Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ahdistavat unet  (Luettu 15674 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Tiuhtiviuhti
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87



Profiili
« : 30.01.2014 10:46:52 »

En muista viimeöisestä unesta muuta kuin sen, että heiluttaessani etuhammasta se irtosi helposti niinkuin lapsilla hampaiden lähtiessä. Hetken päästä toinenkin etuhammas irtosi. Uni loppui siihen.

Edellis yönä näin unta, että lapsuuden kotiin yritettiin murtautua. Se oli inhottava uni. Samanlaisia unia olen nähnyt ennenkin.
Näen myös usein unia missä minua puukotetaan/viilletään veitsellä. Joskus olen näkijän roolissa. Unet ovat ahdistavia ja yleensä näen näitä unia silloin jos tapailen jotain miestä ja olen tosi ihastunut, mutta samalla pelokas kun en haluaisi kokea sydänsuruja.

Nyt on hankala tilanne tapailemani miehen kanssa sillä hän on menossa isoon leikkaukseen ja etääntynyt pikkuisen. Ahdistavat unet on alkanut häiritsemään öitäni. Mikä avuksi?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 30.01.2014 11:46:40 »

Jos koet valvetilassa unesta herättyäsi ahdistusta näkemästäsi unesta, se johtuu niistä ajatuksista joita siitä unesta ajattelit, sillä me luomme kaikki omat tunnetilamme ihan itse omilla ajatuksillamme. Tässä pika-apua ahdistusta aiheuttavaan ajatteluun:
http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=65018.0

Toisaalta sitten nämä unet voivat olla hyödyllisiä sinulle sikäli, että kun alitajunta käsittelee esim. pelkoja unissa ne usein helpottavat sitten valvetilassa. Hyvä esimerkki tästä on se, että nillä naisilla jotka näkevät raskauden aikana kaikkein eniten synnytykseen liittyviä kauhu-unia, on kaikkein helpoin synnytys. Kun pelkoja on käsitelty unessa, ne lievenevät eivätkä aiheuta niin paljon jännitystä valvetilassa. Sinun uniesi tuo symboliikka vaikuttaa kovasti ilmaisevan pelkoa siitä että kun on ihastunut, niin silloinhan aina asettaa itsensä myös alttiiksi haavoittumiselle, sitä pelkoa alitajuntasi noissa unissa näyttäisi käsittelevän.

Kaksijakoinen tilanne siis; nämä unet voivat olla sinulle hyödyllisiä sikäli että pelot voivat helpottaa kun alitajunta käsittelee niitä unissa, mutta toisaalta se mitä niistä  herättyäsi ajattelet voi aiheuttaa sinulle ahdistusta, ellet laita ajatuksiasi isännnän paikalta rengin paikalle, minne ne kuuluisivat. Tehokkain tapa todeta asiaa on, että kun koet valvetilassa ahdistusta jostain unesta, kirjoitat sensuroimatta tajunnanvirtana paperille ne ajatukset joita herättyäsi tuosta unesta ajattelet. Niiden mahdolliset ahdistusta aiheuttavat vääristymät on silloin helpompi huomata.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Indium
Vieras
« Vastaus #2 : 30.01.2014 13:22:00 »

Mulla painajaisunet jättävät kropan ihan fyysiseen hälytystilaan, vaikka herätessä ajatus onkin "ai, ihanaa, sehän olikin pelkkä uni, ei olekaan mitään hätää". Eli siis pulssi on korkea ja lihakset värisee, olo on kaikkea muuta kuin levännyt, ja välttämättä ei ole aikaa nukahtaa rauhallisempaan uneen enää. Mitähän tuolle sitten tekisi, niin kauan kuin ne pulmat joihin painajaiset liittyvät, ovat reaalimaailmassa ratkaisematta?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #3 : 30.01.2014 13:26:53 »

Tuo on helppo nakki:
Olet siis unesta herätessä vielä adrenaliineissa unen takia.

Adrenaliini on 'pakene- tai taistele-' tavaraa, eli sen tarkoitus on edestauttaa voimakasta fyysistä suoritusta. Sen saa nopeimmin pois systeemistä fyysisellä toiminnalla. Sen verrabn punnerruksia kuin jaksat tai tusina-pari vatsalihasliikettä niin nopeaan/kovaan tahtiin kuin pystyt, niin sillä siitä adrenaliista pääsee eroon. Toki homma voi olla ihan mitä tahansa muutakin, pikajuoksupyrähdys, syväkyykkyjä tms. Mikä nyt on sitten helpoimmin toteutettavissa tai itselle luontaisinta. Tärkeää on vain se että edes puoli minuuttia tai minuutin tekee jotain fyysistä ihan niin täysillä kuin vain lähtee.

(Sama muuten toimii myös, jos on suuttunut niin rajusti että vaikka mieli on jo suht rauhoittunut niin kroppa vielä tempoilee.)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Tiuhtiviuhti
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87



Profiili
« Vastaus #4 : 30.01.2014 14:06:00 »

Kiitos vastauksista!
Inhottava tunne häviää kyllä pian heräämisen jälkeen.
Ihmetyttää vain mistä nuo väkivaltaiset unet johtuu. Joskus näin unta jossa ihmiset olivat jonossa ja heidät ammuttiin vuorotellen.
Ehkä unet johtuu ahdistavasta elämäntilanteesta. Nyt ahdistaa valveillakin.
Mutta aiempien tapailukumppanien aikana näin väkivaltaisia unia vaikkei vielä ahdistanutkaan.
Painajaiset vie kaiken energian. Tällä hetkellä tilannetta en pysty helpottamaan sillä olen käsitellyt asioita niin paljon kuin nyt on mahdollista. Olen kyllä unohtanut itseni, murehdin vain toisen tilannetta vaikkei se murehtiminen mitään auta.
Olen horoskoopiltani kalat. Tunteet vie näin kolmekymppisenä edelleenkin enemmän kuin järki.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 30.01.2014 14:11:08 »

Aiheutat itse ahdistuksesi valveilla omilla ajatuksillasi! Lukaise se linkittämäni ketju, mikään muu kuin omien ajatusten rengin paikalle laittaminen ei poista ahdistusta.

Väkivaltaiset unet voivat olla myös osoitus tukahdutetuista vihantunteista. Ja nyt ei siis ole kyse siitä että pitäisi raivota tai räjähdellä, vaan ihan muusta joka sellaisia tunteita tuottaa: Jos teet asioita joita et haluaisi toisten mieliksi jotta he tykkäisivät sinusta enemmän, se on esimerkiksi tyypillinen keino kerätä vihaa varastoon. Sen opetteleminen ettei kannata ostaa tykkäämistä tekemällä vastahakoisesti asioita toisten mieliksi, se auttaa, samoin auttaa sen opetteleminen että sanoo asiallisesti ja kauniisti mutta suoraan EI silloin kun haluaa sanoa ei ja muutenkin tuo mielipiteensä esiin aina kun asia on itselle tärkeä.

Toisen tilanteen murehtiminen ei auta tätä toista ihmistä! Se vie vain sinulta voimia, eli tuska tuplaantuu: Sekä  hän kärsii että sinä kärsit. Tällöin sinun kykysi olla hänelle tukena heikkenee!

Kirjoita vaikka paperille ne murehtivat ajatukset joita ajattelet tämän toisen ihmisen tilanteesta. Tsekkaa sitten mitä kognitiivisia vääristymiä (se linkittämäni ketju kertoo näistä) ne ajatukset sisältävät. Murehtimisesi on todennäköisesti epärealistista ja turhaa. Mutta ainakaan se ei auta yhtään ketään.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Indium
Vieras
« Vastaus #6 : 30.01.2014 14:17:10 »

Tuo on helppo nakki:
Olet siis unesta herätessä vielä adrenaliineissa unen takia.

Adrenaliini on 'pakene- tai taistele-' tavaraa, eli sen tarkoitus on edestauttaa voimakasta fyysistä suoritusta. Sen saa nopeimmin pois systeemistä fyysisellä toiminnalla. Sen verrabn punnerruksia kuin jaksat tai tusina-pari vatsalihasliikettä niin nopeaan/kovaan tahtiin kuin pystyt, niin sillä siitä adrenaliista pääsee eroon. Toki homma voi olla ihan mitä tahansa muutakin, pikajuoksupyrähdys, syväkyykkyjä tms. Mikä nyt on sitten helpoimmin toteutettavissa tai itselle luontaisinta. Tärkeää on vain se että edes puoli minuuttia tai minuutin tekee jotain fyysistä ihan niin täysillä kuin vain lähtee.

(Sama muuten toimii myös, jos on suuttunut niin rajusti että vaikka mieli on jo suht rauhoittunut niin kroppa vielä tempoilee.)

Kiitos, kokeilenpa siis tuota ens kerralla kun herään ihan täpinöissä.
tallennettu
Tiuhtiviuhti
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87



Profiili
« Vastaus #7 : 30.01.2014 14:32:06 »

Aiheutat itse ahdistuksesi valveilla omilla ajatuksillasi! Lukaise se linkittämäni ketju, mikään muu kuin omien ajatusten rengin paikalle laittaminen ei poista ahdistusta.

Väkivaltaiset unet voivat olla myös osoitus tukahdutetuista vihantunteista. Ja nyt ei siis ole kyse siitä että pitäisi raivota tai räjähdellä, vaan ihan muusta joka sellaisia tunteita tuottaa: Jos teet asioita joita et haluaisi toisten mieliksi jotta he tykkäisivät sinusta enemmän, se on esimerkiksi tyypillinen keino kerätä vihaa varastoon. Sen opetteleminen ettei kannata ostaa tykkäämistä tekemällä vastahakoisesti asioita toisten mieliksi, se auttaa, samoin auttaa sen opetteleminen että sanoo asiallisesti ja kauniisti mutta suoraan EI silloin kun haluaa sanoa ei ja muutenkin tuo mielipiteensä esiin aina kun asia on itselle tärkeä.

Toisen tilanteen murehtiminen ei auta tätä toista ihmistä! Se vie vain sinulta voimia, eli tuska tuplaantuu: Sekä  hän kärsii että sinä kärsit. Tällöin sinun kykysi olla hänelle tukena heikkenee!

Kirjoita vaikka paperille ne murehtivat ajatukset joita ajattelet tämän toisen ihmisen tilanteesta. Tsekkaa sitten mitä kognitiivisia vääristymiä (se linkittämäni ketju kertoo näistä) ne ajatukset sisältävät. Murehtimisesi on todennäköisesti epärealistista ja turhaa. Mutta ainakaan se ei auta yhtään ketään.


Olet ihan oikeassa. Luin tuon ketjun aiemmin ja siinä oli hyviä vinkkejä. Tiedän, että aiheutan itse tuon ahdistuksen tunteen ajatuksillani.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #8 : 30.01.2014 14:36:07 »

Sitä paperille kirjoittamista sensuroimattomana tajunnanvirtana kannattaa nimenomaan kokeilla. Jostain oudosta syystä nimittäin omat ajatukset tuntuvat järjettöminäkin järkeviltä kun ne vain pyörivät päässä, ne näkee ihan eri lailla paperille kirjoitettuna. Siitä on sitten helppoa bongata mahdolliset vääristyneet ajatukset (voihan siellä olla ihan aidosta syystä huoliakin joukossa) ja väitellä ne sitten kumoon.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8238


Profiili
« Vastaus #9 : 30.01.2014 17:19:54 »

Tuo on helppo nakki:
Olet siis unesta herätessä vielä adrenaliineissa unen takia.

Adrenaliini on 'pakene- tai taistele-' tavaraa, eli sen tarkoitus on edestauttaa voimakasta fyysistä suoritusta. Sen saa nopeimmin pois systeemistä fyysisellä toiminnalla.

Mistähän se johtuu, että jotkut nimenomaan taitavat kaivata adrenaliiniryöppyjä, ja siksi harrastavat
extremelajeja à la Iiro Seppänen?

Kauhuelokuvien suosio taitaa myös kertoa tuosta adrenaliinin kaipuusta, vai?

 Huh
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #10 : 05.02.2014 12:04:03 »

Mistähän se johtuu, että jotkut nimenomaan taitavat kaivata adrenaliiniryöppyjä, ja siksi harrastavat
extremelajeja à la Iiro Seppänen?

Kauhuelokuvien suosio taitaa myös kertoa tuosta adrenaliinin kaipuusta, vai?

Mihin vain voi jäädä koukkuun, myös adrenaliiniin.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 05.02.2014 12:06:00 »

En edes muista milloin viimeksi olisin herännyt painajaisiin.

Minulle riitti yhden kirjan lukeminen 1990-luvun alussa ja painajaiset loppuivat siihen. Kyseessä on Patricia Garfieldin erinomainen teos Luovaan Unennäköön, löytyypi kirjastosta. Siinä esitellään erilaisia unennäkötekniikoita pitkin maailmaa, minä tykkäsin eniten Senoi-kansan tekniikasta ja olen sen jotakuinkin omaksunut. Mutta painajaiset, ne loppuivat ihan ilman mitään työskentelyä, alitajuntani ilmeiseti omaksui ne olennaiset asiat kirjasta kertalukemalla.  Grin
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
LILTSU69
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 8



Profiili
« Vastaus #12 : 23.04.2014 09:09:30 »

näen melkein joka yö unta enkeleistä jotka lentävät taivaaseen tai sinne jonnekkin pois tästä maailmasta. siis näitä unia tulee heti kun nukahdan. seuraavana päivänä teidän että taas on joku kuollut ja niinhän se on ollutkin. sitten juttelen paljon jonkun kanssa unessa mut en millään saa mieleen mitä ollaan juteltu. varsinkin vasta juttelin kolme päivää peräkkäin vaa juteltiin ei muuta mut kun ei mieleen tuu mitä jutleltiin. Sitten olen minäkin  nähnyt unta vauvasta se oli se vauva vain hiljaa ja minä annoin sen pois. sitten juttelen paljon edes menneen äitini kanssa unissa kysyn hältä neuvoja ja vasta näin unta että mun isä äiti ja veljeni ja siskoni kävelivät yhdessä ja huiskuttivat minulle. tämä uni on näkynyt jo jonkun aikaa sitten. tarkoittanee sitä että isäni nukkuu kohta pois. minun unet on kaikki toteutuneet elävässä elämässä. kaikkia asioita en pysty yhdistämään unista elävään elämään mutta kun ne on tapahtunut niin tiedän mitä ne on tarkoittaneet.
tallennettu
vampire
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 16



Profiili
« Vastaus #13 : 24.04.2014 15:38:42 »

minä saan usein unissani ihan tietoisesti päättää mitä teen ja silloin tietysti pyrin pääsemään pois  ahdistavista tilanteista. jos näkee samantyylisiä ahdistavia unia monta kertaa neuvoisin valveilla ollessa vaikka ennen nukkumaan menoa miettimään miten voisi ratkaista unen tilanteen. ratkaisuksi käy ihan mikä tahansa mutta ihanteellista olisi jos ratkaisu saisi unen muuttumaan kivaksi. esimerkiksi joskus näin usein unta että minua ammuttiin.ampuja oli aina mies. tästä keksin että voisin flirttailla miehelle ja saada hänet luopumaan suunnitelmistaan ampua minut. se toimi. en tiedä voisiko tämä toimia muilla mutta minulla ainakin toimii.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: