Mä oon opiskellu monia kieliä. Englantia 9-vuotiaasta lähtien ja se on vähän niiku toinen äidinkieli jota ei ees kokenu opiskeluna.
Kouluaikojen kuivista ja tylsistä ruotsin- ja saksankielistä en osaa sanoa mitään, ruotsi menee jotenkuten en tie, saksaa en osaa lähes lainkaan vaikka sitä taottiin päähän
kolme vuotta....
Kaikissa muissa kielissä: ranska, espanja, venäjä, arabia - lähtökohtana on ollu ihan ensimmäiseks tarttua oppikirjaan ja opetella kirjaimet ja kielioppi.
Ranska oli helppo, ja sitä olen harrastellu vuosien varrella kertaamalla joskus huvikseni niitä kielioppeja, lukemalla ranskalaisia naistenlehtiä ja PUHUMALLA IHMISTEN KANSSA.
Tosin en erikoisen hyvin ymmärrä ranskalaisten kurnutusta.
Espanjassa samat menetelmät ku ranskassa, enkä ymmärrä kovin hyvin espanjaa jos nopeesti puhutaan mutta monista lattaribiiseistä erotan kokonaisia lauseita ja tarinoita. Kannattaa siis kuunnella lauluja.
Venäjän kanssa samat systeemi, ihan tasan tarkkaan. Ja ne venäjänkirjaimet on ihan helpot, oppii 20 minuutissa. Sitä pitää vaan harrastaa ja Puhua Ihmisten Kanssa.
Mutta sitten, - huokaus - arabia
Jos arabiaa haluaa oppia, niin ne kirjaimet pitäis kyllä opetella, eli se on kurssille menox. Ja kyllä se siitä - tai sitten ei
Arabianopiskelija joutuu - jos haluaa oikeesti oppia - opiskelemaan kahta arabiaa, klassista arabiaa ja jossain tietyssä arabimaassa puhuttua puhearabiaa, muute se oppi jää täysin teoreettiseks, vrt. latina.
Olipa kieli mikä tahansa, niin kaikkein antosin mahdollisuus on opiskella vierasta kieltä maassa jossa sitä puhutaan kun se tulvii joka puolelta, kaikkialle kirjotettuna, kaikki puhuu sitä ja suuren osan ihmisistä kanssa ei voi ku kommunikoidan ko. kielellä.
Mutta ulkomaillakaan ei välttämättä opi mitään jos ei uskalla avata suutaan, tehdä virheitä ja sukeltaa siihen kulttuuriin ja kielimaailmaan.
Jos mä nyt asuisin jossain vieraassa maassa ja haluisin vaikka oppia espanjaa tai arabiaa, niin yrittäisin kyl käydä samalla kerran, pari viikossa jollain ulkomaalaisille tarkotetulla kielikurssilla myös.