Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Suomi ja Suomalaisuus Tänään  (Luettu 14331 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #15 : 26.04.2010 00:06:57 »

no, mitä minun mielessä ei pitäisi Suomessa tehdä:

-sulkea kirjastoja

-ottaa rahoja pois perusopetukselta ja kasvattaa luokkakokoja

-tehdä korkeakoulutusta maksulliseksi ja bisnekseksi.

Suomessa on parasta ollut kaikille avoin koulutus ja se, että mistä tahansa yhteiskuntaluokasta tulevalla lapsella ja nuorella on edes mahdollisuus kouluttautua ja ponnistaa parempiin oloihin.

En tiedä, missä itse olisin, jos suomessa olisi koulumaksut. varmaan minulla olisi aika kurja kohtalo.

niin monesta asiasta olen kiitollinen niille ihmisille, joilta olen saanut opetusta ja terveydenhuoltoa elämäni aikana. etenkin lapsena ja nuorena.

tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #16 : 26.04.2010 00:08:48 »

Jos Suomi ei pysty pitämään omistaan huolta niin asia täytyy ratkaista. Se ei mielestäni tosin ole mikään syy vihata ulkomaalaisia. Aina täytyy muistaa, että olemme itsekin joillekin niitä muukalaisia, joten miksi suhtautua itse muukalaisiin vihamielisesti?

No mä en taas vihaa tiettyjä mainitsemiani kansanryhmiä siksi, että koin kodittomuuden Suomessa,
-heillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa-
vaan kyllä mä vihaan ihan puhtaasti sen vuoksi suomalaista järjestelmää ja suomalaisia,
jotka sen järjestelmän on luoneet, että tavallisen työssäkäyvän sinkkuihmisen
on vaikea saada asuntoa ilman lasta ja jos saa, niin siihen pitää tyytyä,
vaikka se olisi homeinen, vikoja ja ryömiviä hyönteisiä täynnä ja kenkälaaikon kokoinen
ja maksasisi suuren osan palkasta ja kuulisit naapurisi pieraisun kaupanpäälle. Cheesy

Mä olen rasisti  :Smiley ja no niin, "rasisti" mainitsemiani ryhmiä kohtaan taas maailman rauhan
puitteiden puolesta, koska olen yrittänyt ymmärtää, millä tätä nykyistä maailman järjestystä
luodaan ja tullut huomanneeksi, ketkä siellä provisointipuolella ja toisin ovat,
joko pelolla tai rahalla -tai molemmilla.  Wink
tallennettu
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #17 : 26.04.2010 00:10:26 »

Tosiaan oman ikäisteni keskuudessa rasismi tuntuu olevan erityisen suosittua tai sitten vain ne piirit joiden keskellä olen kasvanut ovat sellaisia. Kaikilla kaulassa suomileijonakorut, skinhead ulkonäkö, kaljaa kuluu joka arkipäivä ja vihataan venäläisiä, vähänkin tummempiihoisia ja ruotsalaisia. Ihoon on tatuoituna jotain erittäin isänmaallista ja facebookissa liitytään kaikista rasistisimpiin yhteisöihin mitä löytyy. Viikonloppuna käydään vähän hakkaamassa ryssiä, kun sehän on niin kiva tapella. Että sellainen tuo minun synnyinseutuni. Että olen kyllä saanut nähdä sitä rasismia aivan tarpeeksi elämäni aikana ja en oikein usko, että sillä mitään hyvää saavutetaan.

Voin sanoa, että en ole kauhean kotoisaksi oloani kokenut, kun liian monista ihmisistä aina paljastuu noita rasistisia piirteitä ja sitten se homofobia. Baah, että niin, minulla nämä asiat ovat olleet aika lähellä termiä suomalaisuus, silä ihmiset jotka näitä arvoja korostavat ovat poikkeuksetta olleet omasta mielestään erittäin isänmaallisia ja ihannoineet Suomen sotia.

En siis väitä todellakaan, että kaikki suomalaiset olisivat tälläisiä. Liian moni vain käyttää elämäänsä rasististen arvojen toteuttamiseen arjessaan, enkä itse halua olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa. Niin kuin sanoin, voin fyysisesti erittäin huonosti jos joudun liikaa olemaan kosketuksissa kyseisten ihmisten ja heidän asenteidensa kanssa, enkä liiemmin vanhasta kaupungistani pidäkään juuri sen takia.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2010 00:12:04 kirjoittanut Ratkaisu » tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Asterix
Vieras
« Vastaus #18 : 26.04.2010 00:18:48 »

Tosiaan oman ikäisteni keskuudessa rasismi tuntuu olevan erityisen suosittua tai sitten vain ne piirit joiden keskellä olen kasvanut ovat sellaisia. Kaikilla kaulassa suomileijonakorut, skinhead ulkonäkö, kaljaa kuluu joka arkipäivä ja vihataan venäläisiä, vähänkin tummempiihoisia ja ruotsalaisia. Ihoon on tatuoituna jotain erittäin isänmaallista ja facebookissa liitytään kaikista rasistisimpiin yhteisöihin mitä löytyy. Viikonloppuna käydään vähän hakkaamassa ryssiä, kun sehän on niin kiva tapella. Että sellainen tuo minun synnyinseutuni. Että olen kyllä saanut nähdä sitä rasismia aivan tarpeeksi elämäni aikana ja en oikein usko, että sillä mitään hyvää saavutetaan.

Voin sanoa, että en ole kauhean kotoisaksi oloani kokenut, kun liian monista ihmisistä aina paljastuu noita rasistisia piirteitä ja sitten se homofobia. Baah, että niin, minulla nämä asiat ovat olleet aika lähellä termiä suomalaisuus, silä ihmiset jotka näitä arvoja korostavat ovat poikkeuksetta olleet omasta mielestään erittäin isänmaallisia ja ihannoineet Suomen sotia.

En siis väitä todellakaan, että kaikki suomalaiset olisivat tälläisiä. Liian moni vain käyttää elämäänsä rasististen arvojen toteuttamiseen arjessaan, enkä itse halua olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa. Niin kuin sanoin, voin fyysisesti erittäin huonosti jos joudun liikaa olemaan kosketuksissa kyseisten ihmisten ja heidän asenteidensa kanssa, enkä liiemmin vanhasta kaupungistani pidäkään juuri sen takia.

Sinänsä ironista, että nuo mainitsemasi asiat ovat juuri niitä,
miksi suomalaisia taas vihataan muualla.  Cheesy

Ja kysymyshän käsitteellä "muualla" ja "muut" ei sisällä tummaihoisia,
turkkilaisia tai Afrikan kasvatteja, vaan ihan muita Eurooppalaisia,
mutta sama kait tuo (noille) suomalaisille on, onko se ranskalainen, itävaltalainen,
italialainen vai n*ekeri tai rättipää partanaama? Grin 2funny
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #19 : 26.04.2010 00:21:28 »

Ratkaisulle:

jooh, ymmärrän hyvin, jos joudut olemaan tuollaisessa seurassa :Smiley siis, vaikka he eivät olisi parhaita kavereitasi, niin sellaisessa seurassa muuten.

Minun kaveripiiriin ei kyseisen laisia ihmisiä kuulu.

Silloin kun olin vielä teini enkä voinut valita piirejäni, luultavasti vastaavat pilottitakit oli niitä jotka hakkasivat minuakin, vaikka olenkin vaaleaihoinen sinisilmäinen...fyysisesti.

minulle kun ihminen ei ole pelkkä kehonsa, mutta enpä kehon merkitystä yhtään väheksykään.

edit. siis yhä sitä korostan että olen esim. hyvin hetero ja 100% Individualisti, niin homot ei minua mitenkään haittaa, jälleen, niin kauan kun en tarvitse itsepuolustusta Grin
« Viimeksi muokattu: 26.04.2010 00:24:12 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #20 : 26.04.2010 00:26:27 »

Niin no, tosiaan tuo on vain yksi siivu käsitteestä suomalaisuus, mutta ehkäpä palaan niihin positiivisiinkin puoliin myöhemmin. En ehkä halua enää tästä rasismi asiasta paasata, kun en sillä saa aikaan muuta kuin huonoja viboja tänne, vaikka tarkoitukseni ehkä olisikin ihan hyvä. Voisin ehkä vastapainoksi sanoa myös sen, että olen elämäni aikana tavannut myös erittäin valveutuneita ja välittäviä suomalaisia, jotka jaksavat katsoa muutakin kuin omaa napaansa. Valitettavastihan vain on niin, että ne negatiiviset asiat tulevat aika usein ensimmäisenä mieleen. Enkä siis sano, että en ymmärrä rasismia, sillä ymmärrän kyllä mielestäni varsin hyvin mistä se tulee ja miksi, mutta en tosiaan itse samaistu siihen ollenkaan enkä koe sitä järkeväksi oli kyse sitten niistä uskonnoista tai kansakunnista.

Niin tosiaan, ei minun onneksi enää tarvitse noiden piirien vaikutuksen alaisuudessa olla, kun sieltä kerran lähdin.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #21 : 26.04.2010 00:31:29 »

Smiley

asioilla on monet puolensa.

mutta koko 'rasismi' aihe, on minulle, Ratkaisun tyyliä lainaten, aika Baah. :Smiley

siis olen jo aika lopen kyllästynyt ko. aiheeseen, ei johtuen tästä keskustelusta vaan eletystä elämästäni.

en edes jaksa enää alkaa korostetusti tekemään tiettäväksi yksilötasolla sitä, että en ole rasisti, jos minuun joku haluaa sellaisen leiman heijastaa, niin omapa on ongelmansa Smiley

vedin tän linjan jo netissäkin toisaalla, en jaksa enää alleviivata sitä ennakkoluuloja kohtaan 'tuo on varmasti rasisti, koska se on etnisesti tuon näköinen'

rasismia sekin Wink satun olemaan aika 'valkoisen' näköinen, mutta olisi rasismia syyttää minua rasismista sen takia! siis olen ihan vakavissani.

mutta siis SUOMALAISUUS ja SUOMI TÄNÄÄN.

Jos unohtaa suomalaisten ihonvärien ja hiustenvärien skaalan, niin mitä täällä voisi TEHDÄ, jotta tästä tulisi parempi paikka KAIKILLE?
tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #22 : 26.04.2010 00:55:20 »

mutta siis SUOMALAISUUS ja SUOMI TÄNÄÄN.

Jos unohtaa suomalaisten ihonvärien ja hiustenvärien skaalan, niin mitä täällä voisi TEHDÄ, jotta tästä tulisi parempi paikka KAIKILLE?

Siis ihan kaikille-kaikille..?  Cheesy

Hmm, parit atomipommit akselille Helsinki-Tampere-Vaasa-Joensuu?  Cheesy Grin 2funny

No vitsi vitsinä, Lips Sealed Lips Sealed eiköhän nuo ydinvoimalat, joita rakennetaan lisää Suomeen,
hoida asian ennemmin tai myöhemmin.  Lips Sealed Lips Sealed

Mä uskon, että toisaalta tuosta maahanmuutosta on hyötyä suomalaisille ikään kuin ideana,
niin suomalainen oppisi jotain, mutta mistä Suomeen saataisiin muuttamaan
sivistynyttä ja korkeasti koulutettua sakkia, kun luin sellaista,
että Suomeen tulee täysin lukutaidotonta porukkaa,
joka ei osaa käyttää mitään nykyaikasia itsestäänselvyys laitteitakaan,
kuten vedettävä vessa ja hella ja jääkaappi. Shocked

...vai pitäisikö suomalasille alkaa jakamaan rahaa valtion taholta, että ne matkustaisi,
opiskelisi ja työskentelisi mahdollisimman monessa maassa noin 5-6 vuoden ajan
ja tulisivat sitten takaisin ja toisivat sen kokemuksella kerätyn tietotaidon
ja asenteet Suomeen yhteiseen sivistystasoon ja tekisi siitä maailman sivistyksen kehdon? Tongue

Porkkanana paluulle voisi olla kiva työpaikka, talo ja auto ja joka toinen vuosi verovapaata
palkkatuloista ja omaisuudesta. Cheesy
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #23 : 26.04.2010 01:19:05 »

*joo vielä kukun* crazy2 kukkuu...

jeps, onhan se mahdotonta tehdä kaikille hyvää, kun sitä kumartaa jonnekin niin aina pyllistää toiselle...

Ydinvoima on minusta ******tä. se on lyhytnäköistä, 10000 vuoden saasteet 20 vuoden ahneuden hinnaksi.

Joku idiootti sekoomuksesta ehdotti, että Suomi voisi alkaa tekemään bisnestä eurooppalaisen ydinjätteen kaatopaikkana.

enpäs sano nimiä niin en voi saada syytettä kunnianloukkauksesta. lälläslää.

Minusta tavan suomalaiset on aika sivistynyttä sakkia, ehkäpä ylikoulutettuakin. täällä koulutetaan liikaakin, verrattuna siihen saako työtä. vaikeampi onkin päästä käyttämään oppimaansa  idiot2

toisaalta itse taas tykkään jatkuvasta sivistymisestä mutta...tasapaino puuttuu....mieheni alkaa olla jo aika hyvin koulutettu, tosin onneksi sai taas töitä...

...niin aina on hyvä ehdottaa jotain ideoita, valittaminen on helpompaa kuin keksiä ratkaisumalleja.

minä en haluaisi elää monessa eri maassa, mutta se on yksilökysymys. ei se minua haittaisi jos joidenkin ulkomailla opiskelua tai työskentelyä tuettaisi tosin. ei se minulta pois ole.

itseäni kiinnostaa eniten täällä olevien koulujen taso, ja opintomaksuttomuuden säilyminen.

« Viimeksi muokattu: 26.04.2010 01:21:02 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #24 : 26.04.2010 04:22:29 »

jäi näköjään unet vähäiseksi mutta se ei kuulu tähän.

vielä vähän itsekästä off topiccia, kun Kreivi K nyt osoitti että puhuin itseni pussiin 'häiritseekö minua rasistien symbolinkäyttö' asiassa...

niin kun tässä tutkin kelttiornamentiikkaa, niin huomasimpa että myös kelttiläisen ristin ovat rasistit ottaneet omaksi symbolikseen. hakaristihän on yleinen aihio myös suomalaisessa symboliikassa ja käsitöissä muinoin.

että minun pitää ihan syvällisesti nyt miettiä sitä, kuinka paljon minua todella haittaa tiettyjen symbolien liittyminen rasismiryhmittymiin, vaikka ne ei sitä alkuperäisesti tarkoita ja vaikka minä en olisikaan rasisti niitä käyttessäni. eli kuinka paljon minua yksilönä haittaa se, luullaanko minua rasistiksi vai ei.

satun vaan olemaan hyvin kiinnostunut myös kelttitaiteesta kuten suomalaisista juuristani mitä tulee sana-ja kuvataiteeseen. miksei myös musiikkiin.

mutta minähän olen jo pienestä pitäen tottunut siihen, että kaikki ne asiat joita rakastan ovat pahoja, syntiä ja väärin. joten hail satan 666 vaan :Smiley onneksi minulla ei ole niin suurta henkilökohtaista tarvetta käyttää hakaristia, pentagrammi riittää hyvin.

Mutta siitä maailmanlaajuisesta vallankäytöstä, taas KK'n innoittamana...olen minä aikaisemminkin käsittänyt, että se on niin, että nykyään valta ei ole enää maiden hallituksilla ja poliitikoilla, vaan jonkinlaisella raha-eliitillä, joka on kansainvälinen ja jolla lienee omia salaseurojaan.

eli että valta ei ole siellä missä luulee, että missä se muka näyttää olevan.

ja näille raha-eliiteille kai olisi eduksi, mitä enemmän tavallinen kansa maassa kuin maassa on tyhmää ja vailla omaa identiteettiä olevaa zombien lailla kuluttavaa massaa tai sokeaa ja kuuroa konemaista työvoimaa.

ehkä meni hieman salaiittoteoriaksikin. Wink

No, vaikka näillä tyypeillä saattaa olla välillinen valta minuun, siis kaiken sen kautta miten liityn materiaaliseen todellisuuteen, niin rahan ulkopuolella oleviin asioihin, kuten mieleeni, ajatuksiini, sydämeeni ja sieluuni heillä ei ole mitään valtaa. Smiley

mutta tästä siis tärkein kysymykseni onkin, että onko Suomea itseasiassa enää olemassakaan, tai onko mitään maata yksilönä.

ja kuka omistaa Suomen?

« Viimeksi muokattu: 26.04.2010 04:24:21 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #25 : 26.04.2010 12:05:48 »

Mä en ole kyllä koskaan elämässäni pärjännyt Suomessa, vaan kyllä elämä on ollut todella vaikeaa. Smiley

Mun perhe on asiasta harvinaisen samaa mieltä. Äiti uskoo vakaasti korkeimpiin voimiin
ja päivittelee usein sitä, miten korkeammat voimat johdattelevat ihmisen oikeaan paikkaan,
minne se kuuluu
- minun tapauksessani niin, että ne löi kaikki vaikeudet, että tajua nyt jo lähteä.

Tämä siis äitini mielestä.

Miksi ihmiset lähtevät kotimaastaan toiseen maahan, niin kyllä ne lähtevät
huonojen olosuhteiden vuoksi ja kyllä se vain niin on, että toisissa maissa on ok,
mutta toisissa vielä parempi.
Se ei välttämättä aina ole kysymys sotatilasta, vaan kyllä niitä ihmisoikeuksia voidaan
rikkoa ns. sivistysmaassakin pelkästään jo kateudella tai vaikka sillä,
että on syntynyt väärään perheeseen ja väärän nimen tai vaikka poikkeavan ulkonäön alle. Wink

Oma kohtaisena kokemuksena asumisesta useammassa maassa,
niin eri suomalaisissa on eroja hyvin räikeän samalla tavalla kuin englantilaisten
keskiluokan, koulutettujen, yläluokkalaisten ja country pumpkinen kanssa
henkisessä sivistyneisyydessä, jolla taas mitään tekemistä koulutustason tai varakkuuden kanssa.

Ylipäätään yhtälailla se britti country pumpkin, oli se sitten yläluokkaa tai alaluokkaa,
tietää säännöt, mitä tulee esim. jossain turistimaassa noudattaa,
mutta koska sen ylpeys(siis ego) on elämää
ja älyäkin suurempi, niin se uhmaa sitä tahallaan ja provisoi,
-ja tietenkin joutuu hankaluuksiin, jolloin se alkaa korostamaan sitä brittiläisyyttään
tai vaikka sitä hän on se, joka maksaa ja saa siksi rikkoa sääntöä
tai sitten vain odottaa extra pokkurointia sanattomalla ja rivien välistä viestinnällä
ja viimein ihan suoraan.

Joissain, en sano, että kaikki, suomalaisissa on tuota jotain samaa uhoa.
Suomalaisen ego niin korkea, että se uhoaa ja ylpeilee jopa surkeudella ja kurjuudella
ja ylpeä siitä.  Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=RgJvc9JnO5w

http://www.youtube.com/watch?v=uT4lWIqlU1A&feature=related

Lopetan tähän, kun Irwin on kertonut kaiken jo ajat sitten saman lauluissaan,
joista tulee esiin myös tuo ylpeys kurjuudesta hyvin. Smiley
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #26 : 26.04.2010 14:08:09 »

edit. ja kiitos kaikille vastauksista.

nyt huomasin olevani aika samoilla linjoilla Zaphirin kahden edellisen kirjoituksen kanssa. coolsmiley

olen liian väsynyt juuri nyt tehdäkseni lainauksia. mutta ehkäpä myöhemmin.

Jokaisella on omanlaisensa kokemuksen suomesta ja suomalaisuudesta ja ne on kaikilla 'oikeutetut' (hassu ilmaisu)

minua kiinnostaa aina, mitä mieltä ihmiset todella ovat, ja jokaisella kun on oikeus niin halutessaan saattaa oma äänensä kuuluville. vaikka tää nyt onkin vaan yksi pieni topicci yhdellä pienellä astrofoorumilla (mutta minun elämäni koostuukin pienistä asioista ja olen siihen tyytyväinen)

minun suvussa ehkä toisella puolella saattaa olla 'egoa' suomalaisuudesta, sukuni on äidin ja isän puolelta hyvin päinvastainen 'sosiaaliselta' ja psykologiselta tilanteeltaan. mutta toiselta puolelta, noh äidin puolelta opin pikemminkin lytistetyn egon ja itsearvostuksen ja itserakkauden puutteen, joten oma kokemukseni on että mitä enemmän itserakkautta lisää niin sen parempi.

mutta tää on vaan minun kokemus nöyristä, nöyristelevistä ja lytistetyistä, kipeästi lisää itsearvostusta kaipaavista suomalaisista. tai sitten se oli sitä 'nainen vaetkoon seurakunnassa juttua' mutta eipä siitä lisää tähän.

Olen vähän samaa mieltä Zaphirin kanssa tuosta työvoiman tuottamisesta Suomeen 'kolmannen maailman' maista sen takia, koska he ovat nöyrää ja vähään tyytyväistä väkeä ja innoissaan suomen palkkatasosta. ei mene kuin yksi sukupolvi, niin heidän lapset ei enää suostukaan siivoamaan ja haluavat olla niin kuin muutkin suomalaiset. ja niin kuuluukin. ei sillä, tervetuloa vaan Smiley

hih, itsestäni, minusta usein tuntuu että olen 'maahanmuuttaja'...siis maapallolle avaruudesta muuttanut, kun tuntuu että ihmiselämän kommervenkkien kuten sosiaalisten koodien, tabujen ja rahan yms tajuamaan oppiminen kestää mulla niin kauan, että varmaan moni maahanmuuttaja on menestynyt suomalaisessa yhteiskunnassa paljon paremmin kuin minä.

mutta ehkä olen vaan 'late bloomer'...niin kuin englannissa sanotaan. eli sellainen joka puhkeaa kukkaan myöhään....

joku aika sitten oli se uutinen yhä ilmoilla, että edelleen on 30 000 suomalaista nuorta valtiolta kateissa niin, ettei he ole kirjoilla missään ja kukaan ei tiedä missä he on. se on aika mielenkiintoista :Smiley siinä vaan joku päättäjä väänteli käsiään....

se suuri työttömyysjuttu on kanssa mielenkiintoinen. minulla ei kyllä ole mitään faktatietoa sen rakenteesta. ehkä jollain yhteiskuntatieteilijällä on....

niin ja minun afrikkalaiset naapurit on paljon jurompia, epäilevämpiä ja sisäänpäinkääntyneempiä kuin suomalaiset! eivät tervehdi rapussa vaikka nähdään päivittäin ja kyräilevät meitä...rasistejako :Smiley ollaan yritetty tehdä ystävällisesti tuttavuutta, mutta nykyään ovat sulkeutuneet täysin kuoreensa ja ovat kuin 'ilmaa' vaikka menisi ohi 30 sentin päästä. no ollaan ajateltu että ehkä he luulee että me ollaan tehty heistä joku valitus, tms, mitä ei olla todella tehty tai joku muu väärinkäsitys. tai sitten vaan ennakkoluulot meitä kohtaan. tai ehkä heillä on korkeammat päämäärät suomen yhteiskunnassa, tämä on heille vasta alkua ja me ollaan heidän silmissä 'valkoista roskasakkia'....no oli miten oli, jokainen saa tosiaan olla niin juro kuin haluaa, vaikka ei olisikaan alkuperältään suomalainen.... :Smiley
« Viimeksi muokattu: 26.04.2010 14:11:16 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #27 : 26.04.2010 14:16:42 »

niin lisäys.

itseni olen kokenut jo nuoresta asti avoimuuteni takia epä-suomalaiseksi. yleensä suomalaiset on keskiverroin sulkeutuneempia ja salamyhkäisempiä kuin minä. no minä juttelenkin sitten kaiken maailman ihmisten kanssa missä vaan IRL...ja usein he onkin ulkomaalaistaustaisia, jotka alkaa keskusteluja tuntemattomien, kuten minun kanssa. :Smiley

mun naapureita lukuunottamatta Grin
tallennettu

Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  

Siirry: