Oho, en olisi osannut itse tulkita noin hienosti kuin te:) Kannattaa kirjoitella näitä tänne foorumille.
Minulla on ystäväni kanssa yhteinen projekti ja olemme ajautumassa eri linjoille toteutuksen suhteen. Viime aikoina en ole ollut niin aktiivinen kuin hän muiden kiireiden vuoksi ja olen kokenut hänen painostavan minua mukaan hommiin. En ole itse auttanut häntä niin paljon kuin olisi pitänyt osaksi haluttomuudesta uuteen ponnistukseen ja koska koen, että hän saa "liikaa" hyötyä/etua minun luovasta osaamisestani. Projektilla on myös potentiaali menestyä tulevaisuudessa. Voisiko uni merkitä, että kun/jos tiemme eroavat saan enemmän kuin oman osani koska ystäväni pyörä kaatui ja kolikot ojennetaan minulla?
Luin oikein ajatuksella ensiselostuksen unestasi ja tämän vastauksesi.
Ystäväsi antaa rahaa sinulle = hänen panostuksensa sinulle ja projektillenne tuottamaa hyötyä.
Projekti tai yhtiön osakkuus ei ole itsekkyyden paikka, koska silloin ei mikään toimi.
Uni kehottaa sinua panostamaan hankkeeseen enemmän, koska et huomaa hänen panostuksensa hyötyjä itsellesi.
Tosimaailmassa pienetkin tulot yrityksessä mahdollistavat sen rahoittamisen. Ellei rahoitusta ole, ei yrityksellä ole minkäänlaista menestymisen edellytystä.
- Kaikissa hankkeissa jokainen tuo oman osaamisensa annin mukanaan.
Jotenkin miellän, ettet oikein osaa arvostaa hänen osaamisensa antia projektillenne. Uni havahduttaa sinua tässä asiassa. Hänen outoutensa ja puheensa ymmärtämisen vaikeus sinulle kertovat, että et näe YHTEISTYÖn olennaista puolta=
Jokainen toimii kaikessa mitä ikinä elämässään tekee
omien näkökulmiensa ja osaamistensa kautta. Kuitenkin
jokainen tuo lisää harteita vastuunkantamiseen,
jotta projektit sekä yritykset voivat menestyä.
* * *
Projektien ja yrittämisen hyödyt nähdään vasta, kun satsauksista tulleella hyödyllä kustannetaan yhteiskunnalliset velvoitteet (= tilavuokrat, materiaalikustannukset, projektinvetäjien palkat, lupamaksut, verot, mahdollisten työntekijöitten palkat, kaikkien osallistujien eläkkeet ym ym) sekä projektin / yrityksen vaatimat lisärahoitukset. Tässä vaiheessa siis on ensimmäisen kerran mahdollisuus nähdä projektin / yrityksen tuottavuus.
Näitä vaiheita isommissa yrityksissä ovat
-kirjanpidon vuosineljännesten seuranta,
-vuosittainen seuranta sekä
-projektin loppuunsaattamisen yhteydessä
kokonaisannin (vaikutukset toimialan kehittämiseen, näkyvyyden saanti ym ym)
ja -tuoton arviointi sekä tilikatsaus.
Suurin osa yrityksistäkin kaatuu siksi, että osatoimijat alkavat keskenään riidellä, kenen työpanos on arvokkain.
Tähän sanon pitkällä kouluttajan sekä yrittäjän kokemuksella:
" Voi kuinka yksisilmäistä."
Tosiasiassa vain ja ainoastaan (myös yhteiskunnassa) YHTEISTYÖ ja yhteiseen päämäärään tähtääminen voi viedä jokaisen osallistujan elämää sekä taloutta eteenpäin. Tämä vaatii sen, että jokainen tunnustaa ja tunnistaa yhteisen tavoitteen myös omaksi innon lähteekseen ainakin osittain.
* * *
Nyt palaan takaisin unen tulkintaan ja päätelmiin siitä:
Jotta voitte saada ne näkemäsi hyödyt, näkyvyyttä, hyväksyntää ja jalansijaa toimialallanne isommastikin maailmassa, suosittelen, että tässä vaiheessa istutte alas ja syydätte toisillenne/ pöytään välillänne rakentavassa hengessä kaiken mikä sisällänne mietityttää /painaa. Kokemuksesta sanon, että kannattaa sopia keskenänne myös ne asiat ja työt jota teette ja niiden arvottaminen. Tämän voitte tehdä kahdestaan tai ottamalla mukaan esim kirjanpidon ammattilainen tms konsultti, koska kolmatta/kolmansia ei unesi ja siihen reagointisi perusteella näytä toimessa olevan, mutta ulkopuolinen asiantuntija osaa poistaa tehokkaasti arvottamisen/ arvostuksen ristiriitoja, tuoda niihin sekä koko projektiin uutta näkökulmaa sekä luoda tiedoillaan tulevaisuuden uskoa.
Kuitenkin yhteishenki toimijoille on kaikkein tärkein anti osaajan konsultoinnilta.
Olin aivan unohtaa:
Projekti on tiedän yhteinen lapsenne- eikö totta?! Hoitakaa sitä yhdessä ja hyvässä hengessä. Hyvän hengen ja yhteisyyden saatte rakentavilla keskusteluilla ja toisiinne luottaen. Projekti ja sen tuotto on välissänne joko hyvässä tai pahassa. Mukanatoimijoina voitte vaikuttaa omaan menestykseenne.
Onneksesi näit unen ongelmista ennenkuin yhteishenki todellisuudessa pääsee rakoilemaan tai kaikki sen puutteesta pääsee romahtamaan.
Voimia sinulle ja uutta näkökulmaa toivon sydämestäni.