Tykkään itse kovasti käsitteestä 'random acts of kindness,' joka tosin suomentuu vähän heikosti. 'Random acts of violence' on nimittäin englanninkielessä niin vakiintunut ilmaisu täysin yllättävälle ja odottamattomalle väkivallanteolle, että 'random acts of kindness' assosioituu siihen välittömästi.
Kohtuullisen toimiva suomennos olisi ehkä 'satunnainen hyvä teko' tai 'yllättävä hyvä teko.' Tämä tarkoittaa kuitenkin siis hyvää tekoa, joka on aivan odottamaton ja yllättävä ja ehkä kohdistuukin yllättävälle taholle. Itse vielä vähän ajattelen sitä niin, että satunnainen hyvä teko on vielä onnistuneempi, jos kukaan ei huomaa että juuri minä tein sen.
Tämä on vähän siis niinkuin kakkakepposen vastakohta, öööh... olisikos se vaikka 'kukkaiskepponen.'
Jos tehdyistä teoista odottaa kiitoksia, ei kyseessä ole hyvä teko vaan kaupankäynti, jossa teko vaihdetaan kiitoksiin ja kehuihin joita heikko ja ulkoaohjautuva itsetunto tarvitsee tuekseen. Tosin ei se kiitoksia odottamaton teko siitä piloille mene vaikka joku huomaisi ja kiittäisi, mutta pointti on lähinnä se ettei edes odota kiitosta, eli jos semmoinen tulee se on vain ylimääräinen lisäbonus.
Uhrautuminen ei ole tarpeen jotta kyseessä olisi rakkaudellinen teko. Päinvastoin, uhrautumisella kehuskelevat manipuloivat muita syyllistämällä näitä kertoen omasta uhrauksestaan. Tosin jos kokee uhrautuvansa mutta ei kerro toisille että uhrautui, sopii kuitenkin pohtia tykönään oliko tarpeen todella kokea uhriutta ja uhrautumista vai olisiko homma ehkä tullut tehtyä vähän vähemmän uhriksi/uhrautujaksi joutumisen fiiliksellä. Jos meinaan ei pidä ihan ensimmäiseksi itsestään huolta, niin ennen pitkää kyky auttaa muita loppuu kokonaan. Mutta tämä on toisaalta mieltämiskysymys ja kysymys siitä kuinka tuo sana käsitetään: Itse koen uhrautumisen olevan jotain mikä oikeasti tuottaa minulle kärsimystä. Jos sen sijaan teen palveluksen enkä koe siitä kärsimystä, niin en minä koe silloin myöskään uhrautuneeni. Mutta toiset taas käsittävät tällä sanalla ihan vain sitäkin että tuli nyt annettua johonkin tarkoitukseen jonkin verran omaa aikaa.
Minulle rakkaus ei ole illuusio, vaan rakkaus on yhtä kuin jumala, universumi, aivan kaikki. Se on minulle se kaiken läpäisevä voima josta me olemme lähtöisin ja josta kaikki energiamme kumpuaa.