Minulla saturnus oppositio aurinko ja Signin kertoma kuulostaa tutulta
hmm...oppositio, tiedostamisen aspekti.
mielenkiintoista. Liittyyköhän tämä myös siihen, että voidakseen tiedostaa, tarvitsee pitkäaikaista altistusta. Eli tuntuu että isän ongelmat jatkuvat ja jatkuvat vaan, ja vaikka kuinka toivoisi hänelle hyvää ja parempaa oloa, ei se ikinä toteudu.
tämän kuvion kanssa joutuu kenties tosiaan tiedostamaan mistä on kyse ja kantapään kautta tajuamaan sen että "toista ei voi auttaa", ellei se itse auta itseään.
siinä sitä vaan seurailee sivusta kun isähahmo vaan porskuttaa menemään ja lisää vettä kiukaalle omissa "kärsimyksissään".
jokaisella todellakin on se oma tie.
olen kyllä sitä mieltä, että varmasti alkoholismi on joillekin ihmisille ihan "sairaus", ja siihen pitäisikin suhtautua sillä tavoin.
koska eihän kaikista tule alkoholisteja. jotkut taas eivät "voi sille mitään" että alkoholisoituvat helposti.
mulla vaan ei ole alkoholiriippuvaisuuten taipumusta, mutta joillakin on.
uskon että tässä on paljon kyse myös yksilön biologisista ominaispiirteistä ( oisko se ihan geeneissä?...)niiden psykologisten lisäksi.
eli samalla tavalla alttius sairaudelle kuin mikä tahansa muukin alttius sairaudelle, kuten vaikka syövälle yms.