Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Osho / Esoteerinen Psykologia  (Luettu 5003 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
hopeatähti
Vieras
« : 08.05.2006 08:54:05 »

Suosittelen luettavaksi  Smiley

Tässä yksi ote:

Ihmisen 7 kehoa.

1. fyysinen -> jonka Jungin mukan on tietoisuus
2. eteerinen ->jonka Jungin mukaan on tiedostamaton
3. astraalinen
4. mentaalinen
5. spirituaalinen
6. kosminen
7. nirvana

Kristallisaatio (kiteytyminen) tapahtuu 5 kehossa, eli tulla tietoiseksi
spirituaalisesta kehostamme (korkeampi minä).

Jos haluamme päästä tästä vielä eteenpäin (5 -> 6 ), se tapahtuu itsestään ja siihen ei liity mikään tietty
"harjoitus tai meditaation muot tai menetelmä", se "vain tapahtuu" kun on sen aika.

Koska tuonne 5 kehoon saakka meillä on ego mukana auttamassa, eli
harjoitamme jotain meditaatiota, suunnittelemme arkeamme jne.

On siis kyettävä kadottamaan/luopumaan "minästään" ja jäljelle siis jää
puhdas "oleminen", ilman minä käsitettä vaan tiedostavana sieluna joka on osaa ykseyttä, eli jos puhutaan että "kukka" on "kukka jossa lehdet, värit jne" tuonne 5 kehoon saakka, niin 6 kehossa jää jäljelle vain "tuoksu" joka elää ja leviää, laajenee jne

Osho lähti liikkeelle siitä, että jos haluaa tiedostaa näitä kaikkia kehoja,
on alettava siitä fyysisestä kehosta.
Ulkoisesti ollaan ensin tietoisia kehostamme ja kun käännämme katseemme tiedostamaan kehoamme sisäisesti, on seuraava askel kohti eteeristä kehoa jne, jatkuen aina tuonne absoluuttiseen pisteeseen, eli nirvanaan.

Kuitenkin kaikki kehostomme osat, ovat oma ulottuvuus jossa kykenemme liikkumaan vain tiettyyn/tiettyihin suuntaan/suuntiin.
Tässä omassa kehoston ulottuvuudessa on ihan omat unet myöskin.
Eli tarkkailemalla uniamme voimme olla tietoisia mistä kehosta ne kuvat
nousevat/muistot tulevat.

Jokaisessa kehossa on kaksi ulottuvuutta, ulkoinen ja sisäinen.(aivan kuten seinällä on kaksi puolta, joista toinen katsoo ulos ja toinen sisään)


Fyysinen= kun olemme tiedostaneet kehoamme myöskin sisäisesti, meihin kehittyy tietoisuus 2 kehostamme ulkopuolisesti.

Eteerinen= mikä liittyy taivaaseen ja avaruuteen (kuin tiivistynyttä
savua), voimme irtaantua fyysisestä kehostamme, tässä kehostossa pelkkä toive on täyttymys (tämä keho on se jonka hypnoosin avulla saamme yhteyden)
kaikki suggestiot kohdistuu tähän kehoon.
Joten sairauksista 75% on tämän kehosta lähtöisin
= mielen hallinta Smile ja puhdistaminen kehon terveyttä ajatellen.
Eli, tietoisesti on kyettävä totaalisesti toivomaan irtaantumista ruumistaan ja olemaan tämän 2 kehon sisällä, silloin aukeaa mahdollisuus tuntea 2 kehomme sisältäpäin.
Tuolloin kykenemme liikkumaan tietoisesti astraaliruumissamme minne
toiveemme vie.

Kun olemme kyenneet tulemaan tämän kehon 2 sisäpuolelle ja olemaan
tietoisia siitä, aukeaa 3 kehomme, astraalinen keho, jonne pelkkä toive olla sen sisäpuolella riittää, eli totaalisuus ei ole enää tarpeen.
Astraalinen keho on koostumuskeltaan höyrymäinen, mutta se on läpinäkyvä, eli tarkoittanee, ettemme tiedä olemmeko sen ulkopuolella vai sisäpuolella, koska rajapinta on läpinäkyvä.

4 keho on täysin seinätön. 3 kehon sisäpuolelta katsottuna sillä ei ole edes läpinäkyvää rajapintaa, pelkkä raja ilman seinämiä, joten sen lävistämiseksi ei ole vaikeuksia, eikä tarvita mitään emnetelmää.

4 kehon ylittäminen on jälleen yhtä ongelmmallista kuin 1 kehon ylittäminen, sillä silloin siirrymme pois mielen alueelta.
4 ja 5 kehon seinämä on eri ulottvuuksien välillä. Tämä estee sijaitsee
kokonaan eri tasolla (kun muut on samalla tasolla ja jako niiden välillä on horisontaalinen). Nyt raja on psytysuunnassa, eli korkeampi kuin muut.
Vasta kun suuntaamme katseemme ylöspäin (kohti 3 silmää), me voimme siirtyä 5 kehoomme.

Mieli katsoo aina alaspäin.

On monia ihmisiä jotka ovat edellisissä elämissään työskenelleet 3 alemman kehonsa kanssa. 3 ensimmäistä on käytävä lävitse, sen jälkeen on 4 vuoro.

Raja-jooga lähtee liikkeelle 4 kehosta.

4 kehossa on tietoisuuden tultava tulen kaltaiseksi, suuntauduttava
ylöspäin.

Eli, kun tunnistamme ja olemme tietoisia tässä arkisessa tietoisuudessa
niistä 4 ensimmäisistä kehoistamme, voimme siirtyä kohti 5.

5 kehossamme tunnistamme ykseyden, enää ei ole kyse muusta kuin minä ja minättömyydestä, ja 5 kehossa tapahtuu "egon kiteytyminen".
Kristallisaation on siis kadottava tyhjiöön, kosmiseen. Näin päästään 6
tasolle.

Jos liian nopeasti siirtää katseensa tuonne ylöpäin, voi myöhemmin ilmenetä ongelmia, hermostollisia ja mielenhäiriöitä.

Mutta painotetaan että he jotka ovat jo työstäneet niitä alempia kehoja,
tunnistaa ne nopeasti ja tietää jo kulkureitin tuonne 4 kehoon saakka.
tallennettu
ikiviuh
Vieras
« Vastaus #1 : 01.07.2012 13:11:51 »

nostan vanhaa aihetta ja lisään tähän pätkän kyseisestä kirjasta, muutaman kohdan jätin pois välistä kun en katsonut aiheelliseksi koko lukua naputella, mutta kirjastahan ne löytyy jos kiinnostus herää

pätkä sisältää Oshon kuvailemana erilaisia tapoja havaita jumaluutta. tuskinpa mitään uutta Intian filosofiaan perehtyneille mutta ehkä joku löytää sen mielenkiintoisena. täällä foorumillakin on ollut noita järki vs tunteet keskusteluja, sivuaa aihetta ja ompi tällä Osholla myös sellainen out of bounds kuu kauris, yli 27 deklinaatioastetta

"Intialaisessa filosofiassa perimmäistä todellisuutta on kuvattu totuudella, satyam, kauneudella, sundram, ja hyvyydellä, shivam. Ovatko nämä Jumalan ominaispiirteet?

Ne eivät ole Jumalan ominaisuuksia. Pikemminkin ne ovat meidän kokemuksiamme Jumalasta. Ne eivät sellaisenaan kuulu jumaluuteen; ne ovat meidän havaintojamme siitä. Jumalainen itse on tiedon ulottumattomissa. Joko se sisältää kaikki mahdolliset ominaisuudet, tai se ei sisällä mitään ominaisuuksia. Mutta ihmismieli on rakenteeltaan sellainen, että se voi kokea jumaluuden vain kolmen eri ikkunan kautta. Me voimme nähdä välähdyksen jumaluudesta joko kauneuden tai totuuden tai hyvyyden kautta. Nämä kolme ulottuvuutta ovat mielen ominaisuuksia. Ne ovat meidän inhimillisiä rajoituksiamme. Kehys on meidän omamme; jumaluus itsessään on rajoittamaton. Asiat vain ovat näin. Me voimme nähdä taivaan vain ikkunamme kautta. Ikkuna näyttää kehykseltä taivaan ympärillä, mutta taivaalla itsellään ei ole mitään kehystä. Se on rajaton. Kaikki kehykset ovat ikkunoiden omia kehyksiä; ne ovat meidän omassa näkökentässämme. Kauneus, totuus ja hyvyys ovat ikkunoita joiden kautta me ihmiset voimme katsella taivasta.

Ihmisen persoonallisuus on jakautunut kolmeen kerrokseen. Jos ihminen on ensisijaisesti älyllistä tyyppiä, saa jumaluus hänessä totuuden muodon. Älyllinen lähestymistapa luo ympärilleen totuuden kehyksen, totuuden ikkunan.
Jos mieli on tunteellinen; jos ihminen lähestyy totuutta sydämensä eikä älynsä kautta - silloin hänen jumaluutensa on kauneutta. Hänen totuuttaan hallitsevat runolliset ominaisuudet. Sekin on vain eräs kehys. Äly antaa meille totuuden kehyksen; tunne antaa meille kauneuden kehyksen. Ja jos persoonallisuus ei ole kumpaakaan näistä - jos ihminen on toiminnallista tyyppiä - silloin hyvyys muodostuu kehykseksi.

Siksi me täällä Intiassa kuvaamme jumaluutta näillä kolmella termillä. Bhakti-jooga merkitsee omistautumisen tietä ja on tarkoitettu emotionaaliselle ihmistyypille. Silloin Jumala tulkitaan kauneutena. Jnana-jooga on tiedon tie. Sen Jumala on totuus. Ja Karma-jooga on toiminnan tie. Tuon tien Jumala on hyvyys.

Itse sana "jumala" (god) on johdettu sanasta "hyvä" (good). Tällä sanalla on ollut suurin vaikutus, koska ihmiskunnan enemmistö edustaa toiminnallista tyyppiä, ei älyllistä tai tunteellista. Se ei tarkoita sitä, etteikö älyllisyyttä tai tunteellisuutta esiintyisi kaikissa ihmisissä, mutta toiminnallisuus on hallitseva osa-alue. Vain harvat ihmiset ovat todella älyllisiä tai todella tunteellisia. Ylivoimainen enemmistö on ensisijaisesti aktiivisia ja toiminnallisia. Toiminnan kautta "jumalasta" tulee "hyvyys".

Mutta nämä käsitteet tarvitsevat myös vastakohtiaan. Siksi "hyvyys" jumalan ominaisuutena edellyttää paholaisen tulkitsemista pahaksi. Aktiivinen mielen tyyppi pitää paholaista pahana; emotionaalinen mieli pitää häntä rumana; ja älyllinen mieli taas tulkitsee hänet epätotena, illusorisena, valheellisena.

Nämä kolme ominaisuutta, totuus, hyvyys ja kauneus, ovat inhimillisiä kehyksiä, jotka ihminen on asettanut jumaluuden ympärille. Jumaluus itsessään on kehyksetön. Ne eivät ole jumaluuden itsensä ominaisuuksia. Jos ihminen kykenisi hahmottamaan jumaluuden jonkun neljännen ulottuvuuden kautta, tulisi tästä ulottuvuudesta yksi jumalan ominaisuuksista. En tarkoita sitä, etteikö jumala olisi hyvä. Mutta hyvyys on vain yksi jumalalle valitsemistamme ominaisuuksista. Jos ihmislajia ei olisi, silloin jumala ei olisi hyvyys, kauneus eikä totuus. Jumaluus olisi olemassa niin kuin nytkin, mutta näitä ihmisen valitsemia ominaisuuksia ei olisi olemassa. Ne ovat ihmiselle luonteenomaisia kokemuksia. Me voimme kokea jumaluuden myös muissa, erilaisissa muodoissa.

*

...On myös olemassa neljäs tapa katsoa jumalaa. Tämä tapa avautuu ihmiselle, joka on ylittänyt nuo kolme ulottuvuutta persoonallisuudessaan. Intiassa ei ole sanaa tuota neljättä tapaa varten. Siksi sitä kutsutaan vain turiyaksi, neljänneksi. On olemassa myös neljäs persoonallisuuden tyyppi, joka ei ole älyllinen, tunteellinen eikä toiminnallinen vaan yksinkertaisesti tietoinen. Tällainen ihminen ei katso jumalaa minkään ikkunan lävitse. Hän on tullut kokonaan ulos talostaan ja oppinut tuntemaan ikkunattoman taivaan. Hänen edessään ei ole mitään valmista kuviota eikä kehystä.

Vain tämä neljäs tietoisuuden tyyppi voi ymmärtää kolmen muun tyypin rajoitukset. Se voi ymmärtää ne vaikeudet, joita ihmisillä on toistensa ymmärtämisessä, ja se voi myöskin ymmärtää ne yhteiset piirteet, joita kauneuden, totuuden ja hyvyyden taakse käytkeytyy. Vain tämä neljäs tyyppi voi ymmärtää ja suvaita ympärillään olevaa erilaisuutta. Kaikki muut kolme tietoisuuden tyyppiä tulevat aina kamppailemaan keskenään.
Kaikki uskonnot ovat kuuluneet johonkin noista kolmesta ryhmästä - totuuteen, kauneuteen tai hyvyyteen - ja ne ovat myös aina taistelleet keskenään. Buddha ei voisi ottaa osaa tuollaiseen taisteluun. Hän kuuluu neljänteen tyyppiin. Hän sanoisi: "Kaikki tuo on joutavaa. Te ette kiistele jumaluuden ominaisuuksista vaan omista ikkunoistanne. Taivas on sama, katsoipa sitä mistä ikkunasta hyvänsä."

Ne eivät siis ole jumaluuden ominaisuuksia. Ne ovat jumaluuden ominaisuuksia sellaisina kuin me havaitsemme ne. Jos me voimme rikkoa omat ikkunamme, me koemme nirgunan, jumaluuden vailla ominaisuuksia. Silloin me siirrymme ominaisuuksien tuolle puolen. Vasta silloin me vapaudemme inhimillisistä projektioistamme.

Mutta silloin meidän on vaikea sanoa kokemuksistamme enää yhtään mitään. Kaikki, mitä jumalasta voidaan sanoa, voidaan sanoa vain ikkunoiden kautta, koska kaikki sanat kuvaavat loppujen lopuksi vain ikkunoiden ominaisuuksia eikä taivasta itseään. Kun me pääsemme katsomaan ikkunoiden taakse, me ymmärrämme, että taivas on suunnaton ja rajaton. Sitä on mahdotonta määritellä millään tavalla. Kaikki sanat ovat epäsopivia; kaikki teoriat ovat liiaksi rajoitettuja. Siksi ihmiset, jotka edustavat tätä neljättä tietoisuuden tyyppiä, vaikenevat aina kokemuksistaan; kaikki jumalan määritelmät tulevat aina kolmelta ensimmäiseltä tyypiltä. Jos neljännen tyypin edustaja on ylipäänsä puhunut jotain, ovat hänen sanansa vaikuttaneet absurdeilta, epäloogisilta ja irrationaalisilta. Hän kumoaa jatkuvasti oman itsensä. Sovittamattomien vastakohtien kautta hän yrittää osoittaa jotakin. Hän ei halua sanoa mitään; hän haluaa näyttää jotain.

*

... Neljäs tietoisuuden tyyppi voi vain osoittaa; se voi vain viitata. Siksi neljäs on pysynyt mysteerinä. Ja neljäs on kaikkein autenttisin, koska inhimilliset havainnot eivät väritä sen toimintaa. Kaikki suuret pyhimykset ovat vain viitanneet jumaluuteen; he eivät ole sanoneet siitä mitään suoraan. Olipa kysymys Jeesuksesta, Buddhasta, Mahavirasta tai Krishnasta - kukaan heistä ei ole sanonut mitää; he ovat vain viitanneet johonkin - he ovat olleet vain sormia, jotka osoittavat kohti kuuta. Mutta aina on olemassa vaara, että sormesta tulee ihmisille pakkomielle. Sormi itsessään on merkityksetön; sitä käytetään vain johonkin muuhun viittaamiseen. Meidän ei pidä tuijottaa sormea. Jos me haluamme nähdä kuun, meidän on unohdettava koko sormi."

Osho: Esoteerinen psykologia, 1990 Unio Mystica
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: