Olen ehkä ennenkin mainostanut tätä, mutta jos teillä on joskus tilaisuus, niin menkää ihmeessä kuuntelemaan näyttelijä Tuija Piepposen mainioita esityksiä kehon kielestä.
Häntä katsellessa ja kuunnellessa viimeistään tajuaa, miten hyvin ne omatkin ajatukset kehon kielellä näkyvät ulospäin, jos osaa katsoa. Tai oikeastaan olisin taipuvainen sille kannalle, että jollakin "metatasolla" ymmärrämme toistemme kehonkieltä automaattisesti, mutta koska kommunikaatio tapahtuu yleensä sanojen tasolla, se saattaa sekoittaa viestiä. Kroppa kyllä kertoo, mistä on kyse. On myös olemassa erilaisia eleitä todellisen viestin peittelyyn, mutta nämäkin ovat tunnistettavissa. Ja jos sanallinen viesti ja kehon kieli ovat keskenään ristiriidassa, ihminen uskoo enemmän jälkimmäistä.
Gmusic ja mondo toivat esiin hyvän pointin, nimittäin sen, että onhan ihmisille annettava oikeus myös salata asioita jos he niin haluavat. Aina ei ole hyvä hetki tai tilanne käsitellä asiaa niin syvällisesti, kuin ehkä voisi. Varmasti monetkin jollain tasolla "tietävät että toinen tietää", mutta myös arvostavat sitä, ettei asiaa aleta kaivella heille itselleen sopimattomalla hetkellä. Kuitenkin on ihan hyvä tiedostaa, että kyllä ne kaikenlaiset asiat todellakin meistä näkyvät, vaikkemme aina haluaisi.
Inkivääri mainitsi, että harva ihminen on rooliton. Väittäisin kuitenkin, että kukaan meistä ei ole rooliton, jollei sitten satu olemaan maailmasta eristäytynyt erakko. Ja sittenkin voi olla se "erakon rooli" harteilla.
Opiskelun puitteissa olen juuri perehtynyt mielenkiintoiseen heppuu nimeltä
Erving Goffman, joka näkee kaiken sosiaalisen toiminnan
esittämisenä. Hänelle maailma on suuri näyttämö ja hän kuvaa hauskasti ja mielenkiintoisesti eri tilanteita, joissa ihmiset esittävät roolejaan, esimerkiksi vaikka juuri asiakaspalvelutilanteissa. Kaupan kassasta kun oli puhe, niin tarkkailkaapa seuraavan kerran kaupassa ollessanne sitä, miten myyjä käsittelee ostamaanne tuotetta. Jo tapa, miten hän sen tekee (heittääkö tiskille kuin rätin, vai kantaako esinettä kuin arvokasta kultakimpaletta) kertoo hänen suhtautumisestaan tuotetta ja siinä samalla tuotteen ostanutta asiakasta kohtaan.
Täällä juttu Piepposkasta:
http://www.pam.fi/viestinta/pam-lehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=18969Ja täällä lisää asiaa kehon kielestä:
http://wwwedu.oulu.fi/sampo/00-01/appro/puhe/sosiaalipsyka.html