Sivuja: 1 2 3 [4]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä taide sinulle on?  (Luettu 32214 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #45 : 10.10.2010 17:02:46 »

Minusta kaikki se mikä heijastuu ihmisestä ulospäin, on luovaa elämää ja taidetta. Toisinpäin eli ulkoa sisään ohjautuvana se on jäljittelyä, yhteisen tiedon omaksumista. Eikä sekään paha, miksi emme ottaisi oppia toisten ohjeista ja kokemuksista. Mutta tasapaino löytyy molemmista yhdessä.  Flow, sen pitää virrata ulos yhtä esteetää kuin sisään, ihan mitä vain. Vaikka leipä, lenkki metsässä, omat huomiot, kirjoitus, puhe, nauru, itku...

Ilmaisuvoima vapaasti virtaavana on tärkeä. Elämän hallinta ja ongelmien ratkaisutaito!

Ja kyllä siihen kaikki se mistä tykkää ja missä viihtyy, kuten piirustus, maalaus, käsityöt, tanssi, musiikki, auttaa. Sillä elämme aikaa, jossa tuo ulkoaohjattavuus ja huoltaminen on voimakasta.

Eli lyhyesti; taide on itsensä ilmaisua vapaasti virtaavana.  smitten
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Kafkar
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #46 : 02.12.2010 07:33:06 »

Taide merkitsee minulle hyvin suurta. Rakastan tutkia harrastuksenani Italian Renesanssi ajan taideteoksia ja niiden symboliikkaa, kuinka kristinusko vaikutti taiteilijoihin. Esimerkiksi Sandro Botticelli loi aivan mielettömiä taideteoksia esimerkkinä Venuksen syntymä.

Myös ihannoin kultakautta joista esimerkkinä tuon esiin suomalaisen taiteilijan Elin Danielson-Gambogi joka oli Turun taidekoulussa yhtäaikaa Helene Schjerfbeckin kanssa. Hyvin merkittävä taiteilija vuosisadan vaihteessa, joka kuvasi naiseutta sellaisissa tiloissa mitä siihen aikaa paheksuttiin julkisesti. Kuten julkisesti ei saanu kuvata polttavia naisia taikka imettäviä. Elettiin erilaista aikaa kuin nykypäivänä.

Tästä voisikin siirtyä sitten expressionismiin joista vaikuttavin on minun mielestä Jackson Pollock joka loi aivan uuden taiteen tyylisuunnan roiskimalla väriä kankaalle.
Ja unohtamatta Mark Rothkoa jonka teokset on aivan omaa luokkaa yksinkertaisuudessaan.

Unohtamatta tietysti Kalervo Palsaa, Gallelaa ja monia muita.... Nykysuomen taiteen kuumimpia nimiä Samuli Heimonen joka valittiin vuoden taiteilijaksikin muutama vuosi takaperin.

Alla on linkkejä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jackson_Pollock
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elin_Danielson-Gambogi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sandro_Botticelli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mark_Rothko
http://www.samuliheimonen.com/web/index.php?id=1

Taidetta rakastaa, vihaa, ne  luo erilaisia tunteita, välillä kokee uudesti syntymisen tunteita. Taidetta katsoessa tunnemme elävämme.
tallennettu

Pyyteetöntä rakkautta <3
unelmassa
Vieras
« Vastaus #47 : 22.12.2010 20:20:51 »

   
   Smiley Kivaa kateltavaahan se taide on..Minullakin on pari taidemaalaria  smitten
          suvussa....Ja jos ruuanlaittoa..voi sanoa taiteeksi.. idiot2
     :Smiley   Telkkarissa näkyi joskus syksyllä..sellanen ohjelma..
              olikohan joku ..Huippukokki Suomesta..Jouni...
            Smiley Hän on minun sukulainen... angel
tallennettu
SanctAstra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1086


Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib


Profiili
« Vastaus #48 : 04.08.2011 22:12:57 »

Esimerkiksi Sandro Botticelli loi aivan mielettömiä taideteoksia esimerkkinä Venuksen syntymä.

Tämä on myös minulle hyvin merkittävä maalaus. Da Vinci on toinen, joka on minuun vaikuttannut, mutta myös Monet.

Taide on minulle tapa ilmaista itseäni ja rakastan hyviä taidenäyttelyitä. Olen enempi "old school"-taiteilijoiden perään ja maisemateokset ovat ne, mistä eniten nautin. Toki hienot potretit ovat asia erikseen.

Siitä tulikin mieleeni, että voiisn taasen tehdä toivioretken Ateneumiin. Kiasma ei oikein ole minua varten. Tämä rauhaton mieli kaipaa rauhallisia, seesteisiä ja selkeitä töitä.  Smiley
tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
Kafkar
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #49 : 05.08.2011 18:36:16 »

Olen aivan samaa mieltä kanssasi SanctAstra!! Mä en ymmärrä hölkäsen pöläystäkää nykytaiteesta. Kultakauden ja sitä aikasemmat aikakaudet tuo sitä normaalia elämää ja niis se siveltimen jälkiki on niin herkkää ja kaunista. Välillä niistä näkee elämän raadollisuuden ja kaihon ja kaikki ne ajatukset ja tunteet mitä ihminen nykypäivänäkin käsittelee itsessään.

Nykytaide on mielestäni niin kovaa ja hengetöntä ja niin yksinkertaisen tyhjää ja  niistä ei saa  itselleen mitään. tulee vaan sellainen olo niitä katsoessa "aijaha, vai tälläistä, voin minäkin maalatan cocacolan-logon kuvia taideteoksiin tai maalata potretteja niin rumalla ja raskaalla siveltimen vedoin." Tai sitten ne video installaatiot jossa joku tyyppi istuu nurkassa ilme värähtämättä yöpaitasillaan. sit taiteilija kertoo, että "tää kertoo nyky-yhteiskunnasta ku joutuu olemaan niin tyhjän päällä, korruptuneisuus lisääntyy ja ihmisyys on elotonta". Joskus tekis mieli huutaa ja itkee näitte teosten takia kun ovat niin huonoja ja eikä oo tarttenut edes mielikuvitustakaan käyttää. Taikka sit kuvattu ku puut havisee ja heiluu ja huojuu. sit selostuksena on vain "metsä". DAAAAAA!!  idiot2 uglystupid2 Cheesy Grin
Tai sit Teemu Mäen tavoin kuvataan videokameralla ku tapetaan kissa. Johan ponppas. Sit vielä ihmetellään, miks suomessa ei pärjätä taiteella Cheesy

joo, nyt hilejnnyn tai rupee tulee esitelmiä eri aikakausista tai taiteilijoista ja niiden näkemyksistään Cheesy  idiot2 laugh Cheesy uglystupid2
tallennettu

Pyyteetöntä rakkautta <3
SanctAstra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1086


Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib


Profiili
« Vastaus #50 : 06.08.2011 00:01:35 »

 Grin
Näinhän se on.
tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
Sivuja: 1 2 3 [4]
  Tulostusversio  
 
Siirry: