Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hyvä johtaja?  (Luettu 10111 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #15 : 14.10.2007 16:37:09 »

Minustakin Yussralla oli erittäin hyvä pointti. Myös me naiset itse sorrumme samoihin stereotypioihin kuin miehet (kaikkihan meidät on kasvatettu niihin) ja se olisi erittäin hyvä tiedostaa. Ja juu, itsekin käsitin että henkilöjohtajan ominaisuuksista keskustellaan - vaikka ainahan pomotkin tietysti joutuvat olemaan enemmän tai vähemmän toisten ihmisten kanssa tekemisissä, ihmissuhdetaidot ovat siis avainasemassa.

Esmiraldan kirjoituksesta tuli mieleen, että minulla taas ensimmäinen pitkäaikainen pomo (miespuolinen) sanoi aina niin, että fiksu pomo palkkaa sellaiset alaiset, jotka ovat fiksumpia kuin hän itse. Smiley No, hän olikin fiksu pomo ja erittäin taitava saamaan meidät työntekijät puhaltamaan yhteen hiileen antamalla jokaisen lähes täysin vastata omasta tontistaan. Nykyään olemme toimiva ja asiantunteva porukka, joka mm. vetää laatusertifikaatin auditoinnit läpi vuosittain ilman ainoatakaan poikkeamaa. Tämä ex-pomo oli vaativa, mutta myös tiesi miten palkita työstä. Hänen tapanaan oli mm. joka joulu kirjoittaa jokaiselle henkilökohtainen joulukortti, jossa muutamalla lauseella kiitti vuodesta ja antoi kehuja. Lisäksi tietysti myös materiaalisella puolella palkinta toimi ja palautetta sai muutenkin. Oli hänelläkin toki omat huonot puolensa, mutta pääosin hän oli niin hyvä pomo että häntä jäi oikein kaipaamaan.

Ei nykyisessä pomossakaan (joka on nainen) ole suurempaa vikaa, hän on empaattinen ja joustava, mutta tarvittaessa jämäkkä ja omaa erittäin suuren asiantuntemuksen. Kuitenkin stereotypiat (joissa niissäkin tietysti on se "grain of truth" eli totuuden siemen) näkyvät siten, että hän ei ole samalla tavalla johdonmukainen kuin ex-pomo ja saattaa esim. tehdä päätöksiä joita sitten peruu tai muuttelee. Ehkä liika miellyttämisenhalu voi olla naisilla se, mikä muodostuu sudenkuopaksi. Siihen on kasvatettu ja ehdollistettu ja sitä odotetaan, joten siitä on vaikea oppia pois. Mutta kaiken kaikkiaan olen äärimmäisen tyytyväinen, että minulle on sattunut peräkkäin kaksi aivan huippuluokan pomoa, kun kuulee juttuja kavereilta ja tutuilta millaisia pomot myös voisivat olla. Ehkä se on myös niin, että kiinnihitsautunutta porukkaamme myös on suhteellisen helppo johtaa, kukin hoitaa hommansa ja laiva tarvitsee vain sen kipparin ja keulakuvan. Pomon on vaikea johtaa, jos alaiset eivät häntä hyväksy johtajakseen.

Sasha mainitsi siitä, että hyvä pomo myös joskus osallistuu alaistensa töihin ja tietää niistä. Meillä myös on aina ollut käytäntönä, että jos on esim. joku yksinkertainen talkoohomma, niin siinä ovat mukana kaikki, pomoa myöten. Tämä on tosi hyvä tapa kohottaa porukan yhteishenkeä. Kerrankin naureskelimme ex-pomon kanssa, että olishan se hauskaa vastata puhelimeen kun joku korkea-arvoinen herra häntä kysyy, että "hetkinen, hän on nyt parhaillaan frankeeraamassa kirjekuoria tuolla postitushuoneessa" tai muuta vastaavaa... Wink
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  

Siirry: