Minulle itselleni lähes kaikki uneni kuvaavat sen hetkistä henkistä tilaa, alitajuisia pelkoja tms. Näen jännittäviä unia, jopa painajaisia. Olen myöskin nähnyt unen, jossa sen hetkinen elämänkumppanini muuttui piruksi ja alkoi tuhota koko maailmaa, uni oli täynnä pelkoa ja kauhua, lopuksi pakenin unessa laivalla toiseen "maailmaan", merellä alkoi myrskytä valtavasti, laiva upposi, uni loppui siihen, että kelluin pelastusveneessä tietämättä ollenkaan mitä tuleman pitää. Itselleni tämä uni kuvasi hyvin sen hetkistä alitajuista tilaa, en voinut hyvin silloisessa elämässäni. Uskon, että jotkut ihmiset näkevät enneunia, itse näen unia, joita tutkimalla saan selville omia pelkojani. Tuhoavat unet saattavat kertoa vaikkapa siitä, että on pyrkinyt hallitsemaan elämäänsä omalla tahdollaan, ja elämän virtaan heittäytyminen pelottaa. Oma neuvoni on, että pelottavankaan tuntuisia unia ei tarvitse pelätä, pelko ei sinänsä auta mitään. Itse en ole löytänyt unikirjoista omille unilleni selityksiä, uneni symbolikieli on minulle itselleni sopivaa. Ja todellakin, näen aikamoisia unia. Joskus pitää ihan kunnolla pähkäillä, mitä uneni minusta itsestäni itselleni kertovat, joskus tajuan unet vasta myöhemmin. Toki uskon, että muilla voi olla erilaisia kokemuksia unista ja niiden merkityksistä.