Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pop- ja someidolien heprealaisperäiset nimet!  (Luettu 3500 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« : 01.05.2015 09:28:21 »

(Yritän karmeeta valpurijysäriä fiksata suuntaamalla huomion johonkin
muuhun kuin järkyttävään yrjötykseen...)

Embarrassed   Wink

Suomenruotsalaisista nuorisoidoleista (Sara*, Robin, Isac, Benjamin) kolmella neljästä on mitä ilmeisimmin
heprealaisperäinen etunimi.

Sara (Forsberg) - heprea: sara = prinsessa

Isac Elliot (Lundén) - jitsHak = hän nauraa

Wiki: According to the biblical narrative, Abraham fell on his face and laughed when Elohim imparted the news of their son's eventual birth. He laughed because Sarah was past the age of childbearing; both she and Abraham were advanced in age. Later, when Sarah overheard three messengers of the Lord renew the promise, she laughed inwardly for the same reason. Sarah denied laughing when Elohim questioned Abraham about it.[4][5][6]

Benjamin (Peltonen) - binjamin** = son (ben) ?of my days (yamim)?.

* Väittää kyllä puhuvansa paremmin suomea kuin ruotsia...

** Ainakin tosi-tv tähti (TIS) Benjamin Karmin kyljessä olevan tatuoinnin ekan konsonantin (bet = talo) alla näyttäisi
olevan niqqud hireq, jonka äännearvo vastaa latinalaista i-kirjainta. Tuo muutos (ben > bin) johtunee
siitä, että sana on konstruktiomuodossa (tässä possessiivikonstruktio), joka toisinaan poikkeaa absoluuttisesta (tässä ben) muodosta, toisinaan taas ei...

« Viimeksi muokattu: 01.05.2015 10:39:40 kirjoittanut sideman » tallennettu
Ginger86
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #1 : 01.05.2015 10:52:36 »

Itse en niinkään perusta julkkisten tekemisistä, mutta heprealaisperäiset nimet kiinnostavat kyllä! Hassua sinänsä, että aloitit tällaisen ketjun, sillä googlettelin juuri aamulla heprealaisia nimiä tulevan jälkikasvuni nimeämistä silmälläpitäen.
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 01.05.2015 11:44:49 »

Itse en niinkään perusta julkkisten tekemisistä, mutta heprealaisperäiset nimet kiinnostavat kyllä! Hassua sinänsä, että aloitit tällaisen ketjun, sillä googlettelin juuri aamulla heprealaisia nimiä tulevan jälkikasvuni nimeämistä silmälläpitäen.

Taitaa olla kyse meemistä, mikäli olen käsitteen oikein hiffannut.

Itse kiinnostuin heprean opiskelusta muutama vuosi sitten, kun kuulin hepreankielistä
tulkkausta TM-guru MMY'n puheesta. Tosin "aspergertapani" mukaan (ällä latinasta lyseossa*, sanskrit itseopiskeluna)
kiinnostuin lähinnä kielen "kuolleesta" versiosta eli raamatun hepreasta, en niinkään
nykyhepreasta...

Smiley

* Myönnettäköön, että jos olisi tarvinnut suomesta latinaan kääntää, tuskin olisin saanut edes approa... Grin
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: