Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: alkoholi ja masennus  (Luettu 4079 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ave^^
Vieras
« : 28.05.2013 11:40:21 »

Kaipa näillä kahdella on todettukin yhteyttä,
mutta aloitin tämän ketjun nyt, koska kehoni (tai mieleni) on erikoisesti reagoinut alkoholiin viime aikoina.
Aika pitkään aikaan ei ole tullut juotua ollenkaan, kun ollaan yritetty lasta ja muutenkaan ei ole tullut lähdettyä mihinkään sitä ennenkään. Nyt sitten kesäpäivien kunniaksi olen välillä ottanut yhden raikkaan juoman, ja jokaisella näistä kerroista alun hyvän fiiliksen jälkeen on pinnalle pukannut masennusta muistuttava mieliala, lievempänä toki. Tuo on tullut joka kerta, vaikka kuinka muuten olisi hyvä olo ja nauttinut kesästä. En ennen muista huomanneeni, että tuollainen vaikutus tulisi jo yhdestä juomasta.

Onko muilla samoja kokemuksia?
Olenko tullut jotenkin herkemmäksi nykyään? Vai onko tuo jotain stressin aiheuttamaa piilotettua huonoa oloa mikä pukkailee pinnalle?
Mutta eipä sitä alkoholia ole mikään pakko juoda.  coolsmiley Tuo masennusreaktio ei kyllä houkuttelekaan yhtään.
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #1 : 28.05.2013 12:20:15 »

Onhan siitä ihan tutkittua tietoa, että alkoholistit ovat masentuneita nimenomaan alkoholin juomisen takia.

http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Alkoholistin+masennus+johtuu+useimmiten+alkoholista/a1360723697340

Itse huomasin jo kauan aikaa sitten, että alkoholi voimistaa jo valmiiksi päällä olevaa tunnetilaa. Jos on kivaa, niin parin siiderin jälkeen on vähän kivempaa, jos keljuttaa, niin pienessä sievässä keljuttaa kahta kauheammin. Vahvin vaikutus on ollut kuitenkin energiakenttään/auraan, joka säännöllisen käytön jälkeen on kuin huonosti eristetty talo - lämpö menee jatkuvasti harakoille. Lopetin alkoholin käytön tultuani raskaaksi ja kun huomasin selvästi auran eheytymisen ja energiatasojen nousun, niin katsoin alkoholin nauttimisen tarpeettomaksi. Jos olen pari lasia yrittänyt siemailla, niin tökkii pahemman kerran.

Onnea, Ave^^ lapsentekoon.  smitten
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 28.05.2013 12:42:36 »

Ihmiset tuntuvat iän myötä herkistyvän huomaamaan alkoholin 'hermovaikutukset' sen sijaan että olisi repivä päänsärky ja yrjötys -tyyppinen krapula. Ihan sama juttu täällä, mikä vuoksi olen lähes absolutisti. Muutaman kerran vuodessa saatan ottaa muutaman snapsin kerralla ja se tuntuu sopivalta silloin harvoin kun maistuu.

Voi olla että ylempien chakrojen avautuminen iän myötä voisi vaikuttaa asiaan? Energeettisellä tasollahan alkoholi avaa nimenomaan kruunuchakraa ja jos se on ikään kuin 'liian auki' voi tulla sellainen vähän säikähtänyt olo, millaiseksi ihmiset ovat usein raportoineet (tästä on kaveripiirissä kyllä juteltu) krapuloiden tai vähäisempienkin juomismäärien seurausten iän myötä muuttuneen, varsinkin siinä 30 ikävuoden jälkeen.  Lisäksihän sitten maallisella tasolla alkoholi sotkee dopamiinijärjestelmää: Kunnon känni peräti kolmeksi viikoksi, eli jos ottaa kännin useammin kuin 3 viikon välein, ei ole koskaan dopamiinijärjestelmä ihan normaalissa tilassa.

Yhden jutun olen valitettavasti huomannut, valitettavasti sen vuoksi että olut olisi mielestäni se parhaan makuinen alkoholijuoma: Yhdestäkin oluest tulee järkyttävän karmea olo, ei alkoholin vaan insuliinivasteen vuoksi; oluessa on maltoosia jonka glykeeminen indeksi on peräti 105, kun sokerin on 100.  Shocked Ja sitten siinä on vielä gluteenia, jonka eksorfiinivaikutus väsyttää myös. Niinpä yhdelläkin oluella saan aikaan kauhean väsymystilan, sellaisen oikein varsinaisen 'tuhnukännin.'  Sen vuoksi se hyvin vähäinen alkoholinkäyttöni on lähinnä pari-kolme vodkasnapsia pari-kolme kertaa vuodessa. Voisin kuvitella, että muutkin mahdollisimman vähäsokeriset vaihtoehdot (erittäin kuiva valkoviini) voisivat olla yhtä sopivia, mutta tähän olen päätynyt.

Siemailun vaikutukset voivat siis olla peräisin joko vain siitä alkoholista, tai sitten makeiden/muuten insuliinineritystä aiheuttavien juomien osalta alkoholin ja verensokerin romahduksen aiheuttamasta yhdistelmäolosta.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #3 : 31.05.2013 09:33:07 »

Onnea, Ave^^ lapsentekoon.  smitten

Kiitos.  smitten




Tuo alkoholi-masennus kehä on varmasti aikamoinen, alkoholi helpottaa oloa hetkeksi, mutta sen jälkeen syventää yhä huonompaan oloon. Hypotetisoida voisi, onko kansakuntien alkoholinkäytön runsauden ja masentuneisuuden kanssa yhteyttä. Briteissähän on kuulemma myös suuri ongelma alkoholin kulutuksen kanssa. Siellä masentuneisuutta ei voisi pistää pimeyden piikkiin.

Tuo muuten pitää paikkansa, että olut aiheuttaa ihan omanlaisensa olotilan. Tosin mua ei ole väsyttänyt yhtä lailla kuten punaviini. Se on täysin varma, että vähän ajan päästä yhdestä lasillisesta silmät alkaa mennä kiinni..
tallennettu
Neela
Astroholisti
*****
Viestejä: 1096



Profiili
« Vastaus #4 : 07.06.2013 23:15:07 »

Heippa pitkästä aikaa  smitten ja sitten aiheeseen;
Sehän on todistettu jo tutkimuksissa, että masennuksen ensioireisiin (jolloin olo vain stressaantunut) usein otetaaan "muutama", joka taas lisää masennusta, johon otetaan muutama....  Wink No lopputulos on aika oletettu.
Itselläni oli tuossa  25v korvilla aika jolloin olin n. 3 vuotta täysin juomatta, koska alkoholista tuli aina epävarma ja epämiellyttävä olo. Mistä lie se johtui, mutta meni ohi yhtä nopeasti kuin tulikin ja nykyään nautin alkoholia vain, kun olen hyvällä tuulella ja nautiskellen eikä mitään huonoja oloja tule.
Tosin en ole koskaan juonut pahaan oloon, joten arvoitukseksi jäi mistä tuo kolmen vuoden jakso jolloin alkoholi ei sopinut johtuu.
tallennettu

Hyvin menee, mutta menköön Afro
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: