Löysin tällaisen mielenkiintoisen Vieraskynä-kolumnin Hesarin sivuilta
KOULUISSA TULISI OPETTAA INTUITION KÄYTTÖÄ
Ongelmia ratkottaessa intuitio tuottaa tietyissä tilanteissa merkittävästi parempia ratkaisuja kuin rationaalinen ajatteluMitä yhteistä on innovatiivisella bisnesajattelulla, työhyvinvoinnilla, matemaattisilla läpimurroilla ja poikkeuksellisella taiteella? Näitä kaikkia yhdistää kyky käyttää ajattelun keskeisenä voimana intuitiota. Valitettavasti intuition käyttöä opetetaan kouluissamme toistaiseksi vain harvoin.
Viimeisten vuosikymmenten tutkimukset ajattelusta ovat muuttaneet kuvaa ihmisestä puhtaasti analyyttisenä ja rationaalisena toimijana. Tiede on osoittanut, että ajattelemme sekä loogisesti että intuitiivisesti. Intuitio on luonnollinen ja välttämätön osa ajattelua. Yhdessä rationaalisen ajattelun kanssa se on erottamaton osa ihmisyyttä.
Intuitiolla tarkoitetaan välitöntä ja ei-tietoista ajattelua. Tutkimukset tieteiden, yritystalouden ja taiteiden alueilta osoittavat, että intuitiolla on suuri merkitys uuden keksimisessä ja innovatiivisten läpimurtojen kehittelyssä. Useat Nobel-palkitut mainitsevat intuition yhtenä tärkeimmistä työkaluistaan.
Ongelmanratkaisua ja matematiikkaa tutkineet ovat pitkään pohtineet, miten vastaus voidaan löytää keskeneräisellä ja riittämättömällä tiedolla. Ratkaisuun ei päästä yksinään rationaalisella päättelyllä, vaikka senkin merkitys on tärkeä.
Intuition ensisijaisuus on havaittu myös ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Tarvitsemme intuitiota toistemme ja jopa itsemme ymmärtämiseen. Sosiaalisen intuition kehittymisessä empatialla on suuri merkitys. Ilman empatiaa yhteisö on tunne-elämältään kylmä ja pahoinvoiva.
Päätöksenteon tutkijat ovat huomanneet, että ongelmia ratkottaessa intuitio tuottaa tietyissä tilanteissa merkittävästi parempia ratkaisuja kuin rationaalinen ajattelu. Intuitiosta on erityisen paljon apua, jos tietoa on joko liian vähän tai liian paljon. Pahimmillaan vallitsee samanaikainen tiedollinen yli- ja alikuorma: tietoa on liikaa, mutta samalla oleellista tietoa puuttuu.
Analyyttinen mieli tukehtuu liian suureen määrään vaihtoehtoja tai nälkiintyy tiedon puutteesta, mutta intuitiivinen ajattelu voi toimia hämmästyttävällä tarkkuudella. Yhä useammat maailman ongelmat ovat juuri tämänkaltaisia: sekavia vyyhtejä, joita päättelevä äly ei yksinään pysty ratkaisemaan.
Intuitiota voidaan kehittää ja opettaa. Taidekasvatuksessa intuition merkitys on ymmärretty jo pitkään. Intuitiivista ajattelua ei kuitenkaan saisi rajata yksin taideaineisiin, vaan sitä tulisi kehittää osana yleisen ajattelun taitoja.
Sekä rationaalinen että intuitiivinen ajattelu tarvitsevat harjoitusta, kehittymistä ja tietoista käyttöönottoa – oppiaineista riippumatta. Ilman intuitiota matematiikka on mekaanista laskentoa ja bisnes pelkkää virheiden välttelyä.
Näitä havaintoja vasten on outoa, ettei intuition käyttöä harjoiteta eikä edes hyväksytä, jolloin sen potentiaali jää hyödyntämättä. Opetus ala-asteelta korkeakouluihin tähtää analyyttisen ja rationaalisen ajattelun kasvattamiseen.
Intuition käyttöä tietoisen päättelyn rinnalla voi harjoittaa määrätietoisesti. Yksinkertaisimmillaan se vaatii hiljentymistä itseensä, mielen ennakkoluulotonta tarkkailua ja nousevien ajatusten erottelemista toisistaan. Näin oppii erottamaan intuitiivisen tiedon vaikkapa peloista, toiveajattelusta tai mielikuvituksesta.
Intuitiota ei kannata jättää taiteilijoiden ja luovien nerojen yksinoikeudeksi: se on jokaisen ulottuvilla oleva avain uuteen, mahdottomaan ja innovatiiviseen.
Suomi voisi toimia innostavana edelläkävijänä intuitiivisen ajattelun liittämisessä kiinteäksi osaksi oppimista ja ongelmien ratkaisemista. Kouluistamme pitäisi valmistua tietoisen ajattelun moniosaajia: empaattisia, analyyttisiä ja intuitiivisia asiantuntijoita. Tällä tavoin saattaa syntyä poikkeuksellista osaamista, jolla ratkaistaan monimutkaistuneen maailman ongelmavyyhtejä parhaalla mahdollisella tavalla.
Samu Mielonen Asta Raami
Kirjoittajat tutkivat intuitiota Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimusprojektissa.Helsingin Sanomat 1.5.2011