Kun vanhempani erosivat ollessani n. 3,5-vuotias, menetin äidin useammaksi vuodeksi, oli mulla alkamassa
-transiitti, tr-
8. huoneessani, eli samassa huoneessa kuin synt.kartan
. Tosin rajuista avioeroriidoista huolimatta pääsin silloin tällöin tapaamaan äitiäni, mutta mulla oli lapsena tunne, että äiti hylkäsi mut, äitinihän vain lähti ja jätti meidät lapset isälleni, koska ei jaksanut enää vuosien eroriitojen jälkeen tapella asianajajien ja isäni kanssa
Teini-iässä äiti palasi takaisin kehiin ja sai huoltajuuteni, sisko jäi isälleni.
Samaan aikaan oli vielä
ja
tarkimmillaan.
Tuo
-vaihe oli rankkaa aikaa, tunsin itseni vuosikausia hylätyksi ja turvattomaksi. Varsinkin, kun vanhemmilla oli omat versionsa avioerosta, niin en edes tiennyt, kumpi vanhemmistani puhuu totta ja kumpi valehtelee! Tämä on aiheuttanut sen, etten ihan lähimmissä asioissa uskoudu kummallekaan vanhemmistani, ainoastaan luotettavalle kolmannelle osapuolelle (joka tässä tapauksessa on mies sekä paras ystäväni). Eron jälkeen isä otti siskoni "äidin korvikkeeksi", purki tähän aggressioitaan (psyykkisesti ja joskus myös fyysisesti) ja sama riitely jatkui edelleen: sisko ja isä huusivat toisilleen, itse olin se, joka lukittautui toiseen huoneeseen, peitti korvat ja iltaisin itki itsensä uneen toivoen, että joku tulisi ja hakisi mut pois
Siskoni puolestaan purki oman ahdistuksensa muhun (olinhan häntä pienempi, ikäeroa yli 5 v) ja kiusasi, haukkui mua samalla tavalla, millä isä oli häntä haukkunut. En uskaltanut puolustautua tai edes suututtaa ketään, olin se, joka kiltisti myötäili kaikkia ja kulki talutusnuorassa etten vaan vahingossakaan aiheuta riitaa - ilmapiiri oli kotona päivittäin ihan pomminarka ja kireä. Edelleenkin vihaan huutamista ja riitelyä ihan ylitse kaiken, johtuen lapsuudenkodin ilmapiiristä
No, tosin paineen kasvaessa liian suureksi on pakko huutaa, vaikka oikeasti vihaan riitelyä.
Isäni ei koskaan ole koskenutkaan muhun pahoinpitelymielessä, siskooni kyllä välillä, kun riita on äitynyt ihan hallitsemattomasti. Mutta kyllä isä purki muhun myös aggressioitaan, haukkui mulle muita ihmisiä, työkavereita, naapureita, ihmisiä joilla asiat on paremmin kuin hänellä (mukamas), nimitti äitiäni ja siskoani h*oriksi, siskoa h*oritteli ihan naamatustenkin. Isä tosin aina aliarvioi mua, en koskaan ollut riittävän hyvä missään, aina oli parantamisen varaa. Ja julkisesti myös arvosteli, kuinka muiden lapset ovat parempia kuin hänen omansa. Joo-o..
Mulla edelleen on tosi huono itsetunto ja paiskin töitä ihan perse ruvella, koska haluan pärjätä ja olla hyvä muiden silmissä..
Ja useampaan kertaan olen kuullut, että olen itselleni kovempi kuin kukaan muu, kohtelen itseäni välilä tosi kaltoin ja vaadin itseltäni mahdottomuuksia - mikä kyllä on totta. Osasyy varmaan synt.kartan raju
..
Ja eikös tuon
voi yhdistää isään? Eli tässä tapauksessa isä (
) pistää lapsen (
) kuriin ja nuhteeseen, kieltää avoimen itsensä toteuttamisen.. Kun isä halusi musta lääkäriä, tiedenaista jne., mutta olen pettymys, kun musta ei tullutkaan lääkäriä, tiedenainen ehkä
Mutta nyt kun haluan tiedenaiseksi, isä haluaakin musta astronautin ja on pettynyt, kun musta ei tulekaan astronauttia. No päättäisi sitten, mitä musta pitäisi tulla prkl..
Nyt aikuisiällä en pahemmin pidä isään yhteyksiä tai kerro hänelle mitään omasta elämästäni, koska sama vanha arvostelu jatkuisi kuitenkin. Enkä siskoonikaan sen jälkeen, kuinka hän lapsena haukkui mua ja retuutti tukasta, löi jne. vaikka tämä on puhtaasti koti-ilmapiirin aiheuttamaa
Olen huomannut, että voin paremmin, kun ei tarvitse olla näihin ihmisiin yhteyksissä, eikä ahdistus pääse valtaamaan. Tosin nyttemmin siskoni on täysin alkoholisoitunut, käyttänyt myös huumeita aikaisemmin, mutta (ilmeisesti) päässyt kuiville niistä. Isäni on tästä selkeästi vakavoitunut, ehkä jopa huomannut, mihin vaikutuksiin hän on ollut osallisena...
Niihin aikoihin, kun äitini sai huoltajuuteni, tr-
neliöi ensimmäisen kerran
-stelliumiani, tosin silloin
oli
ja mun 1. huoneessa. Siinä vaiheessa alkoi kasvuvaihe, oma minuuteni pääsi ensimmäisen kerran ilmaisemaan itseään vapaasti ilman, että tahtoni tukahdutetaan. Silloin
alkoi tekemään
-stelliumissani ja tuntui, että tuolloin minuuteni laajeni, joka suhteessa
Silloin oli myös transiitit
ja
- uusia tuulia ilmassa
No, tästä tuli nyt aikamoinen vuodatustarina.. En siinä kai valehdellut, ettei lapsuuteni ollut kovinkaan aurinkoinen. Karttaa katsoessa, mulla IC
, 4. huone ammottaa tyhjyyttään - kenties lapsuudenkodin oppiläksyt ovat sijoittuneet jonnekin muualle..
3. huoneessa, vaikuttanee repaleiseen sisaruussuhteeseen sekä siihen, etten saanut lapsuudenkodissa ääntäni kuuluviin/mun mielipide työnnettiin huomioimattomana syrjään..