Minä luulen että se itseinho tulee nykyään ainakin nimenomaan nykyajan ulkonäkökeskeisestä elämäntavasta ja varsinkin mediasta, ne mallit syöpyvät alitajuntaan halusi tai ei.
Naiset ovat ulkonäkökeskeisiä, sanoisin että enemmän kuin miehet ja luulenpa että se tulee hyvin pitkälti historiasta jossa naisen tehtävä oli olla mieliksi, näyttää hyvältä ja synnyttää lapsia. Ja niin on vieläkin, tosin se tulee nyt vaan eri muodossa (piilomuodossa sanoisin), median kautta esim. Roolimallien välityksellä. Toisekseen, vanhemmat tiedostamattaan vaikuttavat tähän hyvin paljon. Pojille ostetaan autoja ja dinoja... ja tytöille barbeja ja leikki meikkejä + muuta sälää! Eihän tyttölapsien lapsuus ole melkein mitään muuta kuin ulkonäöllä leikkimistä, näin se tekee tytöt myös vaikutus alttiimmiksi median ulkonäköpaineelle, tyttö kiinnittää "luonnostaan" enemmän huomiota ulkonäköönsä mutta se "luonnostaan" tulee siitä että hänet on siihen jo pienestä pitäen leikin muodossa ohjattu. Ja näin, jo lapsesta asti meidät ohjataan samoihin sukupuolirooleihin jotka ovat vallinneet satoja vuosia. Mies on se toiminnallinen ja nainen se passiivinen - nukke - jonka ainoa päämäärä on näyttää hyvältä ja sitä kautta tulla hyväksytyksi yhteiskunnassa.
Tottakai ihminen on jokin verran luonnostaan kiinnostunut ulkonäöstään (onhan näkö ihmisen tärkein aisti) mutta nykyään sen kanssa mennään vähän yli. Tavoitellaan täydellisyyttä vaikkei sellaista ole olemassakaan. Täydellisyyden voi määritellä vain yksilö itse ja yksilö itse on täydellinen silloin kun hän kelpaa itse itselleen. Nykyään tilanne on pahempi kuin entisaikaan siksi että media tarjoaa jo valmiin mallin, miltä pitäisi näyttää jotta olisit tarpeeksi hyvä tähän yhteiskuntaan. Entisaikaan ihmisellä sai olla se oma käsityksensä. Mutta nyt media vaikuttaa tähän käsitykseen ja tekee siitä yksipuolisen.
Ja luulen että se kritiikki sitä naista kohtaan joka vaikkapa menee sinne kauneusleikkaukseen tai pukeutuu viettelevästi tulkee siitä, että ajatellaan että "Tuo on tuommoinen miesten mielistelijä, yrittää olla jotakin, sulautuu nykyajan naismuottiin mitä vastaan tässä pitäisi kapinoida".
Henkilökohtaisesti, ihminen tehköön ruumiilleen mitä haluaa mutta onhan se aika surullista jos joku menee leikeltäväksi vaan siksi että miellyttäisi jotakuta. Ja sellaisia ihmisiä on todella paljon. Tällainen henkilö löytää itsestään aina uusia ja uusia vikoja. Leikkaukset eivät korjaa huonoa itsetuntoa, muutoksen täytyy lähteä sisältä. Varsinkin naisten huonolla itsetunnolla jotkut tienaavat omat miljoonansa.