Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Perinteisen lääketieteen suhtautuminen vaihtoehtohoitoihin  (Luettu 6645 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
tuulenviemää
Kohtuuastroilija
**

Life is a neverending story

Profiili
« : 07.01.2007 17:50:23 »

Aion hakea lääketieteelliseen sekä lukemaan psykologiaa.

Kävi ilmi vain ikävä seikka: Lääkärinä toimiessa ei saisi ilmeisesti harjoittaa kaikkia vaihtoehtohoitoja, esim. reiki. Koska niitä ei ole tieteellisesti osoitettu toimiviksi.
Harjoittaminen vapaa-aikanakaan ei käy, koska lääkäri on aina lääkäri.

Nyt mietinkin että murskautuvatko haaveeni Cry. En voi opikeastaan kuvitella edes lukevani muuksi kuin lääkäriksi/psykiatriksi tai psykologiksi. Mutta vaihtoehtohoidot ovat vieläkin lähempänä sydäntä smitten
Ja koska säännökset koskevat koko terveydenhuoltohenkilöstöä niin veikkaan että psykologeja koskee sama asia.
Haaveilin aina toimivani psykiatrina/psykoterapeuttina, ja lisäksi soveltaisin eri hoitomuotoja vapaa-ajalla. Äh.

Akupunktio on kuuluu kyllä ilmeisesti sallittuihin hoitoihin ja ilmeisesti jotain muutakin ( homeopatia, vyöhyketerapia?)
Mutta reiki ym. ovat täysin huuhaata:(

Jotenkin tuntuu hassulta ettei edes vapaa-ajalla saisi harjoittaa näitä.

Eikös monissa muissa maissa vaihtoehtohoitoja yhdistellä kokoajan perinteiseen?

Mitä olette mieltä yleisesti perinteisen lääketieteen suhtautumisesta vaihtoehtohoitoihin?

Tietääkö joku enemmän asiasta?

tallennettu

aurinkoaspect_conmerkurius  vesimies(1.huone)
askendenttiaspect_conuranus jousimies(1.huone)
kuu          leijona( 8.huone)
marsaspect_convenus   oinas(2.huone)

"Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia"
kooky
Vieras
« Vastaus #1 : 07.01.2007 22:59:23 »

Tässä on ainakin yksi ruotsalainen tieteellinen lääkäri, joka on avartanut näkemystään. olen lukenut hänen kirjaansa ja minusta se on hyvä.

http://www.ehdin.com/Suomi.html
http://ehdin.com/

Onnea sinulle lääkäriksi tai psykiatriksi tulemiseen, minusta on hienoa että sinne alalle menee ihmiset joilla on oikeasti kutsumus (eikä pelkästään hyväpalkkainen ala arvostettu asema mielessä). Lääkärin työ on varmaan raskastakin...

mutta siis: Olen avunhakijana kärsinyt siitä, koska lääkäreille ja psykologeille tosiaankaan ei voi puhua asioista, jotka ei kuulu heille sallittuihin aiheisiin, siis tieteellisen ihmiskuvan piiriin.

Näitä asioita kuitenkin on.

Lääkärille tai psykologille on vaikea mennä puhumaan sekoitetuista chakroista, kundaliinista tai reikistä...koska näitä asioita ei heille ole olemassa. Undecided Nämä asiat kuitenkin on olemassa, ja niiden kokeminen näköjään tulee yhä yleisemmäksi ja yleisemmäksi....huomaahan sen jo siitä, kuinka paljon asioista jo puhutaan ja kuinka suosittua vaikkapa reiki on.

entä jos menee hakemaan vaikka apua siihen, että on saanut asiantuntematonta (huonoa)reikihoitoa joka on sekoittanut tai villiinnyttänyt oman systeemin (chakrat?) täysin (mulle on näin käynyt aikoinaan)

tälläisiä asioita on olemassa, mutta syntyy kuilu, kun lääkäreille ei voi puhua "energioista"....eikä mistään mikä ei ole tieteen piirissä. tuntuu että hoitaja ja avunhakija ei kohtaa näissä asioissa.

saa nähdä miten asiat kehittyy tulevaisuudessa...toivoisi siis, että "tiede" tekisi tutkimuksia aiheesta "vaihtoehtohoidot", niin sittenhän saataisiin todistettua sekin aihe tieteellisesti  :Smiley

toinen asia on taas tämä aihe alla olevassa linkissä, raskasta juttua mielenterveyden lääkehoidon puolelta:

http://www.tukiasema.net/keskustelu/show.asp?id=27001&c=245&p=1&pm=1

« Viimeksi muokattu: 07.01.2007 23:06:44 kirjoittanut sign9 » tallennettu
Irish
Vieras
« Vastaus #2 : 07.01.2007 23:14:10 »

tuulenviemää  Smiley

Minä opiskelen sairaanhoitajaksi ja painin samojen asioiden kanssa. Koulussa opetetaan että fyysiset ongelmat johtuu fyysisistä syistä (mitä nyt jonkin verran länsimainen lääketiedekin uskoo psykosomaattisiin oireisiin, mutta sekin on niin pieni pintaraapaisu ihmisestä fyysis-psyykkis-henkisenä kokonaisuutena..).

En usko että opiskelusi lääkiksessä menisi hukkaan ja ettetkö aikanasi voisi toteuttaa ammattisia jollakin tapaa henkisemmistä näkökohdista.

Jotenkin minulla on vahva usko siihen, että maailma on avautumassa. Suomi tulee perässä esim. Keski-Eurooppaan nähden, jossa on homeopatialla yms. jo aika suuri jalansija. Mutta perässä tullaan!

Meitä on paljon, varmasti paljon enemmän kuin tiedetään, siis tarkoitan "meillä" meitä, jotka opiskelevat länsimaiseen lääketieteeseen perustuvia ammatteja, mutta jotka kuitenkin "haluavat enemmän". Se voi tarkoittaa vain yhtä asiaa: lopulta rohkeat ihmiset alkavat puhua, puhua ja puhua. Tavalliset ihmiset alkavat myös puhua tyytymättömyydestään lääketieteen suppeaan näkökulmaan.

Meillä on avaimet muutokseen! Pikku G:n sanoin, me olemme tulevaisuus!  Wink Ei siis hätää.. Asioille tehdään vielä jotain. Vastuu on meillä. Tarvitsemme vain uskoa ja rohkeutta olla "herättelijöitä" ja kohdata kohu mikä siitä "herättelystä" tulee.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 07.01.2007 23:15:10 »

Hei Tuulenviemää!

Kun olen jo pitkää matkaa kulkenut, niin totean yhden asian varmaksi: Elämme hyvin muuttuvaista aikaa.

Joten sinuna lähtisin kyllä opiskelemaan jompaa kumpaa, sitä mikä todella vetää puoleensa.
Se on kuitenkin aika pitkä opiskeluaika. Ja kun itse asian tietää, on helpompi tarttua kiinni myös sen heikkouksiin ja tuoda mukaan uutta. Elämme niin suurten muutosten aikaa, ettemme arvaakaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Uskoisin myös, että monet lääkärit ja hoitajat ovat tutustuneet vaihtoehtohoitoihin ainakin tiedon ja ymmärtämyksen näkökulmasta, vaikka eiväthän he voi sitä mainostaa. Emme kuitenkaan elä enää inkvisition aikaa.

Wilma Luule (jos et ole lukenut, niin tutustu) kirjoitti, että kun pitkän lääkärikautensa päätteeksi sai potkut virastaan, oli se samalla myös onnenpotku. Siitä lähtien hän vasta alkoikin toimimaan ja niitti mainetta.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
tuulenviemää
Kohtuuastroilija
**

Life is a neverending story

Profiili
« Vastaus #4 : 08.01.2007 00:50:13 »

Kiitos kannustuksestanne smitten
Itsekkin olen samoja asioita miettinyt, että varmasti kokoajan kehittyvässä maailmassa palaset alkavat loksahdella paikoilleen, ja nämä hoitomuodot alkavat sulautua.

Ehkäpä voisin olla itse osanen tätä prosessia, ja tuoda oman näkökulmani asioihin Smiley

Nyt pitää vain alkaa panostaa täydellä teholla sisäänpääsyyn, kovan työn, positiivisten ajatusten ja reikin avulla smitten
tallennettu

aurinkoaspect_conmerkurius  vesimies(1.huone)
askendenttiaspect_conuranus jousimies(1.huone)
kuu          leijona( 8.huone)
marsaspect_convenus   oinas(2.huone)

"Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia"
Jasca
Vieras
« Vastaus #5 : 08.01.2007 12:58:32 »

Eikun menoksi vaan sinne minne sydän halajaa. Esmiralda on oikeassa siinä, että maailma muuttuu koko ajan ja toisaalta siihen tarvitaan myös muutoksen tekijöitä. Itse tunnen kaksi psykologia, jotka ovat pesunkestäviä huuhaita. Kumpikaan ei tosiaan pysty sotkemaan huuhaata työhönsä, mutta ovat varmasti alansa parasta A-luokkaa. Jos itse tarvitsisin psykologin palveluja, en miettisi kahta kertaa minne menisin. Tarvitaan vielä lisää samanlaisia psykologeja ja lekureita, joten kipin kapin tenttikirjoja lukemaan.   Smiley
tallennettu
Viitasammakko
Kohtuuastroilija
**

KROAAK!

Profiili
« Vastaus #6 : 12.01.2007 10:43:26 »

Samaa mieltä olen edellisten kanssa!!  Cheesy Opiskele ihmeessä lääketiedettä, jos se kiinnostaa. Vaihtoehtoisiin asioihin tutustuneita lääkäreitä tarvitaan ihan hirveästi. Ja totta, kuka tietää, vaikka tulevaisuudessa muututtaisiin suopeammiksi sitä kohtaan, että tavallinenkin lääkäri voi neuvoa potilastaan "huuhaa"jutuissa.  Wink Minua itseäni ärsytti, kun aloitin masennuslääkkeen, joka jo toisena päivänä aiheutti oksentelua ja kaamean paniikkikohtauksen sekä depersonalisaation (olonsa tunteminen vieraaksi ja epätodelliseksi). Lääke jäi siihen, kunnes luin netistä että joku on saanut B-vitamiinista lievitystä sivuvaikutuksiin. Kokeilin uusiksi vitamiinin kanssa, eikä tullut enää yhtä pahoja oireita! En vieläkään ole oma itseni ja paniikin tunnetta on, mutta ehkä se menee ohi ajan kanssa. Kuitenkin, kyllä ärsytti kun psykiatrini ei uskonut B-vitamiini -juttua. "Kyllä se oli joku muu silloin", hän totesi kuivasti. *murinaa*  knuppel2 Eikä vitamiinit edes ole huuhaata! Niin että onnea sinulle matkaan, Tuulenviemää!  smitten

tallennettu

Vesimies saavuttaa aina päämääränsä, vaikkakin usein mutkan kautta.
*yildirim*
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 12.01.2007 11:10:00 »

samaa mieltä muiden kaa sinne lääkkiksee vaan...eiköhän me ihmiset olla ennenmin tai myöhemmin sen verran suvaitsevaisempia että voit käyttää molempia taitoja yhdessä tai erikseen...
tallennettu

Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 12.01.2007 11:32:24 »

Jepjep  Wink

Olen täysin samoilla linjoilla - elikkäs tuolla perinteisen lääketieteen puolella sitä vasta huuhaaporukkaa tarvitaankin!

Sitten sinulla on mahdollisuus vaikuttaa perinteisten ja täydentävien hoitomuotojen yhdistymiseen että ihmisten kokonaisvaltainen hoito olisi jonakin päivänä mahdollista ihan saman katon alta  smitten
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #9 : 12.01.2007 12:20:29 »

Olisi kiva, että vaihtoehtoiset hoidot ja tieteellinen lääketiede voisivat yhdistyä, niin että vaihtoehtoisuudesta tulisi jotenkin virallista ja se olis päivänvalossa.

Niitä aloja voisi sitten opiskella valvotummin ja myös palvelun saajalla olisi turva siitä, että hän voi vaatia asiantuntevaa hoitoa.

Nyt tällähetkellä kun tälläistä turvaa ei ole, jos yksityishenkilö saa vaihtoehtohoitoa toiselta yksityishenkilöltä, ja hoitaja sattuu olemaan "puoskari".

muokkaus...joo, Elektra sanoikin tuon saman asian tuossa alussa...
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: