Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Uniissaan..  (Luettu 4523 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
unelmassa
Vieras
« : 07.12.2010 11:23:20 »

Mitä se unissaan kävely t.jotakin tekeminen meinaa..tietääkö kukaan.. :Smiley

Nuorempana, ehkä alle kymmenen vuotiaana näitä tapahtui minulle kuulemma usein..

Äitini niistä kertoi minulle ...Maalla kun siihen aikaan asuttiin..

Kerran muistan itseni löytäneen pirtin pöydältä..herätyskelloa rappaamassa.heh.heh.

Herättyani siitä..aattelin et miksihän olen pöydällä ja kello kädessä idiot2 uglystupid2
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 07.12.2010 13:06:43 »

Unissakävely on REM-unen aikana normaalisti päällä olevan ns. unihalvauksen häiriötila.

Unihalvaus - se että liikesignaalit eivät pääse aivoista lihaksistoon - on tarpeen, koska kun näemme unta vaikkapa siitä että kävelemme, aivoista lähtee signaalit lihaksistoon kävelyä varten aivan kuin hereillä ollessamme.

Jos unihalvaus ei toimi ja nuo hermosignaalit pääsevät perille, teemme sitten unen aikana kaikki ne liikkeet, joita näemme/koemme unessa tekevämme.

Tyypillistä on nimenomaan, että unissakävelyä esiintyy lapsena ja se sitten harvenee tai häviää kokonaan iän mukana. Vaaratilanteita voi toki syntyä unissakävellessä, joten voisi olla hyvä tehdä jotakin - ainakin lukita makuuhuoneen ovi ja ikkunat, ettei sieltä pääsisi unissakävelemään ulos.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
unelmassa
Vieras
« Vastaus #2 : 07.12.2010 14:38:13 »

Smiley   Kiitos vastauksesta .. :Smiley
tallennettu
Metsänkeiju
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #3 : 10.12.2010 14:07:27 »

Mielenkiintoista kuulla selitys! Smiley

Minäkin olen ollut lapsena/nuorena unissakävelijä, ja esikoiseni 4v myös kävelee ja kerran kävi pissalla komerossa ym. puhuu unissaan.

Muistan aina, kuinka pienenä heräsin kerrostalon rappukäytävästä siihen että äiti avasi oven kun olin pimputtanut ovikelloa keskellä yötä, ilkosillaan vielä.. Ja ihmettelin siinä että en mä tiedä mitä täällä teen, menen nukkumaan. Smiley Onneks en ollut mennyt ulos rappukäytävästä joka öisin lukittu.. Shocked
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
sansai
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #4 : 10.12.2010 14:56:34 »

Esikois poika käveli unissaan 6v muutaman kuukauden silloin tällöin.12v tuli samanlainen kausi,silloin meni uloskin.Oli laitettava salpa oven yläosaan,jota ei ylettynyt aukaisemaan.Kuljeskeli aikansa ja meni nukkumaan.Monesti pissata lurautti johonkin komeroon.Opin sitten varovasti ohjailemaan vessaan,ja kääntämään pytylle päin,jos en kääntänyt oikeaan suuntaan pissasi seinälle.Ei muistanut reissuistaan mitään,eikä niistä juuri puhuttukkaan.   Grin
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: