Eksyin näillä astrosivuilla surffaillessani sattumalta tähän ja kiinnostuin sideerisestä astrologiasta ja sen tulkinnasta. Vaikka siihen suhtaudutaan tietääkseni edelleen melko varauksellisesti, torjuvasti johtuen kai siitä, että trooppista eli perinteistä astrologiaa pidetään yhtenä ainoana oikeana. Sitä on käytetty kauan toisin kuin sideerinen astrologia jonka olemassaolo tiedostettiin vasta jokin aika sitten mikäli asia on niin.
Heippa afrodite,
sideeriseen astrologiaan suhtaudutaan usein varauksellisesti siksi, että monet uusherännäiset sideerikot (minä mukaanlukien
) tuppaavat tuomaan asiaansa esiin tyyliin "hei haloo, te ootte koko ajan olleet väärässä ettekä tajua mitään, ettekä tiedä edes omia todellisia aurinkomerkkejänne". No eihän tällaista kukaan etenkään vuosikausia/kymmeniä trooppista astrologiaa jopa ammatikseen harjoittanut kuuntele
. Länsimaissa sideerisen astrologian uranuurajia olivat herrat Cyril Fagan ja Donald Bradley (joka kirjoitti salanimellä Garth Allen) 1900-luvun puolenvälin tienoilla. Etenkin Bradley oli terävä-älyinen kynäniekka, joka ei epäröinyt asettaa tropikalistien järjenjuoksua kyseenalaiseksi artikkeleissaan, joten ei ole ihme, että sideerisestä astrologiasta on tullut melko kiistanalainen aihe... Donald Bradleyn artikkeleita löytyy runsaasti, jos näkee sen vaivan, että liittyy YahooGroupsin Sidereal Astrology -listalle (keskittynyt länsimaiseen sideeriseen astrologiaan) ja katsoo listan faileista.
Intiassa sen sijaan sideeristä astrologiaa on harrastettu ainakin parin tuhannen vuoden ajan, jotkut ovat sitä mieltä, että paljon kauemmin. Kun kysyit afrodite tuosta urheiluharrastuksestasi, intialainen astrologi katsoisi kolmatta ja kenties kuudetta huonetta, molemmat martiaanisia huoneita. Kolmas huone liittyy Intiassa rohkeuteen, urheiluun, ponnistuksiin, esiintymiseen jne.
Sinulla kolmas huone on tyhjä, mutta sen hallitsija mars on yhtymässä (Intiassa katsotaan yhtymäksi, jos planeetat ovat keskenään samassa merkissä riippumatta asteluvusta) neitsyt-askendenttisi hallitsijaan merkuriukseen, samoin kuin myös aurinkoon (joka liittyy elinvoimaan). Eli koska kyseessä on kolmannen (urheiluhuoneen) hallitsija ja lisäksi vielä mars, joka luonnostaan on liikunnallinen ja fyysinen planeetta, ja se vaikuttaa askendentin hallitisijaan, joka puolestaan on kiinteästi yhteydessä kehoon ja sen hyvinvointiin, niin tästä voisi kenties päätellä, että tarvitset liikuntaa päästääksesi höyryjä ulos. Kaiken lisäksi mars tekee aspektia myöskin itseensä askendenttiin (intialaiset aspektit poikkeavat länsimaisista) ja vielä pisteenä i:n päälle se on askendentin päällä ns. navamsa- eli yhdeksänharmonia-kartassa (erittäin tärkeä Intiassa). Eli mars (=urheilu, ponnistelu, kilpailu, itsenäisyys) vaikuttaa tässä askendenttiin (fyysinen keho ja sen hyvinvointi) itse asiassa hyvinkin voimakkaasti ja monesta eri suunnasta.
Olen niin aloittelija, etten olisi tätä välttämättä huomannut omin päin, mutta kun itse mainitsit asiasta, niin tämähän näyttää itse asiassa aivan päivänselvältä
.