Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: JOOGAILLEN  (Luettu 5109 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
leijonamieli
Vieras
« : 02.08.2007 09:55:17 »

Ja kaikkea mahdollista tietoa kaipaisin etenkin kokemuspohjalta JOOGASTA.  Smiley

Olen aloittamassa perusopetuksen nyt syksyllä kansalaisopistossa, joka kestää yht. 54 tuntia.

Etenkin kiinnostaa miten:

Huh  joogaajat elävät..

:Smiley   ruokavalio

Tongue   kropan hoito

Undecided  kokemus miltä tuntuu olo ennen ja jälkeen. Sopiiko se kaikille..

Ja mitä en osaa luetella Cheesy

Muutenkin kokemuksia jaettavaksi ja kommentoitavaksi...miksei vaikka astrologiselta pohjalta pohdittuna: mitkä merkit tätä erityisesti tekevät..onko tämä rauhallisten ihmisten hommaa vai vilkkaiden keino rauhoittua..siis kenelle se sopii.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2007 09:59:24 kirjoittanut Leijonamieli » tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #1 : 02.08.2007 10:42:11 »

Lainaus käyttäjältä: Leijonamieli
Etenkin kiinnostaa miten:

Huh  joogaajat elävät..

:Smiley   ruokavalio

Tongue   kropan hoito

Undecided  kokemus miltä tuntuu olo ennen ja jälkeen. Sopiiko se kaikille..

Ensinnäkin vastakysymys; hatha- vai astangajoogaa? Edellinen on sitä kansalaisopistoissa yleisempää, rauhallisempaa lajia ja jälkimmäinen voimajoogaksikin kutsuttua huomattavasti "liikunnallisempaa". Itse harrastan ensinmainittua, siis hathajoogaa  Smiley

Elän ihan tavallisesti  Cheesy, ruokavalio on kasvis- ja kalapainotteinen (en syö lainkaan nisäkkäitä, mutta käytän kyllä maitotaloustuotteita). Kroppaani laiminlyön valitettavan usein, tekosyynä ajanpuute  Undecided Joogakin on nykyään aivan liian harvinaista ja satunnaista, minä olen sitä tyyppiä, jonka pitäisi käydä säännöllisesti ohjatussa joogassa, yksin joogaamisen aloittaminen on muka niin hankalaa  Tongue

Kun aloitin säännöllisen joogaharrastuksen joskus reilut 10 vuotta sitten, opin tuntemaan ensimmäistä kertaa kehoni rajat. Ryhtikin parani niin, että kasvoin pari senttiä lisää pituutta  Cool Joogaharrastus lisäsi selvästi stressinhallintaa ja auttoi univaikeuksiin. Kehon jännittyneisyys väheni huomattavasti. Joogasta tullessa melkein leijuin ilmassa, olo oli niin kevyt, selkä ja lantio keinahtelivat luonnollisessa rytmissä!

Hathajooga sopii kaikille, soveltaen myös useimmille liikuntarajoitteisille ja vanhuksille (esim. tuolijooga), suosittelen lämpimästi. Astangajooga sopii myös useimmille, mutta sen aloittaminen voi vaatia enemmän "liikunnallisuutta" sillä sarjat ovat pitkiä ja raskaita suorittaa jos omaa huonon peruskunnon!

Suosittelen harrastusta erittäin lämpimästi. Ja nyt päätin taas ryhdistäytyä itsekin ja ilmoittautua kansanopiston ryhmään ja kaivaa jooga-DVD:n esille... :Smiley
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Pallaskissa
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #2 : 02.08.2007 16:14:12 »

Lainaus käyttäjältä: Leijonamieli
Mielen rauhoittumisen ja paikallaan olemisen vaikean taidon vuoksi haluan myös tätä kokeilla.

No sitten olet löytänyt Sen Oikean "harrastuksen"  smitten

Nimimerkillä "Sisäinen dialogi ei hiljenny helpolla"  Wink
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Minerwa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #3 : 02.08.2007 18:30:17 »

Minä olen harrastanut hathajoogaa nyt jokusen vuoden, ja olen menossa kurssille taas syksyllä. En tosin ole vielä päättänyt, kokeilisinko vaihteeksi dynaamista tai kuntojoogaa  Smiley Kiinnostaa kovasti!

Minunkin mielestäni hathajooga sopii ilman muuta kaikille. Ryhmässämme on ollut ihmisiä laidasta laitaan, alle parikymppisestä harmaahapsiseen, hyvin erilaisia ihmisiä. Ajatuksena onkin, että jokainen tekee harjoitukset itseään kuunnellen ja oman kehonsa vaatimukset huomioiden. Ei tarvitse olla edes notkea (itse en ole), vaikka hyötyähän siitä toki joissain harjoituksissa on. Tunnit etenevät yleensä niin, että opettaja näyttää ja neuvoo asanan, ja kukin toistaa sitä omaan suoritukseensa keskittyen niin kauan, kun hyvältä tuntuu. Kun kaikki ovat lopettaneet, siirrytään välirentoutuksen kautta uuteen asanaan jne. Aluksi ja lopuksi rentoudutaan.

Itse aloitin joogan harrastamisen, koska halusin oppia rentoutumaan hektisen elämän keskellä. Nousu-kaksosena olen ehkä vähän liiankin puuhakas... en yksinkertaisesti osaa vain olla. Jooga on antanut luvan pysähtyä  Smiley Tunnin jälkeen olo on ihanan rentoutunut; samalla kertaa raukea ja pirteä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan!! Kaikkihan eivät välttämättä pidä joogasta; parin tuttavani mielestä siinä tapahtuu liian vähän ja liian hitaasti. Minusta juuri se on ihanaa! Riippuu niin paljon ihmisestä.

Elämäntavoiltani olen aika tavallinen... Rakastan hyvää ruokaa, enkä ole malttanut jättää liharuokia pois, vaikka olen sitä harkinnutkin. Kehostani pyrin pitämään hyvää huolta liikkumalla säännöllisesti. Päästin kerran uupumuksen vuoksi itseni "rapakuntoon" ja siitä viisastuneena yritän nykyisin kuunnella itseäni paremmin. Jooga auttaa siinäkin! Tarkoituksenahan on nimenomaan kuunnella kehon tuntemuksia ja keskittyä itseen - siis oikein luvan kanssa  Wink

Kannattaa kokeilla!
tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #4 : 03.08.2007 09:18:46 »

Itse harrastin "jotakin" joogaa  Grin juuri kansalaisopiston tarjonnasta n.7v. ja sen avulla hiljensin silloisen murkkuikäisen rebell kuohunnan kehostani. Sain hurjasti voimaa ja tasapainoa mieleen. Itseluottamusta  smitten
Kroppani hyöty siitä myös, ryhti nimenomaan. Voimaa kertyi myös hentoon varteeni ja kuulin muuttuneeni varsin hemaisevaksi neidoksi  Grin Eli kyllä muokkasi myös  Wink
Harmiskeni jouduin työn vuoksi lopettamaan sen, mutta tauon jälkeen löysin itämaisen tanssin ja sillä tiellä ollaan. Teen joogasta tuttuja hengitysharjoitteita, mielikuva- ja rentoutus"meditointeja" (en löydä oikeaa sanaa!) kotona ja tanssi toimii sykkeen ja kropan huoltajana  smitten
Joogasta löysin sisäiset rajat ja tanssista taisin löytää fyysiset rajat itselleni ja sitä myöden haetaan (homma kesken) muille... aika näyttää tarvitseeko sisäiset raja-aidat tarkenusta, kun muut on ajettu tontilta ulos  angel
Hienon harrastuksen aloitat, upeaa  smitten
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: