Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: erityisherkkä / highly sensitive personality  (Luettu 7274 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ave^^
Vieras
« : 14.06.2013 09:40:20 »

Aamulehdessä siis juttua, että Suomeen perustetaan erityisherkille oma yhdistys.

Psykologi Elaine Aron on kirjoittanut kirjan erityisherkistä, ja tätä kirjaa ollaan kääntämässä myös suomen kielelle.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194819566000/artikkeli/suomessa+tulossa+oma+yhdistys+erityisherkille+testaa+kuinka+herkka+olet.html
http://www.hsperson.com/index.html
http://www.hsperson.com/pages/test.htm  - "testi" oletko erityisherkkä, piirteet listattuna

Hmm.. itse kun ajattelen, niin ei tässä oikein ole mitään uutta. Ties millaisia nimityksiä herkkyydelle on viime aikoina annettu. Mutta hienoa totta kai aina se, että erilaisuutta aletaan hyväksyä enemmän ja herkkyys ei ole kategorisoitu heikkoudeksi. Afro
tallennettu
tarjamj
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #1 : 30.05.2014 17:06:39 »

Olen parhaillaan lukemassa tuota kirjaa ja tein testin jo aiemmin, tulos oli 21/23 eli olen erityisherkkä. Lapsena minua pidettiin ujona mutta omasta mielestäni en ollut varsinaisesti ujo vaan halusin aina ensin tarkkailla ympäristöä ja ihmisiä uusissa tilanteissa. Tunsin aina olevani erilainen ja intuitiivinen, aistin herkästi energiat jne. Koulun alaluokilla eräs naisopettaja jopa väitti minua tyhmäksi ja hitaaksi, mutta lukioaikaan viimeistään selvisi että olen kaikkea muuta kuin tyhmä  Cheesy
tallennettu
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #2 : 30.05.2014 22:21:06 »

Mä sain tosta herkkyystestistä 13/23  ja vastauksen, olen herkkä.
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 02.06.2014 10:36:12 »

5/23 eli juuri niin ei-herkkä kuin oletinkin.

Tämä hermoston ärsytysherkkyys on  vahvasti synnynnäistä; äiti yhytti minut kerran hiekkalaatikolta molempien silmien alaluomet täynnä hiekkaa, katsoi koska silmät olivat vähän punoittaneet, enkä ollut valittanut ollenkaan, leikkinyt vain tyytyväisenä ämpärillä ja lapiolla.  Grin 

Toinen ääripää on sitten yksi kaverini, joka ei lapsena suostunut käyttämään kuin lähes puhki ja hyvin pehmeiksi kuluneita vaatteita, koska kaikki muut vaatteete kutittivat ja jopa sattuivat.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 02.06.2014 10:51:12 »

Minä olen kyllä aina tiennyt kuuluvani herkkiksiin, mutta tämänkin ominaisuuden kanssa on oppinut elämään. Aistiyliherkkyyttä minulla ei kuitenkaan mainittavammin ole ylikehittynyttä tuntoaistia lukuunottamatta. Tuntoaisti rajoittaa mm. tiettyjen vaatemateriaalien käyttöä.. Joskus harvoin (yleensä tajunnan hämärtyessä tai nukkuessa) myös hajuaisti voimistuu aivan äärimmäisyyksiin. Muistan mm. kerran, kun en pystynyt nukkumaan, koska omenat kypsyivät olohuoneen pöydällä.  Grin

Kyllä minäkin välttelen virheiden tekemistä, mutta se liittyy ehkä enemmän vaativuuteen itseään kohtaan kuin siihen, mitä joku muu virheistäni ajattelee. Olen kyllä tietoisesti opetellut pois perfektionismista ja sallin itselleni jo sen, että kaikki asiat eivät välttämättä heti onnistu ja että vasta harjoitus tekee mestarin.

Minulla myös herkkyys muutti muotoaan aikuistumisprosessissa, individuaadiossa tai itsensä löytämisessä, kuka sen mitenkin haluaa sanoa.  Herkkyys muuttui voimaksi ja sen jälkeen sen kanssa onkin ollut paljon helpompi elää.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Ave^^
Vieras
« Vastaus #5 : 02.06.2014 12:14:50 »

Testi oli ehkä vähän kökkö koska muutama kohdista oli toisaalta sellaisia joita voi halutessaan hallita ja eivät mielestäni kerro herkkyydestä vaan jostakin muusta. Tiettyyn pisteeseen saakka kivun voi yrittää unohtaa jolloin se voi laantua tai päinvastoin voivottelemalla lisää ja kipuun keskittymällä se tuntuu pahemmalta. Tai muiden mielialojen voi halutessaan antaa olla vaikuttamatta itseen kun pitää omat rajansa.. tai voi olla antamatta itsensä ärsyyntyä jostakin jne jne. Minusta virheiden välttely liittyy huonoon itsetuntoon eikä herkkyyteen. Tietystihän sitä voi olla tavallaan yliherkkyystilassa jos koko ajan miettii mitä muuta ajattelee ja reagoi jos tekee näin tai näin Huh

Herkkyys liittyykin siihen, kuinka helppoa tai vaikeaa niiden omien rajojen yms. pitäminen on. Aina välillä törmää ihmisiin, jotka ovat vakaasti jotakin "kaikki on itsestä kiinni" -mieltä ymmärtämättä sitä, että ihmisillä on erilaiset lähtökohdat. Toisilla prosessit kestävät kauemmin tai ovat erilaisia, ilman että on jotenkin huonompi jollain tavalla. Huono itsetuntokin on sellainen jännä käsite, kun jos reagoi herkemmin, se ei vielä välttämättä tarkoita mitään negatiivista, vaan ihmisen ominaisuutta vain. Sitten on näitä määritelmiä, että tälläinen pitäisi olla, jotta on vahva jne. Jokaisella on vain niin erilaiset lähtökohdat siihen..
tallennettu
Avicii
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 02.06.2014 12:23:00 »

Minulle tämä testi antoi tuloksen 18/23 mutta tänään minulla onkin erityisen herkkä olo koska olen väsynyt,itkuinen ja tulossa kipeäksi. Eli minulle tämä on päivästä kiinni juttu. Huomenna voin taas mennä porskuttaa eteenpäin ilman että tämä herkkyys olisi ns pinnalla koko ajan.
tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: