Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Enneuni, symboliikkaa ja uudelleen näkemistä  (Luettu 5935 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
pennikas
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« : 28.08.2013 08:55:26 »

Näin unen pari vuotta sitten, ainoa uni minkä muistin nähneeni kesällä.
Uni tuntui kummallisen lyhyeltä, herättyäni siitä se tuntui vahvalta ja merkitykselliseltä.
Ja pohdin ja analysoin sitä itseni ja muiden kanssa.
Tuota unta en ole kuitenkaan uudelleen nähnyt mutta se on silloin tällöin tullut uudelleen tajuntaani..
Vähä kuin näyttänyt itseään enemmän. En tiedä voiko näin olla, vai kuinka paljon mieleni vaikuttaa siihen miten se minulle
avautuu uudelleen.

Herättyäni unesta, muistin sen hyvin yksinkertaisena.
Olin hamppupellolla, aurinko oli nousemassa mutta synkkiä pilviä alkoi kerääntymään.
Katkaisin oksan ja oikealla näin hiekkatien metsän keskellä josta tuli kolme tummaa hahmoa.
Piilotin oksan paidan alle koska tunsin että olin tehnyt jotain väärin, ja he tuntuivat tulevan minua kohti.
Lähdin juoksuun, ja hekin lähtivät. Juoksin ränsityneelle talolle ja sisälle, kävin vasemmalla, muistaakseni keittiö/ruokatila.
Menin takaisin eteiseen koska en löytänyt piiloa. Lähdin portaikkoon, pimeään ja ahtaaseen, lahonneeseen.
Ne tuntuivat loputtomilta. En nähnyt hahmoja mutta tunsin heidän tulevan perässäni.

Yläkerta oli täynnä huoneita, ikkunattomia, menin huoneiden läpi aina valiten kahdesta ovesta.
Lopuksi tulin huoneeseen jossa oli ikkuna ja aurinko paistoi sinne hyvinkin kirkkaasti, koivun oksat leikittelivät säteillään huoneessa.
Edessä oli vain pöytä ja tuoli väärinpäin käännettynä pöydälle. Huoneessa oli kolme ovea.
Lopuksi näin miten nousen aurinkoon, säkenöivässä valosumussa ja se tunne tuntui autuaalta.
En muista olinko avannut mitään ovista vai miten pääsin pois tuosta talosta.

Myöhemmin uni on avautunut minulle siten..
Että olen muistanut kolme huonetta, ensimmäisessä oli sänky, sängyllä avain.
Ja huoneessa oli kaappi. Muistuttaa minua yhdestä asunnoistani..
Silloin aloin myös seurustelemaan pojan kanssa, jonka kanssa meillä on hyvinkin intohimoista, tuntuu kuin oltaisiin palat.. mutta epäröin silloin ja tietyllä tavalla koko ajan yhdessä ollessa koska elämäntilanteeni ovat tuoneet masennusta ja ikäviä asioita.
Tuossa asunnossa asuin ystäväni kanssa joka oli masentunut melko psykoottisesti. Sitten oli kaks ovea edessä.
Toinen oli lukossa ja toinen minun oli vain valittava.
Huone oli tyhjä ja harmaa, ahdistava. Koin myöhemmin että tuo voisi kuvata väkivaltaa jonka koin vuosi sitten isäni osalta.
Sielläkin oli kaksi ovea, joista toista mietin hetken mutta päätin valita toisen..
Olin tuona aikana, vuosi sitten lähdössä matkalle ja mietin olisiko minun pitänyt jäädä kotiin, oman tuskani kanssa.
Kolmannessa huoneessa oli kaikkea mukavaa, mutta en kunnolla näe mitä.
Vähä kuin mielikuva joka ei ole siinä todellisuudessa. En kuitenkaan tuntenut oloa tuossa huoneessa hyväksi.
Mietin myös tuota huonetta hyvin usein että oliko sitä edes ollenkaan.
Kuvasti ehkä ulkomaanmatkaani pojan kanssa jonka kanssa olen edelleen,
matka oli mukava, mutta menneet tapahtumat kulkivat kovasti mukana.
Neljäs huone näkyi nyt siten että olin istuutunut tuolille, niin kuin arvelinkin.
Valo oli jopa liian kirkasta ja ilma puhdasta. Minulla oli tuo oksa ja avain taskussa.
Näen kolme ovea edessäni ja kaksi on lukittuja täysin ilman lukkoa kuitenkaan ja yksi johon avain menee.

Kuulen musiikkia pihalta, laulun joka muistuttaa minua tietystä tahdosta tuota poikaa kohtaan.
Ja tunnen miten itku valuu sisälläni etten ole pystynyt antamaan hänelle sitä mitä halusin.
En tiedä kuka siellä oven takana on, mutta se minun on avattava. Ja noustessani aurinkoon..
näen miten talo ja pihapiiri on auringossa ja se näyttää unelmalta.
Siellä on puro ja koivuja. Kuin sadusta.
Siellä on myös tiettyjä elementtejä mistä tuon pojan kanssa haaveilin ja
näinkin pihamaalla jonkun heiluttavan kättään kuin tietäen ja tuntien. Odottaen.

Silloin kun näin tuon unen olin yhdessä toisen pojan kanssa joka sai minulle mahtavan olon. En tiedä mistä tuo olo syntyi. Jälkikäteen olen pohtinut että annoin hänelle ns. hieman liikaa.. Poika jätti minut karusti. Ja kadotin itsestäni paljon kaikkea. Luulin ainakin niin, koska tämän nykyisen kanssa olen ollut todella masentunut oman elämäni takia, ja harmitellut kovasti miksen voisi olla kunnossa hänen takiaan.
Ja olen siitä hänelle puhunut, mutta tuntuu ettei hän pakosti usko minua. Olen epäillyt kovasti hänen tunteitaan ja kaikkea.
Vaikka tiedän ja tunnen.
Silloin myös ihmettelin tuon unen tarkoitusta, koska elämässäni kaikki oli aivan mahtavasti, huoletonta. Ja nyt olen kokenut väkivallan, ystäväni itsemurhan ja tämä poika jonka kanssa nyt olen.. meillä on asiat nyt epämääräisessä mallissa, tuntuu että haluan olla yksin, ja hänkin. Mutta jokin vetää puoleensa. Ei tahdo unohtaa, eikä jättää hyvästejä.
Vähä kuin odotettaisiin oikeaa aikaa.

Nuo kolme hahmoa on jäänyt kutkuttamaan mieltäni.. Jotenkin voisin ajatella että se olisi isäni ja tuo ystäväni mutta se kolmas on hieman mysteerio. Silloin herättyäni unesta oli jotenkin varma olo että se poika jonka kanssa olin oli yksi noista kolmesta.
Nyt minulla on pelkoja hieman nykyisen rakkaani kanssa, ja toivon kovasti että hän on se joka siellä vilkutti.

Muistan myös että eteiseen tullessani, edessä olohuoneen aukossa seisoi tyttö, vaalea säkki väärinpäin päällä ja juuttinarulla sidottuna.
Olen tuntenut sosiaalisesti lähiaikoina ahdistuksia ja en ole oikein jaksanut olla ihmisten kanssa.
Eikös olohuone viittaa johonkin sosiaalisiin kuvioihin?

Myös talo oli vihreä ja pihamaalla oli puusauna, ja aitta. Aitan takana oli tuo hamppupelto.

Osaisiko joku hieman enemmän symboliikkaa, ja kaikenlainen näkemys unestani on tervetullutta.
Suodattelen sitä kyllä. Olen monen kanssa pohtinut tätä. Ja saanut oivalluksia.
Uni on todella vahva, ja kun se tulee mieleeni en voi kuin ajatella sen läpi..

Kiitosta.  smitten
tallennettu
pennikas
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #1 : 29.08.2013 07:54:30 »

vastakkee ny jotain ..  Undecided
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #2 : 29.08.2013 08:55:35 »

Hei, määpäs mutustelen tätä hetken ja kerron mitä mieleen nousee. Smiley
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #3 : 29.08.2013 09:29:04 »

No tässäpä jotain.

Ensimmäisenä tulee kyllä ihan sellainen, että sinähän olet itse jo tulkinnut unta tosi pitkälle.  Smiley Monta kertaa hedelmällisintä on ihan itse assosioida, mitä tulee sanaleikkien, muiston palasten tai muiden mutkien kautta mieleen mistäkin unen asiasta. Unikirjat kannattaa jättää hyllyyn, varsinkin käännös-sellaiset, koska toisissa kielissä sanaleikitkin toimivat aivan toisin.

Mielenkiintoista myös, että näit tämän unen ennen noita mainitsemiasi tapahtumia. Niiden jälkeenkin nähdyn unen kyseessä ollessa tekisin kyllä nämä samat tulkinnat näistä symboleista. Minullakin on ollut tämän kaltaisia unia jotka toteutuvat aika paljonkin myöhemmin vasta, en tiedä mistä ne tulevat mutta jännä ilmiö joka tapauksessa.

Kommentoinpa silti tässä ihan alusta alkaen, että mitä itselläni pullahtelee noista.

Hamppupelto, no, pellossa kasvaa uutta, pelto on kylvetty ja sitä myöhemmin niittää mitä kylvää. Lapsetkin kasvavat joskus "kuin pellossa". Hamppukuidusta tehdään laivan köysiä, kestävää materiaalia. Auringonnousu ja aamukin viittaavat alkuun.

Oksa katkeaa, itsenäistyminen ja erkaantuminen kodista ja vanhemmista, suvusta? Syyllisyyden tunne ja oksan piilottelu, tummat pilvet taivaalla ja myös uhkaavat hahmot horisontissa viitannevat epäröintiin itsenäistymisesi kynnyksellä. Joskus jahtaavat hahmot haluavat herättää meitä näkemään jotain kun olemme kahden vaiheilla, joskus ne ilmentävät omia pelkojamme.

Ränsistynyt talo: No, asuintalot yleensä kuvastavat itseämme, tässä asiassa en pahemmin ole poikkeuksiin törmännyt. Talon huono kunto sopii masennukseesi. Talosta täytyisi pitää huolta, kuten sinustakin, kun kipuilet. Vasemmalla sijaitseva keittiö on kodin sydän, sinun sydämesi, sinun tunnemaailmasi syvin - ja tietenkään sinne ei voi piiloutua häpeältä, omaan sydämeensä.
Talon vihreä väri voi viitata sydänchakraan, uuteen kasvuun (tai sen tarpeeseen), sinulla varmaan molempiinkin.

Huoneiden merkitykset vaikutat tietävän parhaiten itse, ei ole mitään lisättävää niistä. Smiley Avaimet ovat oivalluksia, joilla pääsee ovista läpi eli elämässä eteenpäin. Kaikki ovet eivät ole auki, mutta näet ne - tuntuuko sinusta, että jäät paitsi paljosta, koska sinulla ei jotenkin ole valinnanvaraa?

Tyttö olohuoneen ovella säkki päällä varmasti on sinun sosiaalisen ahdistuksesi ruumiillistuma. Varsinkin, kun tyttö on olohuoneeseen menon tiellä, ei pääse olemaan ja hengailemaan mukavasti toisten kanssa, ei pääse elämän keskukseen omassa kodissaan.

Se että unesi loppuu ihanasti autuaissa fiiliksissä aurinkoon lentäen ja alaspäin katsoessa kaikki näyttää satumaiselta on aika mielenkiintoista. Ehkä sisälläsi elää haave, että kaikki muuttuu vielä kauniiksi - mutta miksi sinä et ole siellä nauttimassa niistä asioista, vaan liitelemässä aurinkoon?
Mieleen tuleekin jopa niin karu tulkinta, että onko se yhdenlainen luovuttaminen? Huh Tarujen Ikaroskin lähti lentämään aurinkoon, paloi ja putosi.

Kuulostat kyllä olevan varsin vakavasti masentunut. Ei tarvitse ajatella, että kenenkään toisen ihmisen vuoksi "pitäisi" olla kunnossa, eikä varsinkaan ole syytä tuntea syyllisyyttä omasta ahdistuksestaan ja siten pahentaa omaa oloaan vielä lisää.
Sinä olet nimittäin ainoa maanpäällinen ihminen, joka on aivan varmasti sinun kanssasi elämäsi loppuun asti. Tee itsellesi palvelus ja puhu asioistasi jollekin. Jos et halua puhua kenellekään ystävälle, niin sitten lääkärille, tai vaikka anonyymisti nettikaverille joka asuu tarpeeksi kaukana että ette koskaan kadulla vahingossa törmää. Kunhan et haudo noita asioita sisälläsi, jos ne eivät hautomalla miksikään tahdo muuttua.
Kun oma olosi paranee, se näkyy väistämättä ympärillesikin ja ihmissuhteesikin tulevat antoisammiksi. Ensimmäiset askeleet vain vaativat rohkeutta, mutta muista se hamppupeltosi, siellä kasvaa jotain josta voi tehdä laivan köysiä, niin vahvaa ja voimakasta.  Smiley

Voimia.
tallennettu
pennikas
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #4 : 29.08.2013 13:46:25 »

mielenkiintoinen näkökulma tuohon aurinkoon nousuun.
olenkin sitä nyt pohtinut viime päivät.
näen jotenkin noiden kolmen symbolin olevan samaa.
kolme hahmoa, huonetta ja ovea. siinäkin kolmen symboli.
istuessani tuolilla, katselen ovia.
ja mietin avainta, koska on oikea aika avata ovi.
ja tulenko edes avamaan tuota ovea. ja onko aurinkoon nousu väistämätön tarkoitus.
tunnen kyllä elämässäni että valinnanvarani on vähissä.
mutta tahdon myös olla siellä, jossa se vilkuttaja on.
tuo aurinkoon nousu oli autuaallista ja tuntui kuin niin pitäisi käydä.
se oli vähän kuin oman itsensä nousu ylös ja taakkojen irtipäästäminen.
tiedä sitten miten paljon toiveajattelua laitan uniini. Cheesy
tuo vilkuttaja tuntui tietävän ja tuntevan, ja odottavan.
haave on kyllä suuri, ja mietinkin että olenko jotenkin luovuttamassa haaveeni suhteen.
koska toinen osapuoli on nyt heittämässä sen myös hukkaan ja minä olen peloissani heittämässä myös.
eli kai toisin sanoen luovuttamassa.
mutta jos tuo on enneuni niin voinko kuitenkin omalla valinnallani vaikuttaa siihen että teenkin haavestani totta ja avaan esim tuon oven, joka ei pakosti olekkaan merkki sille että nousisin aurinkoon vaan löytäisin henkisemmän päämäärän valitsemalla oven.
enkä nousemalla aurinkoon ikaroksen tapaan.. koska mitä siitä luin niin se oli oman itsensä korostamisen tarvetta ja tunnetta olla jotain.
ei hitsi. onpas tämä oivallutavaa. koska tällä hetkellä tunnen todella kovasti niin että tarve tuollaiselle käytökselle on suuri.
mutta se johtuu peloistani ja riittämättömyyden tunteista.
jos vielä haluaisit niin jaa toki mielipiteesi. Kiitän suuresti.  smitten

Olen kyllä pahimmat masistelut päässyt yli. Meditointia, maalausta ja musiikkiterapiaa.
Olen hieman sen luontoinen etten osaa puhua, käsittelen asioita tavoillani.
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #5 : 29.08.2013 15:04:22 »

Totta kai vapaa tahtosi ja oikeutesi valita itse on edelleenkin voimassa, vaikka unessa pyörisi mitä. Ehkä unen yksi tarkoitus olikin, että alkaisit miettiä mitä nyt valitset. Väistämättömiä tarkoituksia on maailmassa aika vähän, lähinnä on asioita joiden on enemmän tai vähemmän mahdollista tapahtua.

Kaikilla meillä on haave, että olisimme jotain tärkeää. Sitä ei kannata hävetä tai pitää vääränä.

Nyt tässä luettuani vastauksesi jäi minuakin vaivaamaan se luovuttaminen. Tuntuuko haaveileminen ja elämän suunnittelu taakalta, asioilta jota et ehkä koe ansaitsevasi ja sen tähden sitten pelon edessä olet valmis luopumaan niistä, uskotellen itsellesi että tämä on oikein sinua kohtaan?  Huh

Puhuminen on siitä hyvä, että vaikka se varsinkin aluksi onkin vaikeaa, niin omista tunteistaan saa paljon paremmin käsityksen kun kuuntelee mitä sanoja käyttää kuvaillakseen niitä. Sen jälkeen ne eivät ole yhtään niin hankalia tavoittaa ja käsitellä. Mutta hyvä että teet noita asioita mitä mainitsit ja se on jo auttanut eteenpäin smitten
tallennettu
pennikas
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #6 : 07.09.2013 15:04:06 »

Hei ind1

Tuosta unesta vielä sen verran.
Olen nyt muuttamassa omaan kotiin. Ja omaa kotia on kaivattu jo pitkään. Smiley
ehkä se on sen unen ovi.
uni kyllä vielä vaivaa. ei ole loppua vielä tuntunut.  Tongue

Näin yhtenä yönä unen jossa menin poikaystäväni kanssa, joka tuntuu liittyvän ehkä edelliseenkin uneen,
peltoaukiota, tie oli mutainen ja juurakkoinen. Poljimme pyörällä, kunnes poika edessä menevänä pysähtyi, riuhtaisi mutaiset kengät ja sukat pois ja jatkoi matkaa paljasjaloin, hieman vihaisena. Minä olin ennemmin jo ottanut pyörän talutukseen koska tie oli kompuraista ja vauhti liian kova. Ja mietin miksei hän tehnyt samoin. Tulin hänen perässään. Jatkoimme edessä olevaan metsään ja metsässä tallustimme yhdessä, mies välillä upoten suohon. Unen lopussa hän oli vyötäröään myöten suossa ja minä tarrauduin kiinni ja yritin nostaa kaikin voimin.. en muista miten uni loppui.
Sitten edellis yönä olin nukahtamassa, kai puoli nukuksissa. Tulin sillalle, kaksi vaaleansinistä autoa ajoi sillan reunalle, ne olivat ystäviä täynnä. Joku ohjasi minut pihalle ja töinäisi sillalta alas, lensin suoraan veteen. Nousin pinnalle ja näin miten poikaystäväni lensi sidottuna ja suu teipattuna veteen samalla tavoin, kauhistuin ja lähdin pelastamaan ja pelkäsin ettää vesi olisi liian sameaa enkä löytäisi.

Mitähän unet yrittävät kertoa? Jos vielä tahtoisit jakaa oivalluksiasi. Olen niistä kovasti saanut irti, toki omien suodattimieni kautta.  smitten kiitos.
unen symboliikasta en hirveästi tiedä.
tallennettu
pennikas
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #7 : 07.09.2013 15:06:05 »

ja olen kovin innoissani muidenkin kommenteista!  angel
tallennettu
pennikas
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #8 : 07.09.2013 15:07:57 »

ja kokemuksista enneunista ja niiden uudelleen näkemisestä, unena tai jonkinlaisena näkynä mielessä.
unen symboliikkaankin jos joku osaisi avata. olisi mukavata. :Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: