Kirjailijat, taiteilijat ja tiedemiehet ovat tehneet silloin tällöin keksintöjä unissaan, säveltäneet unissaan tai saaneet parhaimmat kirjaideansa unissaan.
Nyt haluaisin kuulla, ovatko unet olleet teille inspiraation tai neronleimausten lähteenä?
Nukkuessamme ja siis myös unta nähdessä ei päivätajuntaan vahvasti liittyvä psyyken kontrolli ole käytössä, siksi alitajunta voi järjestellä asioita ja voimme nähdä unia, joiden aihealue on päivätajunnassakin tuttu, mutta kontrolli häiritsee viemästä ajatusta/ ajatuksia eteenpäin.
Siskipä onkin hyvä miettiä unien antia, joka joskus on paljon tietoista (kontrolloituakin) ajatusta viisaampaa. Pulmatilanteissa usein ihminen alkaa pähkäillä ja luoda mieluisiaan ratkaisuja asioille. Unen maailma on lempeämpi ja antaa vain oivalluksia, toki joskus myös selkeitä ratkaisuja.
Muistan erään unen, jonka näin nuorena, kun työskentelin suuriarvoisten kaupankäyntikohteitten kanssa. Kerran päänsärkyisenä, tietysti juuri perjantaina, kun viikonloppu oli joku juhlapyhä, onnistuin hukkaamaan useitten tuhansien edestä siinä työpöytäni ääressä tositteita. Raha oli arvossaan, satasella osti viikon ruoat ja matkaliput (, niinkuin nykyisinkin, tosin tarkkana nyt jopa kaksi viikkoa pärjää).
Olin aivan varma, että nyt tuli potkut ja vieläkin ikävämpää. Sanoin pomolle, että soittaa viikonloppuna, jos hän tulee aamulla normaalia aikaisemmin, että tulen käymään kaikki paperini läpi aamuvarhaisella. Niin sitten saavuimme tunnin ennen asiakkaitten tuloa. Olin nähnyt unessa juuri arkipäivää vasten yöllä, mitä töissä oli tapahtunut.
Työpöydän ääressä sitten halusin yksin ensin varmistaa, että asia oli unennäyn kaltainen. Sieltähän ne tositteet löytyivät ja kaikki oli hyvin.
Tuon unen jälkeen olen enemmän vielä tutkaillut unia ja tieteellisiä selityksiä tutkinut unista ja niitten annista sekä merkityksistä. Apua olen saanut moniin asioihin sekä varoituksia sellaisesta mihin soppaan ei ole hyvä sormiansa pistää.
Ihan kaikkia en minäkään tahdo tänne sivustolle tarkkaan riipustaa.
Silti sanon, etten ihankaan usko skeptikkojen lausahdukseen:
" Joka uniinsa uskoo, sitä tikulla silmään."