Heilurin käytössä on varmasti yhtä monia tapoja kuin käyttäjiäkin! Täytyy vain löytää se itselleen sopiva ja mieleinen juttu. Tässä joitakin asioita, joihin olen itse törmännyt:
Ensimmäinen kohta: itseluottamus. On luotettava itseensä ja siihen, että heiluri toimii. Kuulosteltava heilurin vastauksia ja mietittävä, tuntuvatko ne itsestä hyvälle vai eivät. Mikä tahansa vastaus/kommentti, joka EI tunnu hyvältä, on heitettävä romukoppaan tarpeettomana.
Toinen kohta: hillintä. Jos samoja kysymyksiä tenttaa uudelleen ja uudelleen, heiluri (kuten mikä tahansa muukin väline) lakkaa vastaamasta. Vastaukset muuttuvat päinvastaisiksi, täysin päättömiksi tai heiluri lakkaa kommentoimasta asiaa. On siis kysyttävä kerran, korkeintaan kaksi samaa kysymystä lyhyen ajan sisään. Samaan ongelmatilanteeseen saa toki palata, jos se tuntuu oleelliselle. Huvikseen kyseleminen on hyvää harjoitusta, mutta vastaukset eivät välttämättä ole selkeitä tai päteviä. Mieluummin siis konsuiltoi ihan tosissaan kuin "iiiih! Niin ihku jännää!"-tyylisesti. Kunnioitusta sekä välinettä että vastaajia kohtaan
Kolmas kohta: vastaustyyli Minulla on käytössä kaksi vastaustaktiikkaa. Ensimmäisessa otan kaksi paperinpalaa. Yhdessä lukee KYLLÄ, toisessa EI. Asetan heilurin papereiden väliin ja kysyn kysymyksen. Sen jälkeen katson kummalle puolelle papereista heiluri lähtee heilumaan eniten. Jos se heiluu tasaisesti kummankin paperin päällä, vastaus on EHKÄ tai AVOIN/EI KANTAA.
Toisessa pidän heiluria ilman paperinpaloja. Pyöriminen merkitsee KYLLÄ, eestaas heiluminen EI. Soikio tai normaalin pyörimissuunnan vastakkainen pyöriminen on EHKÄ.
Jos heiluri pysyy paikallaan, vastaus on EN KOMMENTOI. Tällöin asia ei ole ajankohtainen tai tarpeellinen tiedettäväksi. Samaa kysymystä voi yrittää myöhemmin uudestaan, josko aika olisi sille otollisempi. Joskus asioiden kehittyminen kestää hetken.
Heilurilta voi myös tiedustella, onko sopiva hetki ryhtyä konsultoimaan heiluria.
Neljäs kohta: oman heilurin löytäminen. Heiluri voi olla mikä tahansa painava esine narun/ketjun/langan päässä. Oman heilurin löytyminen on aina mukava juttu ja sen etsiminen on hauskaa. eBaysta pystyy ostamaan oikeita heilureita (pendulum) erilaisilla kivillä. Ystävälläni on ametistiheiluri, sisarellani tiikerinsilmäheiluri. Minulle ametistiheiluri oli liian raskas enkä tahtonut saada siihen yhteyttä. Parhaimmaksi heiluriksi minulla on osoittautunut ohuen ketjun päässä oleva robottikaulakoru, jonka ostin Englannista.
Ehkä siksi, että rakastan pikkurobotteja.
Hyvään/itselleen sopivaan heiluriin saa yhteyden nopeasti, liikkelle lähteminen on reipasta ja vastaukset selkeitä.
Kaikilla heiluri ei edes toimi. Jos et saa heiluria toimimaan, ehkä ei ole vielä sopiva aika sille tai sitten joku muu väline sopii sinulle paremmin.
Foorumillamme Lilli on erikoistunut heilurin käyttöön minuakin enemmän. Ehkä Lilli voisi valottaa asiaa lisää?