Tämä on hankala aihe, mutta pakko ottaa taas puheeksi. Minulla on todella paljon kokemuksia erilaisista selvänäkijöistä ja korteistakatsojista. Vaikka en näkijää tuntisikaan niin aina menen avoimin mielin ottamaan vastaan tietoja.
Mutta miten pitäisi käyttäytyä kun selkeästi huomaa, että näkijä ei näe tai ettähän näkee voimakkaasti omien asenteidensa kautta? Näen itsekin kortit edessäni, mutta huomaan että tulkitsija tulkitsee niitä esim. oman voimakkaan ennakkomielikuvansa kautta, usein tuntuu myös että näkijä tulkitsee toisen elämää OMAN ELÄMÄNTILANTEENSA valossa. Ja se on jo aika ikävä tunne: Minä asiakkaana olenkin siinä näkijän omana terapeuttina!?
Pahinta on, että jotkut näkijät alkavat kritisoitaessa voimakkaasti puolustaa omaa näkemystään ikään kuin asiakkaan vastaväitteet olisivat väistämättä aina vain jonkinlaista "kipeän totuuden" kieltämistä ja muutosvastarintaa. Tällä oerusteella ikään kuin pitäisi hyväksyä IHAN KAIKKI mitä näkijä sanoo. On todella vastenmielinen tunne, jos auttaja asettuukin asiakkaansa yläpuolelle ja alkaa antaa autoritäärisen äidillisiä neuvoja ja jakelemaan latteuksia kuuntelematta lainkaan asiakastaan, joka kuitenkin vilpittömästi asioita kyselee.
Hengen ja tiedon messuilla olen kahdesti joutunut tällaiseen tilanteeseen. Edellisellä kerralla katsoja ei vain yksinkertaisesti nähnyt mitään. Hän oli ottanut vain "tarotennustajan roolin" (rahaahan sillä kyllä ansaitsee vaikka ei näkisikään), ja vaikeahan sellaista roolia on ainakaan etukäteen kritisoida tai kyseenalaistaa kun tutkintoja ei alalle ole
.
Tänään menin jälleen uuden näkijän eteen, jälleen avoimin mielin ja vastaanottavaisena. Näkijä ei ollut varsinaisesti aggressiivinen mutta hän ei silti oikein välittänyt kuunnella minua. Olisin saanut katselmuksesta paljon enemmän irti jos olisin esim. katsomisen edetessä saanut korjata olennaiset faktat elämästäni, jotka näkijä ymmärsi aivan väärin. Hän kyllä yritti kuunnella, mutta ei oikein tajunnut, etenkään mustaa huumoria...
Kiusallisinta on, että kun joillekin näkijöille kertoo, että on tavannut muitakin selvänäkijöitä, niin he suhtautuvatkin yllättäen avoimen halveksuvasti muiden näkijöiden antamaan tietoon!! Siis ikään kuin se olisi automaattisesti TÄYSIN VÄÄRÄÄ. Tämä on mielestäni aika vakava juttu, kun tieto on kuitenkin "intuitiivista", kanavoitua, niin on todella hämmentävää jos joku näkijä tuomitsee kylmästi toisen näkijän kanavoiman tiedon "täysin vääräksi". Ennemminkin epäilen tällaisessa tilnateessa kyllä sen kanavan tietoa joka tuomitsee muut! Ja tällainen suhtautuminen on vieläpä todella yleistä!!
Kerroin esim. ko. korteistakatsojalle, että minulle on kerrottu monen eri näkijän taholta, että olen syvästäkin taloudellisesta ahdingosta huolimatta tässä elämässä aina ns. "rahakuningatar", eli kuulun niihin ihmisiin jotka selviävät lopulta aina taloudellisesti ("rahakuningatar liikuttelee rahaa"). Totta kai sanomaani liittyi myös huumoria, sillä olin juuri kertonut taloudellisista vaikeuksistani. Näkijä suhtautui tähän tietoon hyvin halveksivasti ja piti väitettä täysin vääränä. Hän ymmärsi "rahakuningattaren" roolin jonkinlaisena kylmänä pankinjohtajuutena. Itse olen käsittenyt sen vain eräänlaisena arkkityyppinä johon ei liity tunnelatauksia (vs. jotkut meistä puolestaan elävät koko elämänsä eräänlaisen "lesken elämää", vaikka olisivat naimisissakin jne.). Tässä kohtaa mielestäni näkijän universaali lukutaito ja ymmärrys ei riittänyt tulkitsemiseen.
Vielä enemmän hämmennyin kun näkijä käsitti (järjellään) elinkeinomme aivan väärin ja vakuutti että "se uuvuttava raadanta hevosten kanssa on nyt jäämässä kokonaan taakse ja menette kohti uutta". Olemme mieheni kanssa vasta aloittaneet täysin uudella alalla ja hevoset ovat myös meidän molempien ammatti ja intohimojen kohde ja meille ovat monet näkijät sanoneet, että jos jaksatte vain yrittää niin juuri tämä hyvin hyvin originelli ala tulee tuottamaan hedelmää roppa kaupalla. Tämä "näkijä" ei ilmiselvästi tajunnut ollenkaan
mistä on kyse, sillä olin kertonut olevani ammailtani "taiteilija". Koska hän ei siis käsittänyt rationaalisesti mielessään, että hevosten kanssa voi tehdä myös taidetta hän tuomitsi koko elinkeinomme vanhojen ja tuhottavien asioiden" joukkoon. Hän jopa vihjaisi että "navetta ehkä palaa" vaikka olemme juuri päin vastoin vasta muuttamassa maaseudulle kaupungista, jotta vihdoinkin voisimme kunnolla aloittaa työskentelyn hevosten kanssa
)
No, nämä ovat vain yksittäisiä esimerkkejä, mutta saavat kyllä hyvin hämmentyneeseen ja ahdistuneeseen tilaan kysyjän joka kuitenkin ihan tosissaa haluaisi vastaanottaa vain ANNETTUA tietoa henkimaailmasta, ei kuunnella näkijän omia asenteita.