Mutta tuo onnellisuus ja odotus asia ei ihan mene äntiin, vaikka meneekin osin, mutta en pääse eroon siitä ajatuskesta, että meidän tuliskin odottaa jotain elämältä ollaksemme onnellisia.
Ehkä me käsitämme sanan 'odotus' jotenkin eri tavoin. Minä käsitän sen vain sillä tavoin, kuin siinä antamassani syntymäpäivälahjaesimerkissä. Näinollen odotukset vain joko
a) täyttyvät, jolloin ilo on pienempi sen odotuksen takia, kuin olisi ollut jos asia olisi tullut odottamatta
b) eivät täyty, jolloin syntyy pettymyksen tunne
Mitä enemmän odotuksia minulla on, sitä vähemmän minulla on iloisia yllätyksiä ja sitä enemmän omiin odotuksiin pettymyksiä.
Tavoite on ihan eri asia kuin odotus. Minulla voi olla tavoitteita elämäni suhteen ja suunnitelmia myös, mutta tärkeää on se etten aseta niitäkään onnen ja tasapainon edellytyksiksi. Lisäksi kun minulla on jotain tavoitteita tai suunnitelmia, onnellisuuttani ja tasapainoani lisää se, että ymmärrän niiden olevan vain omia suunnitelmiani jotka eivät ehkä toteudu siten kuin olisin kuvitellut. Pyrin siis suunnittelemaan ja asettamaan tavoitteitakin niin, etten liitä niihin odotuksia. Suunnittelemani ja tavoittelemani asiat joko tapahtuvat ennemmin tai myöhemmin, tai sitten eivät. Kun hyväksyn tämän, säästyn odotuksiin liittyviltä pettymyksiltä.
Vai ymmärsinkö jotenkin pieleen sen, mitä tarkoitat yllä niill odotuksilla? Pystyisitkö valottamaan tuota käytännön esimerkillä, ehkä sitten minun olisi helpompi tajuta.
"Mutta tärkeää on se etten aseta niitäkään onnen ja tasapainon edellytyksiksi"
Tuo oli valaiseva kohta ^^
Tjaa. Minä ajattelen esim. jotain sen kaltaista tilannetta, että henkilö on vaikkapa sitä sorttia, joka kärsii kaamoksesta. Hänellä on lomamatka etelän aurinkoon varattuna marraskuuhun, ja sen odottaminen vie hänet yli niistä surkeista ja masentavista ja loskaisista hetkistä, joita tulee vastaan syksyn pimeydessä. Ah, siellä on se ihana loma!
Toki tuossa voi käydä sitten juuri niin, että hän odottaa siltä matkaltaan ihan liikaa, ja se jääkin sitten pettymykseksi, eikä ole niin mahtava kokemus kuin olisi ollut ellei hän olisi latonut niin kovin suuria odotuksia tuolle viikolle, mutta siitä huolimatta se että hänellä on ollut jotain jota odottaa, on auttanut häntä eteenpäin.