Öööh, minä en kyllä ymmärrä, miten näissä aina näin käy? Uskallankohan tähän kommentoidakaan, että minä, supervaaka viitoshuonepainotuksella (siellä
Lilith (!)
(edelleen
) ja olen NAIMISISSA Jousimiesnousuisen Jousimiehen kanssa, jolla
ja olemme olleet yli 10 vuotta OMISTAUTUNEITA toisillemme, jopa niin symbioottisesti, että on ollut pakko tehdä tilaa itselleen. Mutta ei muiden avulla, vaan ihan itsenäisesti
PS. Karttaa täytyy katsoa kokonaisuutena; siipallani Härkä-Juno yhtymässä Saturnukseen 4. huoneessa, aika lailla kotiin ja avioliittoon vakiinnuttava kuvio! Ja itse olen ollut hmm, vaihteleva, aiemmissa suhteissani, nyt ei ole ollut tarvetta. ...Vaikka tuo 5. huone promiskuiteettia huutaakin
Sitten alkuperäiseen kysymykseen (ettei jäisi lillukanvarsia vastaan taisteluksi :
): Uskollisuus. Minulle se on ennenkaikkea KUNNIOITUSTA, niin itseäni kuin toisiakin kohtaan! Uskottomuus on niin tavattoman epäkunnioittavaa... Eri juttu on se, jos puolisoilla on ns. tietoinen sopimus (toisiaan kunnioittava ja molemminpuolinen sellainen), pohjimmiltaan jo sananakin "pettäminen" on pettymyksen tuottamista, sitä, ettei sovitusta ole pidetty kiinni. Ja yleensä perusoletuksena parisuhteessa on se sanaton sopimus, että molemminpuolinen arvostus ja kunnioitus on niin suurta, että uskollisuus on itsestäänselvyys.
Elämä ei kuitenkaan ole mustavalkoista. Emme voi soveltaa toisiin ihmisiin (ja toisiin parisuhteisiin!) samoja kriteerejä kuin itseemme. Omassakin elämässä on "harmaita alueita", niiden tutkiskelun jätän itselleni
Ai niin, tämä tärkeä kysymys jäi pohtimatta:
Voiko olla uskollinen itselleen, olematta sitä toiselle?
Vai voiko olla uskollinen toiselle, olematta sitä itselleen?
Vastaus ensimmäiseen riippuu siitä, millaisia
arvoja itsellä on... Jos kokee arvoikseen totuudellisuuden ja toisen kunnioituksen, niin eipä taida voida. Jälkimmäinen onkin vaikeampi, mutta silti vastaisin siihen että mielestäni EI. Silloin on kyse uhrautumisesta, ja tekee vääryyttä myös toiselle osapuolelle. Heh, ellei kyse ole karmasopimuksen täyttämisestä
. Niilläkin on aikansa, tosin.