, joten siellä esim. (ulkopuolen) sekunti ja miljoona vuotta ovat "yhtä pitkät"? Gravitaationhan on todettu ihan kokeellisestikkin muuttavan ajan kulkua kun atomikellojen tikitystä on verrattu maan päällä ja suihkarissa. Niinpä luultavasti aika lakkaa olemasta syvässä unessakin, ollen se subjektiivinen kokemus Mustan Aukon sisällä vallitsevasta tilanteesta, jolloin meidän ei toden näköisesti tarvitse olla huolissamme että aika tulisi pitkäksi jos olemme tietoisia syvän unenkin "aikana". |