http://www.minaolen.com/lehti/rainbow.htmhttp://www.aikakaus.fi/al_koulussa/artikkelipankki/aiti_maa.htmhttp://www.melnworld.com/suomeksi/uskonnot.php3?id=1http://jumalasuomi.tripod.com/vanhin.htmNykyaikaisessa, teknologian dominoimassa, ajattelussa puhutaan toisin käsittein. Maa-planeettaa ympäröi biosfääri, hiili- ja happiatomien peliä hyväksikäyttävälle elämälle sopiva vyöhyke. 1970-luvulla amerikkalainen kemisti James Lovelock oivalsi, että biosfäärin ilmiöitä, eläinten ja kasvien aineenvaihduntaa, ja ilmakehän muutoksia, voi tarkastella kokonaisuutena käyttäen työhypoteesina sen olettamista yhdeksi universaaliksi organismiksi, jonka aineenvaihduntaa siis tutkitaan. Tämä ajatusmalli sai pian Gaia-hypoteesin nimen, Kreikan helleenejä edeltäneen kansan jumalattaren mukaan.
Ajatusmalli sisältää senkin oivalluksen, että biosfääri voi kuolla kuten mikä tahansa eliö, jos sen aineenvaihdunta häiriytyy tai sen elimistöön joutuu liikaa vieraita vahingollisia kemikaaleja. Ei tarvinne korostaa, että ympäristön tilasta huolestuneet ottivat Gaia-hypoteesin innolla vastaan.
Ennenkuin tarkastelemme Gaia-ajatusmallia, palaamme erääseen vanhimmista uskonnollisista koristekuvioista, kaksoiskierteeseen. Kaksi viivaa tai nauhaa polveilee toisiaan kiertäen. Suomalaisille varsin tuttu rautakautisista esineistä. Tätä kuviota on käytetty elämän symbolina, ja siinä käytössä sen on tänäkin päivänä: DNA-molekyylin malli. Sattumaa tai ennakkoaavistusta, emme puutu siihen. Gaia-kokonaiskuvan mukainen globaali kokonaisorganismi-ajatus on sekin "aavistettu": Käsitys Maa-Jumalattaresta koko luonnon elämää ylläpitävänä, tuhoavana ja uudistavana voimana. Maailmassa ei liene kolkkaa, jossa tämä ajatus ei ole sisältynyt vanhimpiin uskontoihin.
Gaia-ajatusmalli sisältää sen minkä tiedämme tieteen kautta planeetan tilasta. Vanha uskonto on esittänyt tämän saman asian toisin sanoin: Luonto huolehtii meistä jos me huolehdimme siitä: Jumalatar = Luonnon elämää synnyttävä ja uudistava voima; Kaikki kuolee ja palaa takaisin elämän kiertoon; Luontoa on hyödynnettävä syömällä "korkoa", ei "pääomaa", ja sen tuottoa on lisättävä. Tämä ajattelutapa ei jätä tilaa lyhytnäköisyydelle ja itsekkyydelle.
Kristillis-jehovalainen ajattelu on täysin vastakkaista: Luonto ja eläimet on annettu ihmiselle, luomakunnan herralle. Käytä ja hallitse! Ihmisen ei tarvitse huolehtia jatkuvuudesta eikä uusiutumisesta, vaan kun entinen alue on kaluttu, Jhwe johdattaa uuteen luvattuun maahan, jonka saa rosvota. Tämä on heinäsirkkojen ja paimentolaisten ajattelua, ja jos tarkastellaan nykyistä teollista tuotantotapaa, se on noudattanut Jhwen neuvoa pilkulleen. Siksi maailma onkin haudan partaalla.
Alussa, paleoliittisen ajan alkuhämärässä, näemme tietoisuuteen heräävän ihmisen hahmottavan mielessään kuvaa elämää luovasta, tuhoavasta ja uudistavasta voimasta, jonka hän yhdisti naiseen uuden ihmiselämän maailmaansaattajana. Tämä asettamus on kestänyt ja säilynyt kaikkien uskonnollisten murrosten läpi, vaikkakin välillä syrjään työnnettynä ja torjuttuna, mutta ei unohdettuna. Tänään ihmiskunnan tulevaisuutta koskeva pohdiskelu on löytänyt samat jalansijat, joista lähdettiin liikkeelle kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Alku ja loppu.
**
Hovioikeus: Äiti Maa on syyllinen
Toimittaja: toimitus | 27.01.2005 | Ei lukijakirjeitä
(TURPAKÄRÄJÄT) Kansakuntaa kohahduttanut oikeudenkäynti Äiti Maata vastaan on jäänyt ilman uutta käännettä. Helsingin hovioikeus vahvisti käräjäoikeuden päätöksen, jonka mukaan Äiti Maa on syyllinen valokuvaajan kompurointiin syvällä Puolen Hehtaarin Metsässä syksyllä 2001.
Pitkän linjan lintubongari Harri Kaakkurinkalastaja nosti tuolloin kanteen vaatien yli puolen miljoonan euron korvauksia henkisestä kivusta, särystä ja yleisestä vitutuksesta. “Kyllä se kova, kova paikka olisi ollut monelle. Ei tätä toivo kenellekään. Olin siinä juuri lähdössä kotiin, kun huomasin jotain ruskeaa jalkani juuressa, mutta liian myöhään. Siihen minä kompastuin, männyn juureen. Mukkelismakkelis. Suorilta sairaalaan, melkein kuulemma halvaannuin. Viimeksi kuusi vuotta sitten siellä käydessäni juurta ei varmasti ollut siinä, joten minusta on vähintään oikeutettua jonkun lähteä ajamaan tätä asiaa. Kuulin, että siellä olisi lapsiakin joskus leikkinyt”, Kaakkurinkalastaja tilittää.
Silloiset turpakäräjät päättivät asiasta kantajan hyväksi. Puolen miljoonan euron kipurahat langetettiin Tanskan valtion maksettavaksi Äiti Maan ajauduttua henkilökohtaiseen konkurssiin. Korvaukset muunnettiin yhteiskuntapalveluksi, jota Äiti Maa suorittaa antamalla hävittää yli 300 000 hehtaaria sademetsää vuodessa perinteisen 160 000 hehtaarin sijaan. “Katotaan kuka nauraa perkele viimeisenä…”, nyyhkytti maaemo käräjien päätyttyä.