Luin suht. "epävarmasta" lähteestä väitteen, että ensi viikolla (18) peräti
16 000 veda-paNDiittia aloittaisi yajñain (yajña) suorittamisen.
*JOS* tuo pitää paikkaansa, se lienee mainiohko tilaisuus todentaa,
onko noin suurella paNDiittiryhmällä peräti maailmanlaajuinen positiivinen
vaikutus.
Niin karsealta kuin se saattaakin kuulostaa, muuan yksiselitteisimmistä
positiivisten trendien indikaattoreista on pörssikurssit. Kun jengi on
positiivisissa fiilareissa, ne alkaa yltiöoptimistisesti uskoa pörssikurssien
nousuun. Noh, tällä hetkellä varaa nousuun lieneekin jonnin verran ilman,
että syntyy sen suurempaa ns. kuplaa, joka sitten särkyy pörssikurssien
äkillisenä romahtamisena.
Tässä esimerkki siitä millaista yajña (nykyään suosituin lausuntatapa lienee 'jagja',
tahi jopa 'jagia') voisi olla. Teksti lienee enimmäkseen Rgvedan ns. puruSa-suuktasta
(Rgveda X 90):
http://streaming.mou.org/Archives/Vedic_Pandits_videos/NEWSLETTER/April_12_2009/Seuraava pätkä alkaa noin 25 sekunnin kohdalta:
tasmaad yaj~naat sarvahutaH sambhR^itam pR^iShadaajyam |
pashuun taaMsh cakre vaayavyaan aaraNyaan graamyaash ca ye
tasmaad yaj~naat sarvahuta R^icaH saamaani jaj~nire |
ChandaaMsi jaj~nire tasmaad yajus tasmaad ajaayata ||
tasmaad ashvaa ajaayanta ye ke cobhayaadataH |
gaavo ha jaj~nire tasmaat tasmaaj jaataa ajaavayaH
puruSa-suukta:
sa\`hasra\'shiirShaa\` puru\'ShaH sahasraa\`kShaH sa\`hasra\'paat |\\
sa bhuumiM\' vi\`shvato\' vR^i\`tvaaty a\'tiShThad dashaa~Ngu\`lam || \EN{10}{090}{01} \\
puru\'Sha e\`vedaM sarvaM\` yad bhuu\`taM yac ca\` bhavya\'m |\\
u\`taamR^i\'ta\`tvasyeshaa\'no\` yad anne\'naati\`roha\'ti || \EN{10}{090}{02} \\
e\`taavaa\'n asya mahi\`maato\` jyaayaaM\'sh ca\` puuru\'ShaH |\\
paado\' .asya\` vishvaa\' bhuu\`taani\' tri\`paad a\'syaa\`mR^itaM\' di\`vi || \EN{10}{090}{03} \\
tri\`paad uu\`rdhva ud ai\`t puru\'ShaH\` paado\' .asye\`haabha\'va\`t punaH\' |\\
tato\` viShva\`~N vy akraamat saashanaanasha\`ne a\`bhi || \EN{10}{090}{04} \\
tasmaa\'d vi\`raaL a\'jaayata vi\`raajo\` adhi\` puuru\'ShaH |\\
sa jaa\`to aty a\'ricyata pa\`shcaad bhuumi\`m atho\' pu\`raH || \EN{10}{090}{05} \\
yat puru\'SheNa ha\`viShaa\' de\`vaa ya\`j~nam ata\'nvata |\\
va\`sa\`nto a\'syaasii\`d aajyaM\' grii\`Shma i\`dhmaH sha\`rad dha\`viH || \EN{10}{090}{06} \\
taM ya\`j~nam ba\`rhiShi\` praukSha\`n puru\'ShaM jaa\`tam a\'gra\`taH |\\
tena\' de\`vaa a\'yajanta saa\`dhyaa R^iSha\'yash ca\` ye || \EN{10}{090}{07} \\
tasmaa\'d ya\`j~naat sa\'rva\`hutaH\` sambhR^i\'tam pR^iShadaa\`jyam |\\
pa\`shuun taaMsh ca\'kre vaaya\`vyaan aara\`Nyaan graa\`myaash ca\` ye || \EN{10}{090}{08} \\
tasmaa\'d ya\`j~naat sa\'rva\`huta\` R^icaH\` saamaa\'ni jaj~nire |\\
ChandaaM\'si jaj~nire\` tasmaa\`d yaju\`s tasmaa\'d ajaayata || \EN{10}{090}{09} \\
tasmaa\`d ashvaa\' ajaayanta\` ye ke co\'bha\`yaada\'taH |\\
gaavo\' ha jaj~nire\` tasmaa\`t tasmaa\'j jaa\`taa a\'jaa\`vayaH\' || \EN{10}{090}{10} \\
yat puru\'ShaM\` vy ada\'dhuH kati\`dhaa vy akalpayan |\\
mukhaM\` kim a\'sya\` kau baa\`huu kaa uu\`ruu paadaa\' ucyete || \EN{10}{090}{11} \\
braa\`hma\`No .asya\` mukha\'m aasiid baa\`huu raa\'ja\`nyaH kR^i\`taH |\\
uu\`ruu tad a\'sya\` yad vaishyaH\' pa\`dbhyaaM shuu\`dro a\'jaayata || \EN{10}{090}{12} \\
ca\`ndramaa\` mana\'so jaa\`tash cakShoH\` suuryo\' ajaayata |\\
mukhaa\`d indra\'sh caa\`gnish ca\' praa\`Naad vaa\`yur a\'jaayata || \EN{10}{090}{13} \\
naabhyaa\' aasiid a\`ntari\'kShaM shii\`rShNo dyauH sam a\'vartata |\\
pa\`dbhyaam bhuumi\`r dishaH\` shrotraa\`t tathaa\' lo\`kaa\m+ a\'kalpayan || \EN{10}{090}{14} \\
sa\`ptaasyaa\'san pari\`dhaya\`s triH sa\`pta sa\`midhaH\' kR^i\`taaH |\\
de\`vaa yad ya\`j~naM ta\'nvaa\`naa aba\'dhna\`n puru\'Sham pa\`shum || \EN{10}{090}{15} \\
ya\`j~nena\' ya\`j~nam a\'yajanta de\`vaas taani\` dharmaa\'Ni pratha\`maany aa\'san |\\
te ha\` naaka\'m mahi\`maanaH\' sacanta\` yatra\` puurve\' saa\`dhyaaH santi\' de\`vaaH || \EN{10}{090}{16} \\