Kun nyt jo ollaan menty off topic, niin kirjoitanpa minäkin mielipiteeni tähän tuosta kansallisuuksiin ja miehiin liittyen.
Ensinnäkin tuollainen 'mölliys/junttius'kuva suomi-miehestä(-naisesta)on jostain edelliseltä vuosisadalta hyvin pitkälti. Ajalta jolloin suomaliset löysivät Kanariansaaret, Espanjan ja muut 'perus-lomakohteet'. Siis jos nyt puhutaan tuosta suomi-kuvasta ulkomailla. Ja nimenomaan tietystä ryhmästä suomalasia, jotka tuota suomikuvaa silloin eteenpäin veivät maailmalla. Sehän oli kuin ale-karkkikauppa, lapselle, joka ei ole saanut karkkia kuin joskus ja jouluna. (höystettynä perus suomalaisella kulttuuri pohjalla)
Ja todellakin on kyse vain tietty osa suomalaisista.
Voisin kuvitella ja olen törmännyt edelleenkin sen tyyppisiin ihmisiin/mihiin joita tässä nyt olla kuvattu, niin suomessa ja ulkomailla, mutta se on hyvin pieni osa kokonaiskuvasta ja on kokoajan vähenemässä. Kyse on myös tietystä ikäluokasta jossa tuollaista tietynlaista 'juntti'-käyttäytymistä esiintyy.
60-luvulta eteenpäin syntyneet ovat jo ihan eri luokkaa, saatika 70- tai 80- luvulla syntyneet, puhumattakaan sitä myöhemmin syntyneet, jotka vasta ovat kasvamassa aikuisiksi.
Itse kun olen maalimalla kulkenut, olen toki kuullut näitä 'juntti-kuvia' suomalaisista, mutta olen myös huomannut sen, että myös ulkomailla joillain on jäljellä pelkkä pinttynyt klishee ja vanhankantainen asenne suomalaisista tuolta jostain seitskyt luvulta. Jostain syystä suomalainen on niin häveliästä kansaa, ettei uskalla olla pysytypäin suomalainen ja 'puolustaa' suomi kuvaa.
Tuo 'small talk'lipevyys ja sellainen näytteleminen, mitä paljon muissa kulttuureissa harrastetaan on nykyään muutenkin niin 'in'-juttu (jopa suomessa), ettei kehdata olla rehtejä ja suoria ja yhdistetään se junttiuteen.
Minä ainakin olen kohdannut jokaisessa kulttuurissa johon olen törmännyt, niin kultturelleja, intohimoisia, juntteja, hyvin ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä, etten todellakaan vetäisi mitään rajaa minkään kulttuurin välille näissä ihmisen perusominaisuuksissa.
Meillä kun on tapana 'alentaa' jotain, 'ylentyäksemme' itse. Ja voih, miten hienoon haarniskaan tai viittaan sen voi pukeakkaan itseä varten.
Itse suomalaisena olen saanut positiivista palautetta monelta eri kansallisuuden omaavalta ihmiseltä (ulkomailla ja kotimaassa) suomessa syntyneenä ihmisenä.
Jostain syystä täällä suomessa 'vedän puoleeni' ulkomaalaisia ja ikäänkuin hakevat jopa 'tukea' minusta. (enkä ole blondi, kyse ei ole sellaisesta)
Minulle tullaan helposti suomessa puhumaan englantia jossain ravintoloissa, mikä on hyvin huvittavaa.
'sikoja on joka kansallisuudessa'
Jos käyt vain 'sikalassa' jossain maassa, voitko nähdä muuta? Mutta jos et käy, et myös näe. Vai käytkö niin 'maalla ja kaupungissa'...ja muodostat kuvasi vasta sitten... jokaisessa maassa, josta yleiskuvia luot...
Uskollisesti minä omalta osaltani nostan suomalaisuuden klisheistä ja jämähtänyttä kuvaa 'korkeammalle' olemalla oma itseni ja syntyperältäni suomalainen. :
(sain sen uskollisuuden tähän ympättyä kuitenkin)