Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kalevala-asteroidi  (Luettu 4691 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« : 28.02.2006 13:35:57 »

Näin Kalevalan*e päivän kunniaksi kyselen, että mistähän kartaltanne mahtaa löytyä Kalevala-asteroidi :Smiley Sen saat selville menemällä (taas kerran) Astro.com-sivustolle, valitsemalla sieltä *extended chart selection* ja piirtämällä karttasi niin, että olet lisännyt *additional asteroids or "hypothetical" planets*-kohtaan numerosarjan 1454

Itseltäni tämä kyseinen asteroidi löytyypi  kaksoset hallitsemasta 8. huoneesta, josta tekee aspect_tri saturnuksen kanssa,  aspect_opp neptunukseen ja jälleen aspect_tri pluton kera.

Ei ole aavistustakaan, mitä tämä voisi tarkoittaa, jos mitään, mutta Kalevala on kyllä meidän perheessämme se "pyhä kirja" Raamatun sijaan. Teini-iästä asti olen ollut Kalevalaisesta mytologiasta suunnattoman kiinnostunut (mikä herättikin suurta ihmetystä mm. luokkatovereissani, ei taida olla ihan yleisin tuon ikäisten innostuksen kohde Grin) ja aikaa myöten sen merkitys Suomalaisen kansaperinteen arvokkaana ja ainutlaatuisen osana on vain korostunut. Minulle henkilökohtaisesti Kalevalan päivä onkin ehkä suurempi merkkitapaus kuin vaikkapa adventit tai Itsenäisyyspäivä. Haaveilen siitä, että saisimme perheeni kanssa luotua ja muodostettua tälle päivälle jonkin tradition aiheeseen liittyen, mutta vielä se on vasta ideointiasteella. Lapsikin kun on vielä sen verta pieni, ettei mitään kovin kummosia ohjelmanumeroita jaksa Wink

Tänään juhlimme Kalevalapäivän aamua läheisessä leikkipuistossa ulkoilemalla ja perinneleikkejä leikkimällä. Iltapäivällä tulevat tyttären isovanhemmat mieheni puolelta kylään. Ruokana on kasvishernekeittoa (joka poriseekin parhaillaan kattilassa) ja laskiaispullia (joita leivoin eilen pikkutyttö "apunani" Grin) -menu siis menee aika pitkälti tuon samaan aikaan vietettävän laskiaistiistain piikkiin.

Olisi hauska kuulla myös teiltä millainen suhteenne Kalevalaan on ja juhlistatteko päivää mitenkään? Onko teillä jotain traditioita tms, vai onko vaan päivä muiden joukossa (niin kuin vissiin aika monelle nuorelle ainakin, harmi kyllä, on)?

!!!HYVÄÄ KALEVALANPÄIVÄÄ!!!
tallennettu
irkkunen
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 184



Profiili
« Vastaus #1 : 28.02.2006 18:19:43 »

Mulla ei ole juuri minkäänlaista suhdetta Kalevalaan... Koulussakin sitä käsitelty sen verran hajanaisesti, että ehjää kokonaiskuvaa teoksesta ei ole jäänyt mieleen. Tai no niitä kuvia kyllä, muttei tekstiä. :Smiley

Kalevala-asteroidi on mun kartallani myöskin hyvin vähäpätöisessä nurkassa, Vesimiehessä 4. huoneessa, ainoana aspektina bikvintiili Chironiin.
tallennettu

aurinko merkurius venus kaksoset , kuu vesimies , askendentti vaaka , mars kalat
Keltainen Planetaarinen Tähti
enska
Vieras
« Vastaus #2 : 28.02.2006 21:45:15 »

Kalevala kaloissa, heh..Yhtymässä Pallas-asteroidiin ja sekstiilissä Venukseen..

Kalevalan päivää ei ole tullut vietettyä, useimmiten vähän kohmeessa kun on synttäreitään juhlinut.

Mutta eepoksesta tykkään. Jostain ihmepaikoista matkaani on tarttunut vanhoja kirjoja kalevalan selityksistä ja yksi kantelettaren kootut, mikä on aika kiehtova sekin. ( Kanteletar on muuten aika murhaballaadia..)
Olen myös ahminut juttuja muinaissuomalaisten jumalista ynnä sellaisista kosmogonioista (vrt. munasta maailma), että suurella osalla maailman kansoista nuo tarustot ovat yllättävän yhtenäisiä keskenään ja näin..Oh, meni vähän yli aiheen mutta kuintekin..
tallennettu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #3 : 01.03.2006 00:07:54 »

Olen myös ahminut juttuja muinaissuomalaisten jumalista ynnä sellaisista kosmogonioista (vrt. munasta maailma), että suurella osalla maailman kansoista nuo tarustot ovat yllättävän yhtenäisiä keskenään ja näin..Oh, meni vähän yli aiheen mutta kuintekin..

Totta, tuohon olen itsekin törmännyt. Samat teemat ja arkkityypit toistuvat, vain aina ko. kansan ja kulttuurin sopiviksi naamioituina. Tämän tiedon ja ymmärryksen valossa tuntuvat lähes kaikki niin historian kuin nykypäivänkin sodat aivan käsittämättömän turhilta uglystupid2
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #4 : 01.03.2006 00:19:58 »

Katja-Q, ihanaa että joku on innostunut tästä suomalaisten omasta mytologisesta merkkiteoksesta.

Ja jopas jotain Kalevala asteroidi löytyi Ravusta ja vieläpä tarkasta yhtymästä nousumerkkiini.  Shocked ja opp. Mars. Hmm... ehkäpä vielä luen uudelleen tuon Kalevala testin tulokseni ja mietin tuota Pohjolan tyttären roolia elämässäni...
 :Smiley

Hyvää kalevalanpäivää, joka jo kääntynyt illaksi.
tallennettu
nikki
Astroholisti
*****
Viestejä: 6608


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 01.03.2006 01:04:06 »

olen ollut hedelmällinen 16 vuotta sitten kalevalanpäivänä ja siitä on tullut minulle todella onnin päivä..
tallennettu
taikuri
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 112



Profiili
« Vastaus #6 : 01.03.2006 01:41:13 »

Kylläpä se löytyi

Kalevala  kalat 12 huone
 
ja sitten  aspect_opp  kuu,   aspect_sex   venus,   aspect_ssx   jupiter,   aspect_opp uranus,   aspect_con   chiron

mutta tuo ei kyllä sano mulle juuri yhtään mitään kun ei tiedä mitä kalevala yleensä edustaa.

Mutta jos sillä on kalevala taruston kanssa tekemistä niin eikun lukemaan, meillä ei ole ollut mikään erityinen perinne viettää kalevalan päivää. Sitä pitäisi kyllä tehdä.  Suomalainen mytologia on myös mielenkiintoinen mutta pakko myöntää että sitä on tullut luettua paljon vähemmän kun mitä muita.

Pitää tehdä korjaus liikkeen ja lukea kalevalaa.

Taikuri   crazy2
tallennettu
tonde
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 101


Profiili
« Vastaus #7 : 01.03.2006 09:24:40 »

Minullakin (testissä Poholan tytär) Kalevala on tasan askendentilla  kaksoset.
Ilmankos on tullut lausuttua pienenä runoryhmissä pätkiä Kalevalasta, Kanteletar olisi kyllä tutumpi...
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: