Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä tiedät astrologiasta?  (Luettu 36661 kertaa)
0 jäsentä ja 8 vierasta katselee tätä aihetta.
kooky
Vieras
« Vastaus #30 : 15.10.2006 10:49:10 »

Nuo sanat, sanastot ja sitten nuo lyhennykset. Ymmärrän nyt siderisen astrologian, mutta yhtäkkiä sidemerkit vaikuttivat joltain muulta, ikään kuin side=sivu tai jotakin sellaista.

anteeksi laiska kielenkäyttöni Wink Jos ajattelet sideeristä auringon merkkiä, niin tuolta sivulta näät yksinkertaisimmin, mistä siitä on kyse. syötä ruutuihin päivämäärän, jolloin synnyit, ja näät kuvan auringosta siinä tähdistössä missä se silloin oli.

merkki=tähdistö      kun ajattelemme oinaan merkkiä vaikka, se perustuu tähdistöön jonka ihminen on nimennyt oinaaksi. tähdistö=merkki. aurinko tähdistössä= aurinko merkissä

eli sivustolta myös näet, että NYT aurinko on tosiaankin Neitsyessä, vaikka luulemme sen olevan Vaa'assa.

mielestäni kun astrologialla ja tähtitieteellä on oltava jokin yhteys. astrologiahan oli aikoinaan myös tähtitiedettä...

http://www.ursa.fi/auringonsijainti/
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #31 : 15.10.2006 11:10:08 »

Muuten noista transiiteista... Jotenki oon oppinu tarkasteleen niitä retrospektiivissä. Tunnistan useinki menneistä transiiteista sen ajan tunnelmaa, mutta en osaa yhtään aavistella etukäteen mitä joku transiitti vois tuoda tullessaan.

tallennettu
enska
Vieras
« Vastaus #32 : 15.10.2006 11:17:11 »

Muuten noista transiiteista... Jotenki oon oppinu tarkasteleen niitä retrospektiivissä. Tunnistan useinki menneistä transiiteista sen ajan tunnelmaa, mutta en osaa yhtään aavistella etukäteen mitä joku transiitti vois tuoda tullessaan.

Näin juuri..Tuon huomaa ehkä parhaiten Mars-transiitin kohdalla..Sehän toistuu kahden vuoden välein. Kuitenkaan joka toinen vuosi ei pätkähdä täysin samanlaista tilannetta elämässä kohdille ja joskus tr. Mars ei tunnu vaikuttavan lainkaan, ehkä johtuen siitä että joku hitaampi planeetta on eri asennossa kuin kaksi vuotta sitten..Niin ja varmasti nuo AP-karttojen painotuksetkin vaikuttavat asiaan..

Jotenkin tuntuu etten osaa vielä yhdistää transiitteja ja AP-karttoja niin, että niistä saisi varmaan monipuolisemman synteesin tulevalle..Toisekseen myös nuo solar arcit sellaisia, joita haluaisin tutkia enemmän kokonaisuuden kannalta.. Pitäisi vaan istua alas ja etsiä yhtäläisyyksiä/selkeästi erottuvia teemoja kustakin tulkintasysteemistä, näin hajanaisella päällä hieman ylivoimaista..
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #33 : 15.10.2006 11:27:21 »

Mikä on solar arc?  Huh  Embarrassed
tallennettu
pluto
Kanta-astroilija

...miau...

Profiili
« Vastaus #34 : 15.10.2006 11:33:59 »

Joo, toi mitä sign tuossa aiemmin kertoi, on kyllä ihan varteenotettava varoitus siitä, ettei pidä antaa minkään ulkopuolelta tulevan määritellä itseä.
Etenkin vielä jos jostain kirjasta tai vaikkapa netistä opiskelee ja tutkailee jotain karttansa osaa suhteuttamatta sitä muuhun karttaan, voi tulla itku silmään, että mikä minussa on vikana... Yksittäisen tulkinnat kun usein ovat aika kärjistettyjä, että se perimmäinen idea välittyisi lukijalle, näin koen.

Ja tuon yksityiskohtien suhteuttamisen kokonaisuuteen koen ainakin itse vieläkin hankalaksi, vaikka olen astrologiaa harrastellut (ajoittain aktiivisemmin ja sitten taas en) varmaan viitisentoista vuotta.
Kartat, kuten omistajansakin, kun ovat aina enemmän kuin osiensa summa.
Toisaalta juuri siksi itse pidän astrologiaa niin kiehtovana. Ikinä ei voi oppia kaikkea.

Olen tuolla Pallas-keskustelussa jo tämän esimerkin esittänyt, mutta menköön myös tähän yhteyteen:

Omalla kartallani on haastava erityiskuvio, T-risti, josta myös tulee Suuri risti, mikäli asteroidi Pallas lasketaan mukaan. Yksittäisiä aspekti-, huone- tai merkkitulkintoja kun lukee, olen kuulemma mm. älyllisesti rajoittunut, ilmaisu on minulle vaikeaa, mahdollisesti olen lukihäiriöinen jne.

Koska kuitenkin puhuin kokonaisilla lauseilla vuoden ikäisenä, osasin lukea ennen kouluikää ja sitä rataa, päätin ihan kylmästi ohittaa mokomat tulkinnat. Ei pidä paikkaansa, piste.

Tänä vuonna (kun Pluto sekstilöi T-ristin Merkuriusta) olen yhtäkkiä pystynyt näkemään koko kuvion ihan uudessa valossa. Totta, Saturnus rajoittaa Merkuriukseni ilmaisua ja Pallakseni luovuutta ja Chironini satuttaa niin pirusti, mutta se on alitajuista, minusta itsestäni lähtevää rajoittavuutta ja kipuilua. Rajat eivät tule ulkopuolelta ja näin ollen voin niille itse jotain tehdä. Helppoahan se ei ole, mutta kuitenkin mahdollista!

Aloittelijan, niikuin jo pidemmällekin ehtineen harrastajan on siis aina syytä muistaa, että yksikään kartta tai sen osa-alue ei ole tuomio. Kartat ovat mielestäni aina mahdollisuuksia, olivat ne kuinka "vaikeita" tahansa.

Sorry, Pluto-täti se intoutui selittämään sormi pystyssä, mutta kun halusin niin kovasti jakaa (taas :Smiley) tämän tämän vuoden suurimman oivallukseni. Wink
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #35 : 15.10.2006 11:44:29 »

Hyvä Pluto kun jaoit.  Smiley

Tuosta tuli nimittäin mieleeni taas se, kun olen erittäin kiinnostunut kiinalaisesta astrologiasta. Minulle on tehty oikein hieno kiinalainen täydellinen kartta ja siitä tulkintaa. Niitä on varmaan useita systeemejä, kuten länsimaisessakin, mutta siis se millaisen kartan minä sain siinä oli jaettu se kartta 12 osaan. Katsottiin missä pilarissa jokainen osa on ja kuinka vahva tai heikko kyseinen pilari on. Mutta, näitä pilareita ei katsottu yksitellen vaan neljän ryhmissä. Näin ollen jos jokin osa oli heikko niin usein sitä kompensoi sen neljän ryhmän toinen vahvempi osa.

Mietinkin, että miten tätä ajattelua voisi soveltaa länsimaiseen astrologiaan, joka tuntuu joskus aika... ehdottomalta ja jyrkältä tulkinnoissaan ja johtopäätelmissään.  Huh
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #36 : 15.10.2006 11:47:30 »

Kiitos, Pluto-täti-opettaja!

Kävitpä pitämässä varteenotettavan oppitunnin!

Noista tulkinnoista vielä. Itse olen harrastanut filosofiaa ja siellä esim. hermeneuttista filosofiaa, joka on syntynyt alunperin siitä, miten eri tavalla voi raamattua ja historiaa tulkita.

Niin siellä on sanonta, hermeneuttinen spiraali eli kierros, jossa tapahtuu tulkinnasta uusi tulkinta ja näin kehä kaareutuu pikkuisen ja kohoaa.

Tämä tässä sen vuoksi, että yksi tulkinta on aina uudelleen tulkittavissa ja uudelleen ymmärrettävissä. Ja yksi tulkinta voi kolahtaa eri tavalla ihmisen eri aikoina. Joten näitähän kannattaa kaivaa aina esiin uudelleen elämän uudella polulla.

Jestas kuinka asiallista ekaluokkalaisten porukkaa!  knuppel2 Wink
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #37 : 15.10.2006 12:03:57 »

mielenkiintoista, Pluto. asiaa.

itse vaan siirryin sideeriseen sen takia, kun trooppinen ei yksinkertaisesti toimi mulle.

miksi, jos melkein koko trooppinen karttani edustaa polariteeteiltään ns. feminiinisiä vesi ja maa merkkejä, joihin liitetään sisäänpäinkääntyvyys, syvällisyyskin, ihmiskeskeisyys, tunteellisuus...valitettavasti en osaa nyt paremmin kuvailla, aihe pitäisi kiteyttää.

miksi minä sitten olen tuntenut olevani paljon vähemmän tunteellinen, (ihmisten huomiominen jopa haaste, saatan olla tahtomattanikin jotenkin liian "kova" ja "hyökkäävä", suora), toiminnallinen, ulospäinsuuntautuva, ns. pinnallinen (hakee toimintaa ulkopuoleltaan luonnollisesti eikä katso ekaksi sisään)...suorastaan henkilökohtainen tunteilu saattaa ottaa päähän, ja sitten minun pitäisi trop kartassa olla pelkkää vesi ja maa-elementtiä?

miksi koin että nimenomaan olin aina liikaa sitä ja tätä "tytöksi".

sid. kartassa mulla on lähes pelkkää tuli ja ilma elementtiä, ns maskuliinista polariteettia. nousumerkkini härkä ja sen hallitsija venus kaloissa edustavatkin ainoana fem. polaritettia.

tämä kuvaa minua tosi hyvin. ongelmani ydin oli aina se, että näytin niin feminiiniseltä (asc härkä) mutta olin sisältä jotenkin "kova", kiinnostunut eniten asioista ja suorituksista, mask. polariteetin mukaan. olin tosiaankin se ihminen jota ei pätkääkään kiinnostanut mitä muut mahtaa ajatella...siis tunteellisen hyväksynnän saavuttaminen ei ollut mulle ensisijaisen tärkeää.kuitenkin mulle aina tyrkytettiin jotain tosi perusfeminiinistä roolia pelkän ulkokuoren mukaan, minua haluttiin suojella, minulta tultiin pyytämään hoivaa...

minulla oli paljon identiteettiongelmia tämän kanssa. miten voi olla, että sellainen, jolla on koko kartta täynnä maa-vesi polariteettia, sai kuulla olevansa "liikaa". tai oli aina se, joka laitettiin tekemään se mitä muut ei "kehtaa" kun niitä "ujostuttaa". minä en edes osannut ujostella...sekin on hyvä taito kyllä oppia. Ainoastaan ujostelin vain herkkyyteni ja tunteellisuuteni paljastamisessa, varmaan juuri siksi, kun tunne-elämä olikin mulle se haastavin juttu, kun en osannut näyttää pehmeyttäni.

tässä on vain mun perusteita miksi mulla ei ollut vaikeuksia siirtyä sideeriseen, nyt tunnen että polariteetit on tasapainossa ja kuvaa oikeasti minua, siinä suhteessa miten ne on esillä.

tiedän että tää mask ja fem polariteetti ajatuksena herättää paljon väärinymmärryksiä, kun kyse ei ole "sukupuolista" eikä siitä mikä on parempi....

mun mielestä, jos astrologia on järjestelmä, siinä on hyvä olla säännöt, eli perusosaset mistä tulkinnan ilme muodostuu.

näitähän on muun muoassa:

elementit: Tuli Ilma Maa Vesi
  Laadut:    Johtava, Kiinteä, Muuttuva

polariteetit: feminiininen Maa ja Vesi elementti, maskuliininen Tuli ja Ilma elementti

-jokaisella merkillä planeettahallitsija
   -planeetan merkityksen rajaaminen ja määrittely (esim sideerisessä astrossa, kuu=mieli)

toinen juttu oli se, että kun trop karttani on pelkkää muuttuvaa elementtiä?!?

minua itsepäisempää kiinteää kivirekeä saa hakea! en suostu oikeesti millään muuttumaan, varsinkaan jos muut painostaa, samat ajatukset nyt kuin lapsenakin periaatteessa.

...lähes kaikki planeetat kiinteissä merkeissä, samoin nousumerkki.

vain MC ja Venus muuttuvissa.

Tämä oli henkilökohtaista pohdintaa siitä miksi siirryin sideeriseen. en kertakaikkiaan enää voi palata trooppiseen.

jo heti ensi silmäyksellä kun näin sen kartan, joka oli täynnä Maata ja Vettä, minusta alkoi tuntua oudolta ja rajoittavalta...mutta silloin nuorena ja surullisena ajettelin just niinkuin sopivasti että ahaa, karttakin sanoo että mun pitää rangaista itteeni siitä kun ooon niin "liikaa" ja supistua, kääntää energiani sisäänpäin.

jos tietäisitte minut ihmisenä, niin näkisitte että en käyttäydy kuin vesi ja maa. aluksi vaan näytän siltä, koska nousevana feminiininen kiinteä maa merkki Härkä.

tykkään kyllä nousumerkistäni Smiley

eli halusin vaan havainnollistaa, miksi siirryin näin selkeästi sideeriseen. ymmärrän myös sen, että sellainen, jolla ei ole näin äärimmäistä karttaa että lähes KOKO polariteetti muuttuu, ei voi huomata sitä eroa näin rajusti.

« Viimeksi muokattu: 15.10.2006 13:17:52 kirjoittanut sign9 » tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #38 : 15.10.2006 12:14:48 »

Sign, mutta miten käsitin, ettei sideerinen laita paljon painoarvoa nousumerkille vaan keskitaivaalle, joka sinulla oli jouskarissa vai?

Sid. olisin kait Asc. Kaksoset
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #39 : 15.10.2006 12:29:14 »

Sideerisessä astrossakin on eri suuntauksia, joihin en ole vielä perehtynyt.

Sideerisen foorumin astrologi SoIfelt luo omaa linjaansa, ja hän ei pistä painoarvoa askendentille.

Oli kiva että hän auttoi minua löytämään MC:n persoonallisuudeksi, koska huomaan että se toimii. joo eli mulla Jousimies mc.

SoIfelt siis painottaa Mc:tä, sekä planeettoja  aurinko kuu merkurius venus mars jupiter saturnus

näistä luoden luonnekuvauksen.

Jos lukee klassista intialaista eli vedistä astrologiaa, niin nousumerkki (lagna) on yleisesti käytetty.

intialainen astrologia laittaa myös tulkinnassa painoa Naksathroille, eli kuun sijainneille. Intialaisessa astrologiassa Kuu onkin se tärkein juttu, kuun naksathra, eli ilmeisesti sama kuin termi lunar mansion.

omakohtaisesti käytän sekä nousumerkkiä, Mc:tä että planeettoja.

olen nyt vähän aikaan ilman kollektiiviplaneettoja, niin saan rakenteen selkenemään.

en ole tutkinut vielä tarpeeksi niin en voi sanoa.

mut itse kyllä huomaan nousumerkin merkityksen, ja sen että sen takia esim vedän puoleeni sideerisiä noususkorpioneja ja skorpioneja, koska laskevani on skorpionissa Smiley

nää jutut mitä käytän, perustuu siihen mitä oon huomannu toimivan mun elämässä ja vertaillessa läheisten karttoihin.

sideerinen MC persoonallisuutena oli uusi löytö, ja sen koen myös osuvana.

eli sideerisessäkään ei ole yhtä ainoata oikeata tulkintatapaa.(niinkuin ei muuten länsiastrossakaan...)
 kunhan siis käyttää sideerisiä merkkejä, niin silloin ollaan sideerisiä.

kannattaa varmaan tutkia, mikä toimii itselle. mielestäni sideerisen foorumin pitäjän metodi toimii.

kuitenkin, se ei estä minua käyttämästä nousumerkkiä, vaikka hän ei käyttäisikään sitä. Smiley

nousumerkki on kuitenkin samaa sarjaa kuin mc, eli mietin vaan, miksi se ei sitten toimisi, jos mc:kin toimii.

nousumerkki on itäisessä horisontissa nouseva merkki, ja keskitaivaan merkki on taivaan korkeimman lakipisteen merkki. en näe, miksei ne eivät olisi molemmat tasa-arvoisia, sen perusteella, mistä ne johdetaan.

tosin niillä lienee eri merkitykset ja eri alueet missä ne näkyy.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2006 13:06:40 kirjoittanut sign9 » tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #40 : 15.10.2006 12:49:38 »

Niin no sekä trooppisesti että sideerisesti tämä asc. menee yhteen kohtaamieni ihmisten kanssa.

Asc. Rapuna olen törmännyt useaan Aurinko Kauriiseen ja siis sid. Asc. Kaksosena jousimiehiin.

Jostain syystä nouseviin Kauriisiin/jousimiehiin en ole niinkään törmännyt.

Yritän hahmottaa mikä sideerisessä olisi se nousevan merkin rooli...
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #41 : 15.10.2006 12:56:06 »

Juips...

pysytäänköhän me muut perässä?

Pitänee kait kurkistaa tuonne sideeriselle puolelle... niin että pää on varmasti sekaisin kartoista  Cheesy
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #42 : 15.10.2006 13:01:44 »

kiinnostavaa kuulla, Lilja-82 Smiley

nimenomaan sideerisen nousu ja laskumerkin löytäminen sai minut näkemään ihmissuhteitani paremmin, sillä pystyin hahmottamaan ne jotka edusti sitä sideeristä skorpionia, kun sehän ei ole päivän selvää pelkästään trooppisen jousimiehen merkin perusteella.

Nouseva merkkihän oli alunperin luokiteltu trop. astrossakin siihen, että se kuvaa "sosiaalista persoonaa"...kyllä koen että se ihmissuhteisiin liittyy, ehkä niihin oppeihin, mitä saamme ja janoamme vuorovaikutuksessa?

jotenkin vielä koen että asc on jollain tapaa syvällinen, sielullisempi juttu liittyen tän elämän polkuun. samoin varmaan myös mc.

mutta kyllä, ainakin mulla nousumerkki laskumerkki akseli ainakin tässä vaiheessa elämää on liittynyt ihmissuhteiden kautta kasvamiseen.

skorpionin koin olevan se täydentävä polariteetti, se mystinen ja pimeä puoli, syvällisyys minkä löysin nimenomaan ihmissuhteiden kautta. tuntui kuin härkäni olisi ollut puolikas, ellei se olisi päässyt tekemisiin skorpionien kanssa. luultavasti sinäkin olet minulle täyttänyt tätä skorpionin tehtävää, kiitos siitä Smiley sinähän minut sait esim tajuamaan psykologiasta jotain, kun olin inttänyt pitkään itsepäisesti tiettyjä asioita itselleni Wink

skorpionihan liittyy nimenomaan psykologiaan ja kaikiin syvääluotaaviin asioihin Cool

olen taipuvainen nykyään muutenkin näkemään vahvasti polariteettien kautta.

joku esittikin jossain, että tavallaan olisi olemassa vain 6 merkkiparia Wink

no ajatuksia, ajatuksia...tutkimus jatkuu Smiley
tallennettu
Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #43 : 15.10.2006 13:02:58 »

2funny

Tipahdin ainakin kuin eno veneestä! Grin
Menin kiltisti esikouluun ja tilasin Sepolta muutaman kk:n lisää tulevaisuuden näkymiä.

Kannatti!Loppukuusta tämä pysähtyneisyys vihdoin päättyy ja suksi alkaa luistamaan taas! smitten
Täytyy varmaan antaa periksi ja todeta,ettei rahkeet riitä tähän.
Minullapa ei taida olla tarpeeksi kärsivällisyyttä. tickedoff
tallennettu

kooky
Vieras
« Vastaus #44 : 15.10.2006 13:11:36 »

no sitä vartenhan ne ammatti astrologit on, ettei kaikkien tarvitsekaan sählätä karttojen kanssa.

jotkut nyt vaan huvikseen penkoo näitä karttoja itsekin. vähän sama kun en välttämättä osaa korjata kenkiäni, mutta voin ostaa palveluksen suutarilta, ja ihan ok, että en osaa suutarintaitoja. Grin

anteeksi tää saivarteluvimma...siirtyilen taas tuonne sidepuolelle...
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  

Siirry: