MMY:n kirjasta Olemisen tiede, elämisen taito (Science of Being and Art of Living; suomennos: Jussi Yli-Panula)
SBAL Amazonissa(Lisäys)
OMG! Kovakantisena jopa yli 700 dollaria?!Suomennosta ei taida olla enää saatavilla...(Olen sevverta hidas kirjoittaja, että jaan tämä "artikkelin" useampaan osaan...)
Tarkastellessamme Jumalan kahta aspektia - persoonatonta, kaikkiallista, absoluuttista Olemista ja persoonallista, korkeinta olentoa, olemme havainneet, että Jumalan tiedostaminen voi merkitä persoonattoman tai persoonallisen Jumalan tiedostamista. Tarkastelemme Jumalan persoonallisten ja persoonattomien aspektien tiedostamista erikseen, koska persoonattoman Jumalan tiedostaminen tapahtuu luonnollisesti tietoisuuden transsendenttisella tasolla. Mikään relatiivisella alueella ei voi olla kaikkiallista. Relatiivinen merkitsee ajan, tilan ja syysuhteen sitomaa, kun taas kaikkiallinen on vapaa ajasta, paikasta ja syysuhteesta.
Persoonallisen Jumalan tiedostaminen on siten välttämättä inhimillisen havainnon, aistikokemuksen tasolla. Persoonallisen Jumalan tiedostaminen merkitsee, että silmien pitäisi pystyä näkemään tuo korkein henkilö [esim. Vishnun inkarnaatio Krishna??]. Sydämen pitäisi pystyä tuntemaan tuon korkeimman henkilön ominaisuudet. Persoonallisen Jumalan tiedostamisen täytyy tapahtua elämän relatiivisella alueella. Siten persoonattoman Jumalan tiedostaminen tapahtuu transsendenttisessa tietoisuudessa, ja persoonallisen Jumalan tiedostaminen valvetilan tietoisuuden tasolla.
Persoonattoman Jumalan luonnetta tarkastellessamme olemme havainneet, että Se on transsendenttinen, absoluuttinen autuustietoisuus. Sen tajuamiseksi tietoisen mielen pitää transsendoida kaikki relatiivisen kokemuksen rajat ja päästä sen tuolla puolen olevalle alueelle, missä tietoinen mieli jätetään tietoiseksi aivan itsekseen. (Kääntäjällä ollut ilmeisesti melkoisia hankaluuksia tuo lauseen kohdalla? -- sidis). Tämä edellyttää transsendenttisen alueen tajuamista, mikä edellyttää tietoisen mielen saattamista tavanomaiselta kokemisen tasolta kokemisen hienommille tasoille ja sitten relatiivisen kokemuksen hienoimman tason transsendoimista, jotta mieli pääsee tietoisesti olemassaolon transsendenttisella alueelle. Toteamme, kuinka monet menetelmät voisivat mahdollisesti saattaa mielen transsendenttisen Olemisen alueelle.