sideman
|
|
« : 10.08.2020 10:19:08 » |
|
(Kun en nyt muutakaan keksi ajankuluksi, yritän väkertää tästäkin "päättömästä" aiheesta jotakin edes jotenkuten ymmärrettävää...lol!)
Yoga-suutra
Alkuperäinen translitteraatio https://sanskritdocuments.org/doc_yoga/yogasuutra.itx
sattvapuruShayoratyantAsa.nkIrNayoH pratyayAvisheSho bhogaH parArthatvAtsvArthasa.nyamAtpuruShaj~nAnam .. 3\.35..
"Yksinkertaistettu, selkeytetty":
sattva-puruSayor atyanta-asaMkiirNayoH pratyaya-avisheSo bhogaH paraarthatvaat sva-artha-saMyamaat puruSa-jñaanam .. 3\.35..
"Suomalaisittain, ääntämyksenmukaisemmin, osittain hieman epätarkasti":
sattva-purushajoor atjantaasankiirNajoof* pratjajaavisheeshoo bhoogaf paraarthatvaat svaartha-sañjamaat purusha-gjaanam .. 3\.35..
"Paras" (kenties meille maallikoille ymmärrettävin) käännös yogasutrastudy.info -saitilta:
[VH]: Experience is a pratyaya which does not distinguish sattva (guna of brightness, a primary constituent of matter) and purusha – the self - as absolutely unmixed. By sanyama on what exists for its own sake (purusha) distinct from that (sattva) which exists for the other – the knowledge of purusha.
Tuo on sikäli "kiintoisaa" että käsittääksemme jopa TM:n perustekniikka tähtää puruSan eli aatmaan eli (todellisen) Itsen eli Neljännen Tietoisuudentilan, turiiyan, tuntemiseen tai tietoisuuteen (äh...) sen olemassaolosta 24/7 eli ns. Kosmiseen Tietoisuuteen. Luultavasti sañjaman kohdistaminen siihen, että sattvalla, prakRtin hienoimalla aspektilla, ei ole absoluuttisesti yhtään mitään tekemistä (ainakaan saaMkhya-yoga filosofian näkökulmasta) Puhtaan Transsendenttisen Tietoisuuden kaa, nopeuttaa Kosmisen Tietoisuuden kehittymistä, tai sitten ei...
tataH prAtibhashrAvaNavedanAdarshAsvAdavArtA jAyante .. 3\.36..
tataH praatibha-shraavaNa-vedana-aadarsha-aasvaada-vaartaa jaayante .. 3\.36..
tataf praatibha-shraavaNa-veedanaadarshaasvaada-vaartaa dsaajantee ..
Kenties havainnollisin käännös em. saitilta, vaikka vähän "kökkö" (pahimmat mogat korjattu):
[HA]: Thence (From Knowledge Of Purusha) Arises Pratibha (Prescience), Sravana (Supernormal Power Of Hearing), Vedana (Supernormal Power of Touch), Adarsha (Supernormal Power Of Sight), Asvada (Supernormal Power of Taste) And Varta (Supernormal Power of Smell).
Yhentoista maissa illalla Prismasta kotioppäin fillaroidessa, kun aivot saivat mukavasti lisähappea, tuli funtsittua, että miksi "purushan, Puhtaan Tietoisuuden, jne, tunteminen" muuttaa(?) aistit "supernormaaleiksi". Tuli miäleen sellainen analogia, että kun olemme ns. hyvällä tuulella, silloinhan esim. silmitse aivoihin tunkeutuva informaatio näyttää usein rutkasti miellyttävämmältä kuin jos olemme allapäin ja kallella kypärin. Ns. rakastuminen lienee tavan tallaajalle se mielentila jolloin kaikki näyttää ruusuiselta, vaikka ruoka ei kuulemma oikein maistukkaan, ehkä siksi että elimistö pyrkii puhdistautumaan uusien, geenien sukupolvelta toiselle siirtämiseen tarvittaen pakkausten eli tässä tapauksessa ns. vauvojen luomisyritystä varten?? (ehhehehhe...)
MMYhän väittää että purushan hiffaaminen johtaa absoluuttiseen autuuteen, minkä rinnalla jopa ilmeisesti rakastuminen kalpenee kummasti. Tiedä häntä...Jotkut väittävät että valaistumisen perustila, eli juurikin TM:n terminologialla Kosminen Tietoisuus, on todellä flätti kokemus, kun advaita-vedaantan mukaisesti ei vielä ole hiffattu, että yogan prakRtikin on itse asiassa brahma(ni)a, vaikkakin maayaan hunnun peittämää! Eli ainakin väliaikaisesti materiaalinen mualima saattaa menettää sen joskus vähäisenkin kiinnostuksen, mitä mm. Homo sapienkset sitä kohtaan tuntevat (nyt alkaa taas mopo keulia, ja ajatul mennä sekavaksi, lol!)
te samAdhAvupasargA vyutthAne siddhayaH .. 3\.37..)
* ainakin esimerkiksi Rgveedan resitaatiossa visarga (H) ääntyy p:n ja ph:n edellä ähvänä... En ole satavarma koskeeko tuo myös klassisen, "varsinaisen" sanskritin ääntämystä!
|