Olin tässä työn puolesta matkalla hollannissa. Yhtenä iltana sitten sattumalta kadunkulmassa eräs mies sanoi minulle jotain hollanniksi, mihin minä vain kohautin hartioitani ja hymyilin, kun en mitään ymmärtänyt. Ja jatkoin matkaani. Mies hämmästyneenä kysyi sitten englanniksi, että enkö muka ole hollantilainen. Totesin, että en todellakaan ja että olen väsynyt ja haluan hotellille. Kiitos hei. Tämä tyyppi katsoi silmiini ja totesi, että ei halua säikäyttää, mutta hänellä on yksi pieni taito...hän lukee ihmisiä.
? Tämä mies kysyi, että saako katsoa silmäni. Aiemmin tietysti oli katse vaihdettu kun keskustelu alkoi. Naureskelin mielessäni, että katsotaans nyt sitten, mitä soopaa sieltä tulee...
Viidessä minuutissa olin kuullut perhesuhteeni, kasvuni lapsesta aikuiseksi, treveydentilani ja työ, sekä koulutukuviot aivan pilkuntarkkaan oikein. Pelottavaa.
Seuraavaksi mies pyysi luvan saada katsoa kättäni...
Jälleen tuli iso liuta totuudenmukaisia asioita. Hassuinta oli välissä tulevat kommentit "sulla on ongelmia ton hampaan kanssa. mee lekuriin" (tökkää samalla poskeen, alaleuan kohtaan.) ja "sulle tapahtu jotain, tossa on iso arpi" (tökkää toiseen polveen.) Ja molemmat nekin nappiin. Hampaan kanssa on ollu ongelmaa, pelkään hammaslääkäriä....ja ko.polvessa on onnettomuuden jäljiltä ikävä arpi. (ja koko reissun olin muuten pitkät housut jalassa!)
Melkein tunti siinä tuli istuskeltua jonkun talon portailla turisemassa. Sitten mies totesi, että oli ihana törmätä, koska olen tärkeä ihminen, mutta nyt hänen täytyy lähteä. Halauksen pyysi ja oli sitten tiessään. Enkä enää nähnyt ko tyyppiä.
Omituinen, ehkä jopa vähän pelottava tapaaminen. Sain paljon mietittävää tulevaisuuttani ajatellen.
Onko kenellekään muulle käynyt näin?