Ei tällä asialla ole mitään tekemistä leffan kanssa. Leffassa oli kysymys myrskystä, ja nyt on kysymys Golfvirrasta.
Ei vielä ole hätätila, mutta se yleensä tulee aina äkkiä ja arvaamatta.
Eikä osata varautua ja ollaan avuttomia, ja todella haavoittuvia, yllättävän tilanteen sattuessa. Sen todisti taas "Nokia mokian" vesijuttukin.
Mielestäni jotain jäämeren tilasta kertoo se, että jäätyminen alkoi rajuna syksyllä Alaskan ja Venäjän välisellä alueella makea vesi jäätyy paljon nopeammin kuin suolainen.
Se että avovettä on tällä hetkellä enemmän mitä koskaan Huippuvuorten ja Novaja Zemljan alueella kertoo vain sen että makeaa lämminnyttä vettä on todella paljon jäämeressä, ja lisää tulee niin kauan kun lämmin Golfvirta kestää makean veden vaikutusta pysähtymättä ja sulattaa lisää. Ilmeisesti pienet Golfvirran haarakkeet Siperian itäiselle pohjoisrannikolle ovat jo pysähtyneet, koska jäätyi niin rajusti ja äkkiä.
Helsingin pakkasennätys on vain- 34,3°C vuonna -87 ja silloin elettiin riskirajoilla eteläSuomen kaupungeissa.
Paljon putkia jäätyi, ja muita vahinkoja tuli.
Minä olen vuonna -99 kokenut Sallassa -54°C (ei tunnusteta viralliseksi pakkas ennätykseksi) Ja ulkona liikkuessa tuntui ihan kuin kuolema kulkisi vierellä, ja odotti että tekisi jonkun virheen.
P**K**e mulla on ikävä tunne että tulevana vuonna tapahtuu jotain.
Miten h**e**s*ä ihmisten käy jos tulee eteläSuomeen -60°C
Vesijohdot jäätyy, sähköt loppuu, liikenne ei kulje ja lämmitykset hajoaa eteläSuomen kaupungeissa.
P**k**e silloin kuolee ihmisiä, ja paljon, ja jos näin käy, käy etelä Euroopassa vielä pahemmin, koska siellä ei ole minkäänlaista käsitystä eikä varustusta -20°C - -30°C pakkasien varalle. :
New York on samalla korkeudella kuin Madrid. ja "Nykissä" käydään talvisin normaalisti -30°C rajoilla.
Ainoa selviytymismahdollisuus on Suomessa ihmisillä jotka asuvat puulla lämmitettävässä omakotitalossa, jos "holotna" tulee.
P.S. Ainoa toivo on että Golfvirta häiriintyisi kesällä, niin ihmiset voisivat ja ehtisivät pistää lapikasta toisen eteen puu lämmitteisiin taloihin, tai pitkälle etelän suuntaan.
Etelä Eurooppa ei riitä, siellä on surkeat talviasuttavat asunnot.
Alla kuva, mihin Suomi sijoittuu Grönlannissa ja Alaskassa ja siellä on talvisin normaalisti usein -60°C Helsingin korkeudella keskitalvella.
http://i135.photobucket.com/albums/q132/Kuksa/Suomisijoittuu.jpg