Muuttuisiko tilanne yhtään, jos Homo s:n liha olisi alieneille gourmet-ruokaa, johon on varaa vain madonreikäretkiä
rahoittamaan kykenevillä ökyrikkailla, ja jota syödään vain kaikista hienoimmissa etnisissä rafloissa?
En muuten oikein jaksa uskoa, että liha on "rauhaa rakastaville väkivallattomille" matriarkaalisille (?) bonoboille
mitenkään välttämätöntä, kun se ei sitä liene gorilloillekaan. Vuan suattaahan tuo olla toisinnii...
Argumenttisi alkavat kuulostaa epätoivoisesti laaripohjalta raavituilta jämiltä, joista ei oikein ole mihinkään...
Liha ei ole minulle gourmet ruokaa, vaan pieni (puolet suomalaisen keskikulutuksesta) määrä laiduntaneiden eläinten niitä osia jotka eivät muille lihansyöjille kelpaa (luita, rasvaa, rustoja yms. halpoja osia) mutta jotka itse asiassa ovat ravinnerikkaimpia osia eläimistä, on välttämätöntä terveydelleni. Kumpi meistä tällä palstalla valittaa enemmän erilaisia terveysongelmiaan?
Niin valitin minäkin kasvissyöntivuosinani... Ja lopulta rupesi lähtemään jopa tukka päästä. Toisilla ei kasvikunnan sinkki imeydy ollenkaan.
Gorilla on täysvegaani, ja sen suoliston pituus ja bakteerikanta ovat märehtijämäiset. Ne ovat aivan erilaiset kuin ihmisellä ja se ei olekaan yhtä läheistä sukua ihmiselle kuin simpanssit ja bonobot. Voisit ihan yhtä hyvin verrata lehmään tai kaniin, mitä tulee ruuansulatukseen.
Ihminen kasvatti lähisukulaisiinsa verrattuna valtavasti isommat aivot nimenomaan ryhtymällä syömään lihaa ja eläinrasvaa. Aivojen koko suhteessa ohutsuolen pituuteen on se, mistä näkee ihan saman tien kuinka suuri osuus kädellisen ruokavaliosta on kotoisin eläinkunnasta, kas näin:
Kasvisvoittoinen ravinto: Pienemmät aivot ja pidempi ohutsuoli
Eläinkunnan tuotteita sisältävä ravinto: Isommat aivot ja lyhyempi ohutsuoli
Kivikauden ihmisellä ennen maanviljelyksen alkua oli isommat aivot kuin nykyihmisellä, vaikka olemme tismalleen samaa lajia. Maanviljelyksen alkamisen jälkeen on ihmiskunnan aivojen koko ruvennut jälleen pienenemään ja ohutsuoli pidentymään...
Ihminen voi elää ja lisääntyä täysvegaanilla ruokavaliolla tai punaista lihaa sisältämättömällä ruokavaliolla, mutta ei se tarkoita sitä että se olisi se optimaalinen ruokavalio terveyden kannalta. Tai aivokapasiteetin säilyttämisen kannalta... täysvegaaneilla esiinty huomattavan usein keskushermoston ja mielenterveyden ongelmia.
Ja yksi asia josta haluan huomauttaa tässä keskustelussa:
Minusta on aivan järjettömän tekopyhää erotella eri eläinkunnan tuotteiden syömistä. Joko niitä ei syö ollenkaan tai sitten syö. Ihminen joka syö maitotuotteita tai kananmunia, ei ole yhtään sen pyhempi tai viattomampi, kuin sellainen joka syö kalaa, lintua tai vaikka sitä punaista lihaa. Tällainen erottelujen tekeminen on minusta naurettavaa kikkailua.
Ollaan kukin rehellisesti sitä mitä ollaan: Minä olen eettisesti valveutunut lihansyöjä, joka syö VAIN laiduntanutta eläintä ja enimmäkseen niitä osia eläimestä jotka eivät muille kelpaa, vain käsittelemättöminä (siis ei mitään elintarviketeollisuuden lihajalosteita) ja paheksuu vielä suuresti sitä, että kun esim. lehmässä on 300 kiloa syötävää, niin nirsot syövät vain fileitä ja paisteja ja ne muut (itse asiassa ravintorikkaammat) osat menevät minkinrehuksi, koiranruuaksi tai elintarviketeollisuuden käyttöön.
Ja muuten: Ristiriitainen olento on myös kasvissyöjä kissan- tai koiranomistaja, joka samaan aikaan kun syöttää lemmikilleen liharuokaa, valittaa että IHMISTEN lihansyönti on epäeettistä.
Miksi sen ihan elämän säilymiselle ei-välttämättömän (=ihminen elää ja pysyy terveenä ilman kissaa tai koiraakin) lemmikin lihansyönti ei ole epäeettistä? Lihansyöjälemmikin pitäminen ylipäätään on etiikaltaan kyseenalaista, jos nyt sitten haluaa myös paheksua ihmisten lihansyöntiä. Kissa varsinkin on tuhoisa vieraslaji, joka on tappanut monia alkuperäsisiä lajeja sukupuuttoon joka puolella maailmaa. Nojoo, Ruotsissa kyllä sai eläinrääkkäystuomion vegaani joka oli pakottanut kissansakin vegaaniksi. Oli vaikuttanut vegaaniruokavalio ilmeisesti kognitiivisiin kykyihin melko pahasti, kun päätyi sellaista kissalle syöttämään...
Kana ja sika ovat tehotuotetuimpia eläinparkoja, itse pidän niiden syömistä kaikkein epäeettisimpänä. Samoin sekä brasilialaisen soijan, että sillä syötetyn lihakarjan syömistä, sillä molempien vuoksi tapetaan myös ihmisiä, niitä sademetsien hakkuita (soijapelloille pitää raivata lisää tilaa...) vastustavia aktivisteja. Minun ruokani eteen ei sentään tapeta ihmisiä...
Eri ihmiset pysyvät terveinä erilaisella ruualla. Pikkuruinen (siis TODELLA pikkuruinen) osa ihmisistä on ehtinyt sopeutua kasvisvoittoiseen ravintoon ja heistäkin useimmat tarvitsevat edes maitotuotteita tai kananmunia lisäksi jotta ei tulisi ennen pitkää vakavia terveysongelmia. Toiset taas eivät siedä mitään maanviljelystuotteita, vaan sairastuvat niistä kaikenlaiseen ikävään ja saavat puutoksia jos eivät saa edes pientä määrää sitä paljon parjattua punaista lihaa. Syödään kukin sitä millä parhaiten pysyy terveenä ja hyvinvoivana muistaen ihan jokainen ruuantuotannon ettisen puolen, siis kasvissyöjäpuolella varsinkin soijantuotannon, mutta myös muun suurmaatalouden tuottamat ongelmat.
MOraali ja etiikka ovat tässä kuviossa mukana VAIN siinä, miten niitä eläimiä kohdellaan, joiden maitoa, munia tai lihaa käytetään. Ei siinä, käytetäänkö niitä ollenkaan vai ei.