Mulla on ollu vaan tollasia unihalvauksia, missä on ollu noita hahmoja ja sitä surinaa. Joissain oli että pääsin istumaan ja olin silmät auki, mutta mitään muuta lihasta en pystyny liikuttaan, paitsi ihan "lopussa" riuhtastua itteni liikkeelle, kun sellainen "paniikki" oli korkeimmillaan, eli mitä lähemmäks tää hahmo tuli. Sitten osa on ollu sellasia, missä makaan sängyssä silmät kiinni, mutta ite (mikälieonkaan) kuitenkin leijailin tai olin ihan muualla kämpässä. En minä ainakaan ole koskaan noita kokenut mitenkään että joku henki minua ylivaltaisi. Vaikka ne hahmot olivatkin aika pelottavia, varmaankin siksikin koska ei pysty liikkumaan, niin on aika avuton olo. En kyllä tiedä, että MIKSI ne pelottavina koin... Ne oli kyllä hyytäviä kokemuksia.
Noihin ruumiistairtautumisiin en niinkään oo perehtyny...En niistä tiedä oikeastaan paljoa. Taidan kallistua enempi tieteellisempään puoleen. Jostain muistan lukeneeni, että jotkut tutkijat rinnastavat paniikkihäiriön näihin ilmiöihin. Tiedä sitten.
Mutta mutta. Olen samaa mieltä että ne kortisoliarvot ovat avainasemassa näissä näin.
Vahvasti koen, että oma elämäntilanteeni loi nuo jutut unimaailmaan, jos ei hereillä normi arkielämässä pystynyt/kokenut tekemään mitään, tai oli olosuhteiden vanki, niin alitajunta niitä sitten mylläää eritavoin.
Olin silloin huonossa suhteessa, oli ihmissuhteita joilla oli järkyttävä ylivalta minuun, ylikuormittava työpaikka jne. Oli vähän kuin nurkkaan ajettu olo. Sillä tavalla koen noi "hahmo-unet/unihalvaukset", symboloivan vahvasti omaa silloista elämäntilannettani. Oman powerin luovuttaminen toisille... tai jotain sinne päin...
Pienempänä unissani olen puhunut, ja pieniä matkoja liikuskellut. Kotona asuessani aiheutin joskus sisaruksilleni traumat, kun saatoin mennä niiden sängyn viereen ja jäin vain tuijottamaan niitä. Mutta niistä kerroista en muista mitään. Aikuisiällä ei noita ole ollut.
Nuo yllä kertomani halvausjutut muistan ulkoa. Ehkä se siinä on erona, että ne muistaa ja unissa puhumisia ja liikuskeluja ei muista? Koen ne ihan erillisinä kokemuksina toisistaan. Oon kyllä muutenkin vähän huono muistamaan unia...