Olen käynyt itse yhden meditaatiokurssin, mutta vain huomatakseni että minulle kinesteettisesti orientoituneelle ihmiselle istumameditaatio ei ole se juttu. Silti voin tässä kurssin ja lukemani kirjallisuuden perusteella antaa ihan pätevät yksinkertaiset ilmaiset ohjeet kelle vaan istumameditaatiota varten, ilman että tarvitsee liittyä mihinkään liikkeeseen, klubiin tahi kerhoon:
Tärkeintä on tietää mitä meditaatio EI ole. Ei ole mitään vaatimuksia, mitä vaan saa tapahtua siinä istuessa. Saa itkeä, nauraa, keho saattaa haluta liikkua, kädet saavat pistellä tai puutua, saa tulla ajatuksia jne. Ei ole vaatimuksia että täytyisi olla täysin liikkumatta, yksi ihmisparka oli luullut ettei saa liikkua yhtään, edes nielaista ja sitten häiritsi kun kuola valui leualle.
Kaikki on sallittua ja mikä tahansa on normaalia. Jossain kirjassa oli pitkä lista - sivukaupalla yksi ilmiö per rivi - asioita joita on tapahtunut ja voi tapahtua meditoinnin aikana ja se kaikki on normaalia. Tärkeää on vain hyväksyä kaikki mitä tapahtuu.
Siis vain istutaan alas mukavaan asentoon rauhalliseen paikkaan vaikka pari-kolme kertaa päivässä ja ollaan siinä varttitunti tai enemmän. Kun mieleen tulee ajatuksia, ne saavat tulla ja mennä, niihin vain ei tartuta kiinni niin että muodostuisi ketju ajatuksia jostain aiheesta. Jos huomaa tarttuneensa kiinni johonkin ajatukseen voi sitten vain toistaa hiljaa mielessään yhden kerran jonkin itse valitsemansa mantrasanan - joka voi olla yhtä hyvin 'peruna' kuin vaikkapa 'om' Sanalla ei ole väliä, kunhan se tuntuu itsestä mukavalta. Homma ehdollistuu sitten pikkuhiljaa niin, että se valittu sana alkaa toimia tehokkaasti ajatusketjuista irtipäästämisen välineenä, vaikka alussa sitä voi joutua toistelemaan enemmän. Ja ennen pitkää mieli hiljenee yhä helpommin ja helpommin.
Siinä kaikki. MIhinkään ei tarvitse uskoa, mitään kursseja ei tarvitse käydä, eikä tarvitse kuulua mihinkään klubiin.
MInulle ei istumameditaatio sovi, minun mieleni hiljenee monimutkaisella fyysisellä toiminnalla tai laualmisella. Mutta hyvin monille sopii ja ylläolevalla pääsee hyvin alkuun.